۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۶۴۹۰۵
ولایتی در نشست خبری:

از جامعتین کسب تکلیف می کنیم/ اقتصاد تولیدی جایگزین اقتصاد مصرفی و توزیعی شود

خبرگزاری رسا ـ برنامه‌های اقتصادی، رابطه با آمریکا، زمان معرفی همکاران، موضع ایران در قبال سوریه و مکانیسم انتخاب نهایی کاندیدای ائتلاف1+2 از جمله مسائل مطرح شده در نشست خبری عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت بود.
نشست خبري علي اکبر ولايتي در تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علی اکبر ولایتی، عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت در نشست خبری که عصر امروز شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه در مشرق نیوز برگزار شد، با اشاره به این‌که سیاست اقتصادی فعلی درست نیست بیان داشت: تولید و واگذاری کارها به مردم دو فاکتور بسیار مهم در کار اقتصادی است و مطابق تفسیر اصل 44 که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرارگرفت، باید اغلب تصدی‌گری‌های دولت به مردم واگذار می‌شده که نشده است و این مخصوص این دولت هم نیست و بخشی از مشکلات کشور به همین دلیل است.

وی اظهار داشت: قبل از انقلاب همین روش بوده است و پس از انقلاب هم فراز و نشیب داشتیم اما مسیر همان اقتصاد توزیعی مصرفی بوده است به‌طوری‌که کالا را از خارج وارد کرده و بین مردم توزیع کنیم تا آنها هم مصرف کنند و این‌گونه بود که در زمان طاغوت پرتقال و سیب از آمریکا وارد می‌شد و میوه‌های داخلی بدون مصرف باقی مانده و خراب می‌شد.

اقتصاد تولیدی به‌جای اقتصاد مصرفی و توزیعی

دکتر ولایتی با بیان این‌که راهکارهای اقتصادی مشخص است منتها دولت باید تصمیم خود را بگیرد، تأکید کرد: کسی که داعیه کاندیداتوری ریاست جمهوری را دارد، ابتدا باید تکلیفش را با خودش معلوم کند؛ آنچه مورد نظر بنده در بحث اقتصاد است، یکی تقویت و توسعه تولید و در واقع اقتصاد تولیدی و نه مصرفی و توزیعی و دیگری واگذار کردن شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی و کانون‌های اقتصادی به مردم.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت در ادامه این مطلب اظهار داشت: اگر به برنامه پنجم توسعه با جهت‌گیری چشم‌نداز بیست ساله عمل شود، با تشریحی که عرض کردم، قابل حل است.

تیم‌ها و همکاران خود را در حوزه‌های مختلف معرفی می‌کنیم

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به این‌که ما مطرح کردیم که تفاوت این ائتلاف و اعضای آن با گذشته این است که افرادی را که می‌خواهند بکار بگیرند و با آنها همکاری کنند را معرفی کنند، ابراز داشت: این معرفی این‌طوری نیستم برای نمونه بگوییم فلانی وزیر اقتصاد است بلکه تیم اقتصادی و یا کسی‌که در مجموعه رایزنی‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت آینده باشد و در واقع همکاران خود را در حوزه‌های مختلف معرفی می‌کنیم و این خیلی دیر نیست.

ایران هیچ وقت سوریه را تنها نگذاشته است

وی تأکید بر این‌‎که حتما سوریه تنها نیست و ایران هیچ وقت سوریه را تنها نگذاشته است، اظهار داشت: باید ببینیم تعریف ما از تنها نگذاشتن چه چیزی است؟ یک برداشت ساده این است که ایران، سوریه، عراق و لبنان کنار هم ایستاده و شروع به جنگیدن کنند که جنگ منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود که معنا ندارد و کسی به‌دنبال آن نیست و دولت سوریه هم چنین توقعی ندارد.

