۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۶۶۴۹۲
به مناسبت سالروز شهادت امام هادی؛

ویژه نامه اینترنتی «علی بن محمدالهادی» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «علی بن محمدالهادی» به مناسبت سالروز شهادت امام هادی(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی شهید آوینی منتشر شد.
ويژه‌نامه شهادت امام هادي(ع)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «علی بن محمدالهادی» شامل موضوعاتی همچون اشعار و سبک‌های شهادت امام هادی(ع)، وای بر هتاکین و امام نقی(ع) و جریان‌های انحرافی در پایگاه اینترنتی شهید آوینی منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به موج وبلاگی «جانم فدای حضرت هادی(ع)»، خلاصه‌ای از زندگانی حضرت امام نقی(ع)، «نقی» نقش اول سریال فیس‌بوک، مناظره امام هادی(ع) با متوکل عباسی، مرثیه و مداحی شهادت امام هادی(ع)، زیارت نامه امام نقی(ع)، سخنرانی آیت‌الله جوادی‌آملی در مورد امام نقی(ع)، اشعار شهادت امام هادی(ع)، فعالیت‌های علمی و فرهنگی، یادگاری، کتابخانه امام نقی(ع)، اخلاق و سیره عملی، فعالیت‌ها و مبارزات امام نقی(ع) در سامرا، فروغی از دانش امام نقی(ع)، فروغی از دانش امام نقی(ع)، امام هادی(ع) و جلوه‌های غدیر و چهل حدیث منتخب از علی بن محمد الهادی النقی(ع) اشاره کرد.
خلاصه‌ای از زندگانی حضرت امام هادی علیه‌السلام
در بخشی ازاین ویژه‌نامه آمده است: امام ابوالحسن على النقى الهادى(ع)، پیشواى دهم شیعیان در نیمه ذیحجه سال 212 هجرى در اطراف مدینه در محلى به نام«صریا» به دنیا آمد، پدرش پیشواى نهم، امام جواد(ع) و مادرش بانوى گرامى«سمانه» است که کنیزى با فضیلت و تقوا بود.
مشهورترین القاب امام دهم، «نقى» و «هادى» است و به آن حضرت«ابوالحسن الثالث» نیز مى‏گویند.
امام هادى(ع) در سال 220 هجرى پس از شهادت پدر گرامیش بر مسند امامت نشست و در این هنگام هشت ساله بود، مدت امامت آن بزرگوار 33 سال و عمر شریفش 41 سال و چند ماه بود و در سال 254 در شهر سامرا به شهادت رسید.
فعالیت‌هاى علمى و فرهنگی
در بخش دیگری از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: جهان اسلام، در دوران امامت امام هادى(ع) از نظر فرهنگى و گرایش‌ها و کشمکشهاى فکرى و اعتقادى از موقعیت و گستردگى ویژه‏اى برخوردار بود و بحث‌هاى علمى و اعتقادى و برخورد افکار و بینش‌هاى گوناگون با یکدیگر نسبت‏به موضوعات دیگر، جایگاه ویژه‏اى داشت.
منشأ پیدایش این تحول فرهنگى، شرایط سیاسى، اجتماعى جامعه اسلامى به ویژه در سطح دستگاه رهبرى بود، اظهار تمایل حکمرانان عباسى این دوره نسبت‏به مسائل علمى و فرهنگى، باز شدن دروازه‏هاى علوم فلسفه و کلام ملت‌هاى دیگر بر روى مسلمانان و ترجمه بسیارى از کتاب‌هاى علمى آنان به زبان عربى، راه یافتن دو تن از امامان شیعه «امام رضا و امام جواد(ع)» به دستگاه خلافت و فراهم آمدن موقعیت استثنایى براى بحث و مناظره با دانشمندان، سران مکتب‌ها و گروه‌هاى مختلف، از مهم‌ترین عوامل پیدایش این شرایط بود.
پیدایش چهره‏هاى برجسته علمى در زمینه‏هاى مختلف دانش‌هاى عقلى و نقلى در این دوره نشانه بارز دیگرى بر گستردگى سفره دانش بشرى در این مقطع زمانى است، از جمله این دانشمندان مى‏توان افرادی همچون احمد بن حنبل(متوفاى 241 ه. ق) و نویسندگان صحاح سته، بخارى(م 256 ه. ق)، مسلم(261 ه. ق)، ابو داود سجستانى (م 275 ه. ق)، ابو عیسى ترمذى(م 278 ه. ق)، ابو عبد الله بن ماجه (م 275ه. ق) و احمد نسائى (م 303 ه. ق) در زمینه حدیث و فقه. ابو هذیل (م 235)، ابو اسحاق، ابراهیم بن سیار(م 231)، ابو عمر و بن بحر جاحظ (م 255) و ابو الحسین خیاط در زمینه علم کلام.
یحیى بن ماسویه(م 242)، بختیشوع (م 256) و حنین بن اسحاق(م 260) در دانش پزشکى و یعقوبى(م 282)، ابن قتیبه دینورى(م 276) و بلاذرى(م 279) در تاریخ.
در چنین جوى اصطکاک افکار و بینش‌ها با یکدیگر امرى طبیعى و اجتناب ناپذیر است، به ویژه با توجه به این واقعیت که زامداران عباسى از این جریان به عنوان تضعیف موقعیت امامان شیعه و مبانى فکرى و عقیدتى آنان استفاده مى‏کردند.
تحت نظر بودن امامان این دوره و دسترسى پیدا نکردن توده‏هاى مسلمان به این مشعل‌هاى هدایت، عامل افزونى بود که به منحرفان و فرصت‌طلبان مورد حمایت‏حکومت مجال مى‏داد تا با آسایش خاطر و احساس امنیت‏بیشتر به ترویج افکار شیطانى خود بپردازند.
