۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۱۶۰۰۶۸
امام جمعه فردوس:

دگرگونی در طبیعت همراه با نشاط و تغییر در روح انسان باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فردوس گفت: دگرگونی طبیعت در نوروز باید همراه با نشاط و تغییر در روح مردم باشد.
حجت‌الاسلام محمدرضا بابايي

حجت‌الاسلام محمدرضا بابایی، امام جمعه فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این پرسش که تفریح و شادی و برگزاری جشن‌هایی مانند عید نوروز در اسلام چه جایگاهی دارد و آیا هم‌زمان شدن ایام فاطمیه باید سبب تغییری در برنامه‌های عید نوروز بشود، گفت: آموزه‌های گوناگون اسلام به همه ابعاد اجتماعی انسان می‌پردازد، یکی از جنبه‌های زندگی انسان، بعد نشاط و تفریح انسان است.

وی افزود: امام موسی کاظم(ع) حدیثی با این مضمون دارند که تفریحات سالم و خوشی‌های غیرحرام انسان، قدرت بر عبادت می‌یابد، این حدیث نمونه‌ای از آموزه‌های اسلام درباره تفریح بود.

امام جمعه فردوس با اشاره به این‌که نا آشنایی با آموزه‌های اسلام سبب قضاوت نابه‌جای برخی افراد درباره اسلام شده است، ادامه داد: برخی به غلط تصور کرده‌اند که اسلام جایگاهی برای تفریح و برنامه‌های نشاط‌انگیز ندارد.

وی اظهار داشت: امامان و بزرگان ما نسبت به سلامتی جسمی و نشاط روحی توجه ویژه‌ای داشته‌اند، همه امامان ما از سلامت جسم و تندرستی برخوردار بوده‌اند و سفارش‌های بسیاری در حفظ سلامت آنان بیان شده است.

حجت‌الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: رسیدگی به نیازهای روحی و جسمی انسان باید همراه با یکدیگر باشد و از حرام پرهیز شود، هم‌چنان‌که برای عید خانه‌تکانی انجام می‌دهیم باید خانه‌تکانی دل نیز داشته باشیم.

وی بیان کرد: در ایام عید از صله رحم غافل نشویم و سعی شود این ارتباط‌ها با پرهیز از حرام‌هایی مانند اختلاط‌های نامشروع باشد تا ایام پربرکتی را بگذرانیم.

امام جمعه فردوس ابراز داشت: نقل شده است که هدایایی برای امیرالمؤمنین(ع) برده شد، حضرت دلیل این هدایا را پرسیدند، گفته شد به دلیل نوروز است، حضرت به شوخی فرمودند ای کاش همیشه نوروز باشد.

وی با اشاره به این‌که در برخی روایات آمده است که ایرانیان نوروز را پاس داشتند، اما عرب‌ها آن را ضایع کردند، ادامه داد: دگرگونی طبیعت در نوروز باید همراه با نشاط و تغییر در روح مردم باشد، البته باید توجه داشت که ایام نوروز امسال با ایام فاطمیه مصادف است و دقت بیشتری در این زمینه شود.

حجت‌الاسلام بابایی بیان کرد: مصادف شدن ایام فاطمیه در عید نوروز دقت بیشتری در برنامه‌های عید نوروز را می‌طلبد، در دید و بازدید تفریح و مسافرت نباید حرمت ایام فاطمیه شکسته شود.

وی گفت: از برگزاری جلسات شادی و عروسی چند روز قبل و بعد از شهادت حضرت فاطمه(س) جلوگیری شود، البته باید توجه داشت که این امر به صله ارحام آسیبی نرساند، باید ارتباطات و علقه‌های اجتماعی حفظ شود.

امام جمعه فردوس با اشاره به رسم عیدی دادن بیان داشت: فرزندان و کودکان در این ایام انتظار دریافت عیدی دارند و این رسم مخالفتی با آموزه‌های اسلام ندارد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: هر ساله رهبر معظم انقلاب در آغاز سال نو رهنمودهای بسیاری را انجام می‌دهند، که امت ولایت‌مدار ایران اسلامی واجب است که رهنمودهای ایشان را دریافت و در راستای تحقق آن بکوشند./914/ت302/ن

ارسال نظرات