۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۷۰۲۷۸
دومین مناظره نامزدها در رسانه ملی؛

حجت‌الاسلام روحانی: تمرکز زدایی مهم‌ترین راهکار تأثیرگذاری فرهنگ است

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر همه آسیب‌های اجتماعی به واسطه صدمه دیدن مبنای فرهنگ رو به ‌افزایش بوده است، گفت: تا زمانی که فرهنگ دولتی است مسائل حل و فصل نخواهد شد.
حسن روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در دومین مناظره انتخاباتی هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مدت چهار دقیقه به بیان رئوس رویکردها و برنامه‌های فرهنگی اجتماعی خود را پرداخت و مسأله فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی را یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی و ملی عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما اساسا از ابتدا یک انقلاب فرهنگی بود اما امروز متأسفانه بعد از 35 سال در زمینه فرهنگ آنچه مردم ما می‌بایست شاهد باشند نیستند، پرسید: انقلاب ما انقلاب نور و اخلاق بود آیا امروز در جامعه ما اخلاقی وجود دارد؟
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: وقتی سخنی در رسانه‌های عمومی گفته می‌شود و مردم آشکارا می‌دانند مبالغه است و وقتی آمار غیر دقیق و نادرست ارائه می‌شود و افرادی از مسؤولان از رسانه استفاده می‌کنند و به دیگران تهمت می‌زنند و افترا می‌بندند بدون اینکه حکم قضایی صادر شده باشد، این بداخلاقی است.
 
وی ادامه داد: وقتی افرادی که مسؤولیت‌های سنگین دارند اخلاق را زیر پا می‌گذارند چه از اخلاق باقی می‌ماند، وقتی اخلاق رفت اعتماد عمومی هم از بین می‌برد و این همه چک‌های بی‌محل و این همه اعتیاد، طلاق‌ها که آمار و ارقامش روز به روز زیاد می‌شود.
 
حجت‌الاسلام روحانی ابراز کرد: در سال‌های اخیر همه آسیب‌های اجتماعی به واسطه صدمه دیدن مبنای فرهنگ رو به ‌افزایش بوده است، در میان انواع راهکارهای مختلف مهم‌ترین راهکار را تمرکززدایی می‌دانم تا زمانی که فرهنگ ما دولتی است مسائل ما حل و فصل نخواهد شد.
 
وی گفت: تا زمانی که ما به جای تعمیق به ترویج بپردازیم مسائل حل و فصل نمی‌شود و تا زمانی که دنبال کمیت باشیم و هر روز آمار دهیم و تولید آمار کنیم یا آمار واقعی باشد اما دنبال اثربخشی نباشیم مسائل ما حل و فصل نخواهد شد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سؤال که چرا همه کارها به دست دولت است، افزود: هرچند دولت در زمینه فرهنگ باید سیاستگذار باشد و نظارت و حمایت کند و اولین حمایت هم شفافیت در مقررات و ایجاد فضای امن در جامعه است اما در عین حال باید کار را به صاحبان اصلی اصحاب هنر واگذار کنیم و دولت حامی آنها باشد.
 
پس از طرح دیدگاه‌های فرهنگی حجت‌الاسلام حسن روحانی، نامزدهای دیگر به مدت دو دقیقه به نقد نامزد پرداختند، اگر نقدی نداشتند می‌توانستند زمان خود را ذخیره کرده و در بخش‌های دیگر استفاده کنند و اگر به زمان بیشتری نیاز داشتند می‌توانستند نقطه نظرات خود را ایراد کرده و از وقت آنان در بخش‌های دیگر برنامه کاسته می‌شد.
 
محمدباقر قالیباف، گفت: نکته‌ای که آقای روحانی اشاره کردند بحث درستی است، حذف دخالت مسؤولان حتما یکی از بهترین روش‌ها برای تأثیرگذاری فرهنگ در جامعه نسبت به مردم است، حتما مردم نگاه می‌کنند تا رفتار مسؤولان را در وعده‌ها، رفتار و اخلاق ببینند.
 
وی یکی از موضوع‌های فرهنگ را رفتار دوگانه رابطه دولت با ملت عنوان و اظهار کرد و افزود: اگر اینگونه هست که تمرکز را در فرهنگ از بین بردیم تمام رویکردها اصلاح می‌شود بفرمایند چگونه باید یک طرح نو درانداخت و یک نوع دیگر به موضوع فرهنگ نگاه کرد.
 
محسن رضایی، با بیان اینکه دامنه این رفتار غلط به نظرم در دولتمردان بسیار سیع‌تر از آن چیزی است که آقای روحانی اشاره کردند، بر بازسازی رابطه دولت و مردم برای ایجاد یک تحول فرهنگی تأکید کرد.
 
سیدمحمد غرضی، پرسید: آیا فرهنگ یک جامعه اکتسابی است یا تزریقی، آیا دولت‌ها موفق می‌شوند با حرکت فرهنگی خود فرهنگ جامعه را تغییر دهند.
 
محمدرضا عارف با بیان اینکه به نقطه کلیدی یعنی تمرکززدایی اشاره شد، اما نگاه قیم مئابانه‌ای که دولت دارد حل می‌شود یا خیر، پرسید: آیا شما فعالیت را در بخش‌های هنری یک حق می‌دانید یا یک امتیاز.
 
