عوامل کاهش انگیزه طلاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رمضان علی تیموری، از مشاوران حوزوی روز گذشته در نشست مشاورهای در مدرسه علمیه معیر تهران مرادوه نداشتن با طلابی که اهل تحقیق و رعایت مسائل طلبگی هستند را یکی از عوامل تدریجی کاهش انگیزه در تحصیل دانست و ابراز داشت: توجه به اهداف ورود به حوزه یکی از راههای ایجاد انگیزه تحصیلی است و برای همین نیاز به داشتن هدف داریم.
وی در ادامه این مطلب با بیان اینکه غالب ما مسائل کلی را بهعنوان هدف داریم که وقتی وارد حوزه میشویم، به مرور آن اهداف غیرقابل دسترس میشود و از حضور در حوزه احساس سنگینی میکنیم گفت: دلیل این موضوع این است که شخص یا به دلیل جوی که در منزل یا محلهشان وجود داشته، یا اجبار و یا وجود زمینه شغلی مناسب به حوزه آمده است که به مرور زمان وجودش برای حوزه هزینهآور است و طلاب دیگر را هم سرد میکند.
این مشاور حوزوی با اشاره به اینکه هدف بر اساس شناختی که از حوزه داریم ترسیم میشود، اظهار داشت: گاهی بهدلیل اینکه پس از ورود به حوزه اهدافمان تغییر میکند، طلبگی را کنار گذاشته و به مداحی روی میآوریم.
حجت الاسلام تیموری تأکید کرد: ما که به حوزه آمده و سمت هدایت جامعه را بهعهده گرفتهایم، باید الگویمان علمای عامل باشند.
وی در تبیین رویکردهای مختلف طلاب نسبت به علم و اخلاق عنوان داشت: برخی طلاب ممحض در درس میشوند، برخی به رعایت مسائل اخلاقی اهتمام میورزند و برخی دیگر میخواهند از هر دو بهرهای داشته باشند.
این مشاور حوزوی با اشاره به اینکه وقتی طلبه شدیم، اصل با علوم حوزوی است اما اگر طلبه زبان انگلیسی بلد بود خوب است بیان داشت: گاهی طلبه برای تبلیغ در خارج از کشور به تحصیل زبان انگلیسی میپردازد اما از درس خودش عقب میماند درحالیکه تبلیغ در خارج نیاز به علم و معارف اسلامی دارد.
حجت الاسلام تیموری با تأکید بر ضرورت پرهیز از افراط و تفریط ابراز داشت: باید متعادل باشیم تا بتوانیم جامعه را متعادل کنیم.
وی عنوان داشت: یکی از مسائلی که بزرگان به آن تأکید میکنند، یادگیری معارف برای انتقال آن است اما وقتی از طلبه میپرسیم به چه دلیل میخواهید طلبه شوید؟ میگوید آمدم که جامعه را هدایت کنم درحالیکه هنوز مسائل ابتدایی دین را رعایت نمیکند.
این مشاور حوزوی در تبیین برنامه آخر سال برای مطالعه دروس گفت: اگر اهل مباجثه هستید باید سرفصل مطالبی را که خواندهایم را با مباحثه یادآوری کنیم زیرا در مباحثه زبان، گوش، چشم و ذهن ما کار میکند اما اگر اهل مباحثه نیستید، فرصت باقی مانده تا آخر سال را در نظر گرفته و براساس آن درسها را صفحه به صفحه مشخص و هر روز مطالعه کنید و خلاصه آن را بنویسید که این کار وقت میبرد اما در ثبات علمی راهگشا است./956/پ202/ص