 دکتر ولایتی در ادامه این مطلب ابراز داشت: ما در طی این سی و چند سال از هیچ‌گونه کمکی دریغ نکردیم و من خودم از نزدیک شاهد این امور و مجری آن بودم و خود سوری‌ها هم می‌دانند که ما هیچ‌‎گاه سوریه را در مسائلی که داشته تنها نگذاشته‌ایم و حالا هم نمی‌گذاریم و دلیلی ندارد که دست‌مان را برای دشمن بازکنیم و بگوییم که چه‌کار کرده‌ایم و چه‌کار می‌خواهیم بکنیم شد.

اگر همراهی دوستان سوریه نبود مقاومت این کشور ادامه پیدا نمی‌کرد

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت با تأکید بر این‌که به‌طور کلی همه شما بدانید و این گزافه نیست که اگر همراهی دوستان سوریه در حوزه‌های مختلف نبود، مقاومت این کشور که تا حالا بیش از دوسال از آن می‌گذرد، نمی‌توانست ادامه پیدا کند، تصریح کرد: آمریکا، متحدینش، اسراییل، مرتجعین منطقه و همسایگان سوریه، همه دست به دست هم داده بودند و آبرویشان را بر این گذاشته بودند که تا حکومت بشار اسد را ساقط کنند و اگر کمک دوستان سوریه نبود، آنها تا حالا موفق شده بودند.

تدبیر با مشورت کارشناسان باشد

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل عنوان داشت: در حوزه بین‌الملل ابتدا باید کار کرد و پیش از آن فکر لازم است و پس از آن تدبیر کند و در این هنگام فقط فکر خودش نباشد بلکه با مشورت کارشناسان باشد یعنی تدبیری باشد که کار کارشناسی شده طراحی شود و پس از آن برای اقدام برنامه زمان‌بندی بگذارد و هدفمند پیش برود که اگر این‌طور باشد، حتما در سیاست خارجی توفیقات خوبی به‌دست می‌آورد.

وی ادامه داد: این را ما به لطف خداوند کردیم و شد به‌طوری‌که از ابتدای انقلاب مسائل مختلفی در عرصه سیاست خارجی وجود داشت که اغلب به وجه احسن حل شد و مهم‌ترین و قله آن مذاکرات ایران و عراق بود که اجرای قطع‌نامه 598، حفظ قرارداد 1975، حفظ نیمی از اروند رود برای جمهوری اسلامی ایران، حفظ مرزهای زمینی، آزاد کردن اسرا و محکوم کردن حکومت بعث عراق در سازمان ملل متحد از نتایج آن بود.

دکتر ولایتی در ادامه این مطلب اظهار داشت: دستاورد دفاع مقدس و کاری‌که ده سال با جهاد رزمندگان، ایثارگران، بسیجیان، ارتشیان و سپاهیان و همگی در حوزه نظامی انجام شد، باید در حوزه سیاسی حفظ می‌شد که حفظ شد.

در قضیه آمریکا ملاک ما مطالب مقام معظم رهبری است

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت گفت: بنابراین یکی از تدابیر آینده ما توسعه روابط با همه کشورها منهای اسراییل است که آن جزو حکومت‌ها نیست؛ یعنی حکومت غاصبی است که حسابش جدا است و در قضیه آمریکا هم ملاک ما مطالبی است که مقام معظم رهبری در ابتدای سال فرمودند و با بقیه کشورها دلیلی ندارد که روابطمان سرد شود.

تعدد همسایگان ایران؛ هم فرصت و هم تهدید

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تأکید بر این‌که ما بر روی توسعه روابط با همسایگان جمهوری اسلامی و رفع هرگونه تنش با کشورهای دیگر به‌ویژه همسایگان تکیه داریم، عنوان داشت: تعدد همسایگی برای ما هم می‌تواند فرصت و هم می‌تواند تهدید باشد که با تدبیر می‌توان این را تبدیل به یک فرصتی کرد.