زیارت جامعه
در بخش فروغی از دانش امام هادی(ع) در این ویژه‌نامه آمده است: یکى از آثار ماندگار و ارزشمند امام‏هادى(ع) زیارت جامعه است که‏ خود متقن‏ترین متن شناخت امامت راستین است، صحت صدور و ارزش‏ سندى آن چنان است که مرحوم مجلسى مى‏نویسد:«انما بسطت الکلام فى‏شرح تلک الزیاره قلیلا و ان لم استوف حقهاحذرا من الاطاله لانها اصح‏الزیارات سندا و اعمها موردا و افصحهالفظا و ابلغها معنى و اعلاها شانا».
این‌که درباره زیارت جامعه ‏سخن اندکى به درازا کشید اگرچه حق آن را نیز ادا نکردم‏ بدین خاطر است که این زیارت صحیح‏ترین آنها از جهت ‏سند و فراگیرترین آنها نسبت ‏به ائمه‏علیهم السلام است و در مقایسه با دیگر زیارت‌ها از فصاحت و بلاغت و منزلت‏بیشترى برخوردار است.
این زیارت را مرحوم صدوق در کتاب«من لایحضره الفقیه‏» و شیخ‏طوسى درکتاب تهذیب الاحکام از موسى بن عبدالله نخعى چنین نقل‏مى‏کند: از امام على‏النقى(ع) خواستم مرا زیارتى با بلاغت و کامل‏تعلیم  دهد که به وسیله آن بتوانم هریک از ائمه را زیارت کنم.
حضرت فرمود: چون به درگاه رسیدى در حالى که غسل کرده‏اى بایست‏ و شهادتین را بگو و چون داخل شدى و قبر را دیدى توقف کن وسى‏مرتبه الله اکبر بگو، سپس اندکى راه برو با گام‌هاى کوتاه و با آرامش و وقار، دوباره بایست و سى مرتبه الله اکبر بگو،  پس‏به قبرمطهر نزدیک شو و چهل مرتبه تکبیربگو،  اهمیت این زیارت‏ را هنگامى مى‏توان دریافت که بدانیم در آن زمان عده‏اى از«غلات‏» معصومان‏علیهم السلام را تا حد خدایى بالابرده، گروهى را تحت پرچم ضلالت‏ خویش گردآورده بودند، امام(ع) با سخنان خودمرز افراط و تفریط را مشخص کرد و دوستداران واقعى خویش را ازانحراف و تمایل به سوى افکار و آراى باطل دور داشت.
"نقی" نقش اول سریال "فیس بوک"
در بخشی از این ویژه‌نامه چنین آمده است: سال 1384، سومین روز از ماه اسفند، خبر تخریب حرمین عسکریین گوش به گوش می پیچد.
آسمان دل شیعیان ابری می‌شود و صحن حرمین عسکریین با اشک چشم منتظران منجی آبیاری می‌گردد.
هتک حرمت به مقام والای امامان شیعه، از دیرباز از جانب وهابیت و بهاییت بوده و هست که شیعیان را خاری در چشمان خود می‌دانند.
تخریب حرمین عسکریین، اهانت به قرآن، نقاشی و کاریکاتور پیامبر(ص) گوشه‌ای از فعالیت‌های وهابیون و بهاییون برای ترویج شیعه‌ستیزی و هتک حرمت امامان شیعه بوده و هست و همچنان ادامه دارد.
بهاییت و وهابیت دشمنان اصلی شیعه هستند که دست در دست هم سعی در براندازی شیعه دارند و نزدیک‌ترین راه را سست کردن اعتقادات در بین شیعیان می‌دانند.
نوروز 90و 91 ملت شیعه ایران شاد و خندان از سریالی که شبها، لبخند را میهمان لبانشان می‌کند، اما غافل از این‌که همین سریال مقدمه ای می‌شود برای هتک حرمت به دهمین اختر تابناک امامت و ولایت.
ادای نام «نقی» نقش اول فیلم، شاید در نگاه اول هتاکانه نباشد و در شب عید فضای خانه‌هایمان را مملو از شادی و خنده کند، اما همین تلفظ‌ها و تمسخرهای یک نام آسمانی، مقدمه ای می‌شود برای هتک حرمت، ابتدا به نام «نقی» و سپس به صاحب نام.
این روزها وهابیون با تشکیل صفحه‌ای با نام «کمپین شناساندن امام هادی به شیعیان» کاری نبود که برای هتک حرمت ایشان انجام نداده باشند.
امروز وهابیون نقش «نقی» را بهانه کردند، برای اهانت به امام هادی و فردا از رفتارهای ناپسند روزمره ما، بهانه ای دیگر می یابند برای سوء استفاده.
از زمانی که من و تو به اصطلاح شیعه، نام‌هایی نظیر «نقی» و «تقی» را نام‌هایی بی کلاس می‌پنداریم، باید منتظر روزهایی بدتر از این هم باشیم تا به امامان معصوممان اهانت کنند.
از زمانی که نام‌های لاتین بر فرزندان خود می‌گذاریم و به فراموشی سپرده می‌شود نام و مرام امامان شیعه، باید به انتظار نشست و دید فعالیت‌های شبانه روزی دشمنان شیعه همچون وهابیون و بهاییون را که برای نابودی مقدسات شیعه، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.
ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: حرمت امام زاده به دستان متولی‌اش هست، اگر من و تو برای نام «نقی» و «تقی» احترام قائل باشیم، دشمن جرأت هیچ هتک حرمتی، به مرام امامان را به خود نخواهد داد.
ویژه نامه اینترنتی «علی بن محمدالهادی» به مناسبت سالروز شهادت امام هادی(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی شهید آوینی منتشر شده است و علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی http://www.aviny.com/ مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات