۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۱۶۶۲۷۲
به بهانه دیدار رهبر معظم انقلاب با بانوان فرهیخته؛

شغل زن نباید به حقوق خودش و خانواده‌اش لطمه بزند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان نگاه اسلام به حقوق زن در جامعه اظهار داشت: اسلام حقوق اجتماعی زنان را پذیرا است و خود حجاب و عفاف نشان دهنده پذیرا بودن اسلام برای نقش اجتماعی بانوان است.
فعاليت بانوان

سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به نقش زن در سبک زندگی اسلامی و پیامدهای فردی اشتغال بانوان در خارج از منزل گفت: با توجه به این که نیازهای مادی و معنوی خانواده‌ها متفاوت است، اما همه فرهنگ سازی ما باید در این جهت باشد که زنان بدانند اولویت و رسالت اصلی آنان با خانواده خودشان است؛ بدین معنا که نقش همسری و مادری باید در رأس نقش‌های اجتماعی زنان قرار گیرد و به خاطر تخصص داشتن نباید همه چیز را فدای اشتغال کرد.

وی در ادامه با بیان نگاه اسلام به حقوق زن در جامعه افزود: اسلام حقوق اجتماعی زنان را پذیرا است و خود حجاب و عفاف نشان دهنده پذیرش اسلام برای نقش اجتماعی بانوان است؛ اما اسلام در این راستا شروط و قیدهایی دارد که با رعایت آنها حضور اجتماعی زن یک حضور مبارک خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اول این که شاغل بودن زنان نباید به شخیصت زنانه آنان لطمه وارد سازد و از سویی به خانواده و نقش‌های سه گانه بانوان یعنی نقش مادری، همسری، خانه‌داری و تربیت فرزند آسیب نرساند.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) تصریح کرد: در حال حاضر در جامعه خودمان زنان توانمندی را داریم که هم تخصص‌های خوبی دارند و نقش‌های اجتماعی خودشان را به خوبی ایفا می‌کنند و هم فرزندانی صالح تربیت کردند و همسرانی رضایت‌مند نیز دارند و محیط خانه نیز همه فاکتورهای یک زندگی به سبک اسلامی را دارد و این‌ها خانواده‌هایی هستند که در درون آنها فرهنگ سازی شده و به ملاک‌های درست زندگی سالم و اسلامی رسیده‌اند.

 وی در ادامه بیان پیامدهای فردی اشتغال بانوان در خارج از منزل، گفت: از آن‌جا که  کار در بیرون از منزل و اشتغال توام با خانه‌داری برای بعضی از بانوان فرسایشی است و بعضی از بانوان طاقت انجام امور شغلی و امور خانه‌داری را توأم ندارند و از پا در می‌آیند و اکثر خانم‌ها نیز این توانایی را ندارند که هم نقش اجتماعی مثل شغل بیرون از منزل را به خوبی انجام دهند و هم به امور منزل و همسرداری و تربیت فرزند برسند، در همین راستا جامعه و خانواده نیازمند فرهنگ سازی و پشتیبانی از بانوان شاغل است.

 

دین اسلام از یک زن چه می‌خواهد؟

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با بیان این که در دین اسلام نقش خانه‌داری و همسرداری یک زن کار بزرگی است که بانوان انجام می‌دهند، تصریح کرد: اگر خانمی بنا دارد در بیرون از منزل با توجه به تخصص‌ها و توانمندی‌هایش کار کند، نیاز به برنامه‌ریزی و فرهنگ سازی داخلی درون منزل دارد و در منزل تقسیم کار باید صورت گیرد و این امر از فرسوده شدن جسمانی و روحی زنان ممانعت به عمل می‌آورد.

وی افزود: در همین راستا آنان از فعالیت اجتماعی و پرداختن به امور منزل نیز احساس نشاط دارند و همسر و فرزندان در انجام امور منزل سهیم هستند و همین مشارکت سبب نشاط خانواده می‌شود. هم‌چنین مسؤلیت‌پذیری اعضای خانواده نیز افزایش پیدا می‌کند و اگر تقسیم کار و پشتیبانی خانواده از زن صورت گیرد و همه اعضا با یکدیگر همکاری کنند و برنامه ریزی صحیح و مدیریت اجرای برنامه که با خود زن است، به درستی انجام شود، زندگی خوبی شکل می‌گیرد. خلاصه شغل زن نباید به حقوق فردی و اجتماعی خودش و خانواده‌اش لطمه وارد سازد.

 

آیا کارهای منزل وظیفه زن است؟

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وظایف حقوقی بانوان در جامعه، اظهار داشت: به لحاظ حقوقی زنان وظیفه‌ای برای انجام کارهای منزل ندارند؛ اما به لحاظ بُعد اخلاقی، با توجه به آموزه‌های دین اسلام، وقتی حضرت رسول(ص) به دعوت فاطمه(س) برای تقسیم کار به خانه ایشان آمدند، کارهای بیرون را بر دوش علی(ع) و کارهای داخل خانه را بر دوش فاطمه(س) نهادند و وظیفه‌ای جداگانه برای هر یک تعریف کردند و حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی همه انسان‌ها، از این تقسیم کار شادمان شدند.

وی ادامه داد: برای زهرا گونه زندگی کردن و برای انجام کارهای منزل، زن خودش باید احساس مسؤلیت داشته باشد و اجباری بر او نیست. از سویی نباید این امر سبب توقع مردان شود. اگر روزی بعضی از امور منزل انجام نشد، به بهانه این که این فعالیت‌ها وظیفه زن است، او را مورد سرزنش و نکوهش قرار دهند.

در آستانه ماه مبارک رجب، صدها نفر از بانوان برجسته و فعال در بخش‌های دانشگاهی و حوزوی، خانواده و زنان، دستگاه‌های اجرایی، فعالین قرآنی، رسانه و سازمان‌های مردم نهاد، صبح روز 21 اردیبهشت به مدت دو ساعت و نیم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تأکید بر لزوم طرح گفتمان اسلامی در مورد زن به صورت تهاجمی و طلبکارانه در عرصه بین المللی، «تقویت نهاد خانواده» و «احترام و تکریم زن در محیط خانه» را دو نیاز مهم و فوری جامعه دانستند و خاطرنشان کردند: زنان فعال و کارآمد در جبهه انقلاب اسلامی باید حضور خود را در صحنه دفاع از انقلاب نمایان‌تر و پررنگ‌تر کنند.

ایشان با تأکید بر این‌که حضور زنان در مشاغل و مناصب اجرایی اشکالی ندارد، خاطرنشان کردند: آن بخشی که مورد اشکال و در واقع امتداد همان گفتمان غربی است، افتخار کردن به تعداد بالای زنان شاغل در مناصب اجرایی است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، «تقویت نهاد خانواده» و «تکریم و احترام زنان در خانه» را دو مسئله مهم و فوری در جامعه دانستند و تأکید کردند: باید در قوانین، خلقیات و سنت‌ها، شرایط به گونه‌ای فراهم شود که زنان در سطوح مختلف معاشرتی، جنسی، فکری و خانوادگی دچار ستم زده‌گی نباشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین خصوص افزودند: باید همواره همه اعضای خانواده، با زنان با دیده تکریم و احترام رفتار کنند و باید فضای خانواده به گونه‌ای باشد که فرزندان دست مادران خود را ببوسند.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر فرهنگ نگاه احترام آمیز به زنان نهادینه شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل و از زنان رفع مظلومیت خواهد شد.

 

/934/502/ر

 

ارسال نظرات