وی تأکید کرد: بنابراین شاه بیت برنامه ما توسعه روابط با دنیا و تلاش در جهت برقراری روابط همه‌جانبه تجاری، اقتصادی، صنعتی، علمی و فناوری با دیگر کشورها و در سایه آن پیش‌برد اهداف اقتصادی و سازندگی کشور بر اساس چشم‌انداز بیست ساله است.

کابینه تنش‌زدایی با دنیا و ایجاد روابط معقول با کشورها

دکتر ولایتی افزود: پس ان شاءالله کابینه‌ای که دوره آینده تشکیل خواهد شد، کابینه تنش‌زدایی با دنیا و ایجاد روابط معقول با کشورها براساس احترام و حقوق متقابل و اهمیت ‌ویژه قائل شدن نسبت به کشورهای همسایه است.

کسب نظر از علما به‌ویژه جامعه مدرسین و جامعه روحانیت

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت گفت: نظرسنجی حتما یک ملاک معتبر است به‌شرط این‌که به‌صورت علمی و با تصمیم ائتلاف پیشرفت انتخاب شود و نظرسنجی شود و در عین حال از علما، بزرگان، فرهیختگان و به‌ویژه دیدگاه‌های مراجع دینی و علمی، جامعه مدرسین، جامعه روحانیت و دیدگاه علمای استان‌ها و بلاد که مؤثر هستند، کسب نظر می‌شود و فقط این نیست که تکیه بر نظرسنجی باشد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ادامه این مطلب ابراز داشت: نظرسنجی مقبولیت را نشان می‌دهد، در عین حال حتما از علما که تبلور آن در جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز و علمای استان‌ها و شهرهای مختلف که نقش مهمی در حمایت از حکومت و دولت جمهوری اسلامی دارند، جلب نظر می‌شود.

وی گفت: علمای اسلام از قبل از انقلاب برای برپایی این نظام تلاش و کوشش کردند و با تمام همت در کنار انقلاب ایستادند و پشتیبان آن هستند.

دکتر ولایتی عنوان داشت: همان‌طور که در مجلس هشتم و نهم بنده از کسانی بودم که مشارکت فعال در تشکیل گروه 6+5 و 8+7 داشتم و در آنجا کسب نظر از علما و بزرگان روحانی کشور در شکل دهی کاندیداها برای مجلس بسیار نقش اساسی داشته و از این به بعد هم همین‌طور است و خوشحال هستیم که مجلس هفتم، هشتم و نهم بسیار مهم و حامی پر و پاقرص انقلاب است.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت در ادامه گفت: بنابراین نظرسنجی فاکتور مهمی است اما تنها فقط آن نیست و کسب نظر علما هم بسیار مهم است.

 مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان این‌که بنای ما درباره کشورهای همسایه و همه کشورهای عربی این است که تعامل خود را با آنها توسعه بدهیم و اگر مشکلی هست روابط را ترمیم کنیم، اظهار داشت: کشورهای عربی و ملت‌هایشان از دوستان ما و از ارکان امت اسلامی هستند و حتما باید با آنها روابط نزدیک داشته باشیم و اگر مشکلی در بین ما و کشورهای عربی وجود دارد باید با تدبیر، مذاکره و گفت‌وگو حل شود.

تابع نظرات مقام معظم رهبری هستیم

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آقای هاشمی عنوان کرده بود که سر جنگ با اسراییل نداریم و باتوجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که از کسانی‌که علیه اسراییل باشند حمایت می‌کنیم، نظرتان درباره این جمله آقای هاشمی چیست و آیا موافق هستید یا خیر و نوع مواجهه با اسراییل باید چگونه باشد؟ عنوان داشت: ما و دوستانمان در ائتلاف و اصولا اصول گرایان شناخته شدیم که تابع نظرات مقام معظم رهبری هستیم.

