۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۱۶۵۵۲۱
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

سخنرانی باید قابل فهم برای همگان و خواص‌پسند باشد

خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم با اشاره به برخی از نکاتی که یک مبلغ باید در سخنرانی خود برای عموم مردم باید رعایت کند، گفت: سخنرانی باید قابل فهم برای همگان و خواص‌‌پسند باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم، سه‌شنبه عصر در کارگاه آموزش تفسیر قرآن که در مدرسه حجتیه برگزار شد، گفت: برای بیان تفسیر برای مخاطب عادی باید زبان و مفهوم را برای آنان ساده کرد و لازمه این امر این است که خود سخنران آیه را به خوبی فهمیده باشد.

وی افزود: برخی آیه را به خوبی می‌فهمند اما از پس گفتن آن برای مخاطبان مختلف بر نمی‌آیند که این مطلب به غیر از تسلط بر بحث،‌ داشتن بیان شیوا است.

مبلغ برجسته حوزوی اظهار با اشاره به این‌که باید به گونه‌ای سخن گفت که عوام بفهمند و خواص بپسند،‌ ابراز کرد: هر کدام از این عناصر فهم مردم و پسندیدن خواص سخنرانی اگر نباشند، یک چیزی کم است، گاه با یک مثال فهم سخنرانی راحت است.

وی به بیان مثالی درباره همه فهم کردن سخنرانی پرداخت و گفت: من برای فهماندن این‌که میان صحیح و قبولی نماز تفاوت وجود دارد، این مثال را می‌زنم که نماز صحیحی که قبول نشود مانند چای در آفتابه است، چایی هست اما کسی حاضر نیست آن را بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین در ادامه اظهار کرد: نماز بی زکات را هم به یک گوشواره تشبیه می‌کنم، فرد اگر یک گوشواره داشته باشد در عروسی شرکت نمی‌کند، چون گوشواره باید جفت باشد، برخی از بزرگان گفته‌اند که ما به دلیل ضرب‌المثل‌هایی که می‌زنی پای سخنرانی‌ات می‌نشینیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به مخاطب عادی بفهمانیم چرا باید در تسبیحات حضرت زهرا(س) 34 بار الله‌اکبر، 33 بار سبحان‌الله و 33 بار الحمدالله بگوییم، از مثال نقشه گنج استفاده می‌کنیم، برای دست یافتن به گنج باید به همان نقطه‌ای که برای ما مشخص کرده‌اند، نه یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب‌تر رفت.

مفسر قرآن کریم با اشاره به این‌که یکی از شرایط مطلوب بودن سخنرانی مهندسی کردن سخنرانی و در اصطلاح بافتن مفاهیم سخنرانی است،‌ گفت: علم به سه دسته مفید، مضر و نه مفید و نه مضر تقسیم‌بندی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ارزش علم پرداخت و اظهار کرد: خداوند به انسان اسما را آموزش داد و این فرقی بود که در قرآن میان انسان و فرشته قائل شده است، اسلام حتی میان سگ شکاری آموزش‌دیده و غیرآموزش دیده نیز تفاوت گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره با این‌که از نظر قرآن کریم ارزش دارد پیامبری صد سال بمیرد تا مطلبی را بیاموزد، بیان کرد: حضرت عزیر(ع) از دنیا رفت و صد سال مرد تا معنای معاد را دریابد.

وی گفت: علم مفید دارای رشد است و به اندازه‌ای ارزش دارد که خداوند به پیامبرش حضرت موسی(ع) می‌فرماید برای یادگیری علم به دنبال حضرت خضر(ع) برود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: باید مطالبی را یاد گرفت که یا واجب است، یا مستحب یا نیاز فرد یا نیاز جامعه را حل کند، مطالبی مانند این‌که آیا امام زمان(عج) زن و بچه دارد نه واجب و نه مستحب و نه نیاز فرد و نه نیاز جامعه را حل می‌کند.

وی گفت: خداوند نیز به عنوان یک پژوهش لغو تعداد اصحاب کهف را بیان می‌کند، برخی پژوهش‌های لغو در حوزه علمیه انجام می‌شود، یکی از پناه بردن‌ها به خدای متعال پناه بردن از علمی است که هیچ سودی ندارد.

مفسر قرآن کریم با بیان این‌که برخی افراد نفرین‌شده‌های حوزه و نفرین‌شده‌های دانشگاه هستند، گفت: کسانی که به پژوهش‌های غیرمفید که نه واجب و نه مستحب و نه نیاز جامعه و نه نیاز فرد را حل کند، می‌پردازند جزو نفرین‌شدگان حوزه و دانشگاه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در علم شعار ما این است که هم شرقی و هم غربی، به ما گفته شده است که بروید به چین و علم یاد بگیرد و در چین علم توحید و نبوت نبود./914/پ202/ن

ارسال نظرات