وی افزود: متأسفانه برخوردی که تاکنون با فرهنگ شده، نگاه امتیازی بوده است و دولت به خود اجازه می‌داده این امتیاز را سلب کند؛ اختلاف سلیقه‌ای بین ارشاد و خانه سینما ایجاد می‌شود و سبب تعطیلی خانه سینما می‌شود؛ چه کار می‌کنید که پس از تمرکززدایی، نهادهای مردمی بتوانند فعالیت‌های خود را در چارچوب قانون ادامه دهند.
 
سعید جلیلی نیز با بیان اینکه نگاه به فرهنگ باید تهدیدمحور و فرصت‌محور باشد، گفت: به تهدیدها اشاره شد اما فرصت‌های بسیاری وجود دارد که اگر برنامه‌ریزی نشود همان تهدیدها هم رفع نمی‌شود، نباید گزینشی و با نگاه صرفا سیاسی به فرهنگ نگاه کرد.
 
وی افزود: برخی مقولاتی که گفته شد در کنارش مقولات دیگری هم وجود دارد، زمانی که فرهنگ اشرافی‌گری در کشور اوج می‌گیرد، نباید از فرهنگ اسراف، دوری از ساده‌زیستی، تبعیض در مقابل عدالت‌خواهی به فراموشی سپرده شود.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مجموعه آسیب‌هایی که در عرصه حکومت و دولت بتواند آثار سنگین فرهنگی داشته باشد و بخواهد فراگیر شود حتما تأثیرهای مخرب خواهد داشت، باید به مجموعه اینها نگاه کرد و بعد وارد شد به ویژه دولت که مسؤول اصلی این کار است باید جلوی فساد، اشرافی‌گری و اسراف را بگیرد.
 
علی اکبر ولایتی، با بیان اینکه آقای روحانی به بخشی از آسیب‌شناسی فرهنگی اشاره کردند اما توقع این بود که بعد از آسیب‌شناسی راه‌حل‌های خود را ارائه کنند، گفت: دامنه فرهنگ بسیار وسیع است و سخت است این مقاصد را در چند دقیقه جمع کنیم.
 
غلامعلی حداد عادل، گفت: آقای روحانی اشاره کردند که نگران باورها و اعتقادات فرهنگی هستند و درباره سانسور اظهار نگرانی کردند، بنده مدافع سانسور نیستم اما سؤال دارم که اگر در یک اثر هنری یک کتاب یا فیلم به باورهای دینی اهانت بشود یا ریشه‌ها و پایه‌های اخلاقی جامعه مورد هجوم قرار گیرد، آیا اجازه می‌دهید وارد خانواده‌ها شود.
 
وی پرسید: اینکه گفته می‌شود آیا امروز در جامعه ما اخلاقی وجود دارد یعنی گویی هیچ اخلاقی دیگر وجود ندارد، ایشان به چند نفر انتقاد داشته باشند آیا همه شخصیت‌های اثرگذار این کشور منحصر به چند نفری هستند که مورد انتقاد شما هستند و در جامعه دیگر هیچ کس نیست گفتارش اخلاقی و معنوی باشد.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جایگاه رهبری نظام، علمای دین و مراجع کجاست، می‌فرمایید فرهنگ باید به دست مردم باشد آیا فرهنگ مذهبی مردم به دست خود مردم نیست.
 
حجت‌الاسلام روحانی در پاسخ به نقدهای مطرح شده گفت: راه حل این است که وقتی دولت سیاست‌ها را وضع می‌کند و قانون شفاف می‌شود به انجمن‌های حرفه‌های و نظام صنفی و پیشکسوتان بخش هنر واگذار کنیم.
 
وی افزود: وقتی قانون شفاف باشد از طریق صنف‌ها بهتر کنترل می‌شود، مگر فرهنگ چیزی است که دولت به تنهایی قادر است آن را حل و فصل کند، آن اخلاقی که گفتم مشاهده نمی‌شود آن کمال اخلاق است که مورد انتظار انقلاب اسلامی بود.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتظار این بود که اخلاق امروز به این صورت باشد، باید باورهای مردم و مقدسات مورد احترام باشد اما این مقدسات تنها کارمندی است که در فلان اداره نشسته و می‌خواهد ممیزی کند یا پیشکسوتان افراد شایسته‌ای که در آن زمینه کار کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود فرهنگ اشرافی‌گری و اسراف نباید باشد، کاملا درست است، اما متأسفانه آنهایی که دم از ساده‌زیستی زدند ببینیم پایان کارشان به کجا رسید و آنهایی که دم از مبارزه با فساد زدند ببینیم فسادهای سه هزار میلیاردی کجا سر درآورد.
 
حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فساد در جامعه نباشد به رسانه‌ها و مطبوعات آزادی دهید آن وقت می‌توان جلوی فساد را گرفت، به نظارت‌های رسمی که امروز وجود دارد اکتفا نکنید، البته فرهنگ تزریقی نیست، اشکالمان این است که فکر می‌کنیم آبشاری را باید به روی مردم باز کنیم.
 
وی گفت: فرهنگ همان چشمه‌های جوشانی است که در نهاد مردم است و باید درک کنیم باید همه از فرهنگ درست و مطمئن در جامعه استفاده کنند این شرایطی که امروز در جامعه به وجود آمده که نگاه قیم مئابانه است ما قیم نمی‌خواهیم قوام می‌خواهیم و اگر بتوان به فرهنگ قوام داد موفق می‌شویم./920/پ202/ج
ارسال نظرات