۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۶۰۲۹۵
امام جمعه مشهد:

رسانه ملی دیدگاه های خبرگان ملت را در برنامه های نوروزی لحاظ کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با اشاره به دیدگاه های مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در جریان حضور رییس رسانه ملی در اجلاسیه خبرگان، از دست اندرکاران صدا و سیما خواست دیدگاه های علما را در برنامه های نوروزی لحاظ کنند.
امام جمعه مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی با اشاره به برگزاری نشست اجلاس خبرگان رهبری در هفته گذشته، گفت: این اجلاس که دو بار در سال برگزار می شود، مانور حضور مردم به واسطه نمایندگان شان در عرصه صیانت رهبری و ولایت است.

 

وی افزود: این اجلاس صرف نظر از برنامه هایی که در آن اجرا می شود، به عنوان خود اجلاس، موضوعیت دارد و نشان می دهد که مردم پای ستون خیمه نظام ایستاده و پایمردی می کنند که این مایه عبرت دشمنان و سبب آرامش دوستان ما است.

 

آیت الله علم الهدی، نظارت خبرگان بر رهبری را به معنای صیانت از رهبری دانست و خطاب به مردم اظهار داشت: نمایندگان شما ملاک های رهبری را دقیقا در اوج تحقق آن، صیانت می کنند که کوچکترین تنازعی پیدا نکند. این مهم به عنوان یک افتخار در دکترین سیاسی ولایت فقیه در برابر دنیا، قابل تأمل است.

 

با وجود گذشت 23 سال، رهبرانقلاب به عنوان مدیر جامعه نه تنها دچار رکود نشده بلکه با قدرت و پویایی بیشتر به پیش می روند

امام جمعه مشهد ادامه داد: معمولا در دنیا این مسأله پذیرفته شده است که اگر مدیر یا رهبری بیش از چند سال مدیریت کند، جامعه دچار رکود می شود چرا که دیگر ابتکار و نوآوری نخواهد داشت اما آنچه خبرگان در جمع بندی اجلاس فصلی خود به آن رسیده و می رسند این است که پس از 23 سال از رحلت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب با همه تبلور ولایت به عنوان رهبر جامعه، نه تنها دچار رکود نشده بلکه با قدرت و پویایی بیشتر به پیش می روند و در مهار و حل مشکلات قوی تر از گذشته ظاهر می شوند، چنین رهبری در هیچ جای دنیا نظیر ندارد.

 

نقد و نظر علمای مجلس خبرگان در دیدار با مدیر رسانه ملی، در برنامه های نوروزی اعمال شود

وی با اشاره به دعوت یکی از مدیران کشور در هر یک از نشست های فصلی خبرگان، تصریح کرد: مدیر مدعو اجلاس اخیر، مدیر رسانه ملی بود که در سه جلسه مبسوط که با وی داشتیم، نتایج پرباری به دست آمد؛ از یک سو فقهای مجلس خبرگان در جریان تهاجم رسانه ای دشمنان انقلاب قرار گرفتند، از سوی دیگر نقد و نظرهای علما که جمع بندی دغدغه های مردم متدین بود برای رسانه ملی مطرح شد که امیدواریم در آثار آتی این مرکز خصوصا در عید نوروز شاهد عمل به این دغدغه های باشیم.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان در این دیدار، در کنار تبیین جزئیات مسائل انتخابات، انرژی هسته ای، مسائل اقتصادی و تعاملات بین المللی، دو راهبرد کلان ارائه دادند؛ نخست آن که بر داشتن نگاه بلندمدت نسبت به نظام و آرمان های آن تأکید کردند. به تعبیر ایشان، ما در نظام اسلامی همیشه با مسائلی در حوزه های مختلف دست به گریبان هستیم اما آنچه مهم است، نگاه تحلیلی کلی به گذشته و نگاه بلندمدت به آینده است و تنها در سایه چنین نگاهی است که می توان خرده مشکلات و موانع پیش رو را از سر راه برداشت.