نگفته ام هاشمی در فتنه نقش داشته است

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از ولایتی در مورد اظهار نظر اخیر وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه پیشگوی فتنه 88 خود در فتنه 88 نقش داشته است پرسید و گفت که از جنابعالی نیز نقل شده است که از نقش هاشمی در فتنه گفته اید ، به عنوان وزیر خارجه هاشمی چه تحلیلی در مورد این موضوع دارید، و ولایتی پاسخ داد: هیچ گاه بنده نگفته ام هاشمی در فتنه 88 نقش داشته است و این مورد از من به درستی نقل نشده است و من در گذشته تکذیب کرده ام و الان هم تکذیب می کنم.

وی افزود: هر کس که این موضوع را از قول من نقل کرده مقصد خاصی داشته تا منشاء یک گفتگوی بی پایه باشد. بنده دیدگاه خودم را در مورد هاشمی گفته ام و شما می توانید به آرشیو مراجعه کنید.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت تجربه در روابط سیاسی و بین‌الملل را بسیار مهم دانست و گفت: رابطه بین کشورها، رابطه بین انسان‌ها است و برای ایجاد تفاهم باید یک زبان مشترک ایجاد کرد که اگر این زبان مشترک نباشد و رابطه انسان‌ها، افراد و مسئولین کشور مختلف بر یک اساس درست، قابل قبول و پرجاذبه‌ای نباشد، رابطه خارجی آن‌طور که باید شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در این صورت رابطه بین کشورها برای شکل‌گیری و بهبودی زمان بسیاری می‌برد اما تخریب آن زمان زیادی نمی‌خواهد و لذا دیپلمات‌های ما در کلمات، مصاحبه‌ها و نوع سخنرانی‌هایشان باید حتما باید این ملاحضات را داشته باشند و گرنه ممکن است که زحمات کار سیاسی چندساله با یک کلمه بیجا تخریب شود و ما در تاریخ انقلاب از این نمونه‌ها داشتیم و به‌همین دلیل بسیار حساس است.

دکتر ولایتی ظرافت کار سیاست خارجی را بیشتر هرکاری دیگری دانست و گفت: اگر این درست شود، بقیه روابط مانند روابط فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، علمی و فناوری تحت‌الشعاع آن قرار دارد و قابل اصلاح است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل عنوان داشت: در سال 60 که بنده به وزارت خارجه رفتم، باید بگویم که ما یک مخروبه تحویل گرفتیم اما بالاخره وزارت خارجه ساخته شد و این تجربه‌‌ای که وجود دارد، برای ما بسیار آموزنده است؛ راه ما راه روشنی است، مشکل، اما قابل حل است.

وی با تأکید بر این‌که ما حتما باید در همه کارها با صبر، تأمل و تدبیر پیش برویم، اظهار داشت: ما از اول انقلاب و به‌ویژه در زمان جنگ تحریم بودیم و بالاخره این کار انجام شد و بعد هم روابطمان را با کشورهای دیگر تنظیم کردیم و به جایی رسید که کسانی‌که زمانی حاضر نبودند در جنگ یک فشنگ به ما بدهند، تا هر چقدر که ما ظرفیت داشتیم پیش رفتند.

عضو ائتلاف پیشرفت افزود: ما توانستیم با یک تدبیر درست در روابط خارجی به دوستان بسیار ارزشمندمان در حوزه دفاعی که واقعا معجزه خلق کرده و کارهای شگفتی کردند که زبانزد همه دنیا است، کمک بکنیم و سعی کردیم که زمینه‌های سیاسی آن را از اول انقلاب بسازیم و این ساخته شد.

وی تصریح کرد: بنابراین تحریم مؤثراست اما هرچه تدبیر بیشتر باشد کارایی آن کمتر می‌شود و اصلا چرا تحریم ادامه پیدا کند؟ این تحریم‌ها باید برطرف کرد و می‌شود این کار را کرد./956/ز503/ج

ارسال نظرات