 

رسالت امیدآفرینی علما در جامعه

وی با بیان این که نظام اسلامی، یک جریان رو به تعالی و پیشرفت است، افزود: دومین راهبرد رهبر معظم انقلاب در این دیدار، تأکید بر امیدآفرینی در جامعه از سوی علما به عنوان یک رسالت بود.

 

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به این که ما در اتصال نظام خود به انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) تردید نداریم، باید بدانیم که هیچ مشکلی در این کشور لاینحل باقی نخواهد ماند، 34 سال پیش با تکیه بر خدا و با وجود رهبر و مردمی با ایمان پیروز شدیم امروز نیز همه این مؤلفه ها برای پیروزی همچنان وجود دارد بنابراین دلیلی برای مضطرب شدن و هراس از مشکلات نیست.

 

وی یادآور شد: نوسان هایی که برخی افراد از روی بداخلاقی، ندانم کاری و فرصت طلبی ایجاد می کنند و یا کارشکنی و تحریم های دشمنان خارجی نباید ما را ناامید کند.

 

آیت الله علم الهدی، سفر نوروزی رهبر معظم انقلاب به مشهد را عیدی و پذیرایی امام رضا(ع) از زائران و مجاوران دانست و گفت: ایشان ساعت 16 روز پنجشنبه دوم فروردین ماه در رواق امام خمینی(ره) حرم مظهر رضوی در جمع مردم مشتاق حضور می یابند.

 

وی در خطبه نخست نماز جمعه نیز با اشاره به عبارت «ذروا البیع» در آیه نهم سوره جمعه، ابراز داشت: این عبارت از نظر فقهی به معنای حرمت خرید و فروش و معامله هنگام شنیدن اذان و برپایی نماز جمعه است اما از دیدگاه علامه طباطبایی، بیع تنها یک مصداق ظاهری برای کاری است که مانع رسیدن انسان به نماز جمعه شود و در واقع، حرمت به هر عمل منافی حضور در نماز جمعه اطلاق می شود.

 

شعائر دینی وابسته به نماز جمعه اقتضا می کند بازار برای نماز تعطیل شود

عضو خبرگان رهبری با اشاره به محدودیت وقت نماز جمعه در عین وسعت وقت نمازهای یومیه، اضافه کرد: نماز جمعه یک میقات دینی است از این رو باید زمان معینی داشته باشد تا همه مردم بتوانند در آن زمان حضور یابند.

 

وی با اشاره به تداخل نظر برخی فقها که نماز جمعه را واجب تخییری می دانند با مضمون این آیه شریفه که بر تعطیلی کار و کسب برای شرکت در نماز، تأکید دارد، خاطرنشان کرد: در صدر اسلام هرگاه اذان روز جمعه بلند می شد، خود مردم فریاد می زدند «بیع حرام شد» و خود جلوی داد و ستد را می گرفتند.

 

امام جمعه مشهد، اقامه نماز جمعه را از مهمترین برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: شعائر دینی وابسته به نماز جمعه اقتضا می کند بازار برای نماز تعطیل شود اما متأسفانه این کار نه تنها در کشور بلکه در مشهد هم انجام نمی شود. بنده در گذشته مدتی بسیار پیگیر این مسأله از طریق اتحادیه ها و اصناف بودم که با توجیهات مختلف گفتند تعطیلی همه بازارها ممکن نیست، ما در نهایت به تعطیلی بازارهای اطراف حرم که صدای اذان و خطبه های نماز را می شوند، هم راضی شدیم اما آن هم تاکنون در این هشت سال محقق نشده است.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که گذشته از کیفیت رابطه قلبی انسان با خدا، حفظ شعائر و تظاهر بندگی خدا نقش مهمی در عرصه عبودیت دارد که نباید به آن بی توجه بود، تأکید کرد: ادامه این وضعیت و این که این مسأله حتی در بازارهای عمومی و نمایشگاه ها که از سوی نهادهای نظام اداره می شود نیز انجام نمی شود، در واقع، کفران نعمت نظام و انقلاب اسلامی است چرا که جلوه بی توجهی به اقامه یک فریضه عبادی حاصل از انقلاب محسوب می شود./930/پ201/ج

 

ارسال نظرات