۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۷۳۲۵۶
عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن:

نیازهای انسان در سایه فرهنگ ولایت و مهدویت پاسخ داده می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن بر اساس فرمایش امام کاظم(ع)، فرهنگ مهدویت و انتظار را فاخرترین پیوست فرهنگی شیعه در عصر غیبت عنوان کرد و گفت: نیازهای اصلی و جزیی انسان، در سایه فرهنگ ولایت، امامت، مهدویت و فرهنگ موالات اهل بیت(ع) تأمین و پاسخ داده می‌شود.
حجت‌الاسلام صادق سهرابي، عضو هيأت علمي مؤسسه آينده روشن

حجت‌الاسلام صادق سهرابی، عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا ابراز داشت: در حوزه ورود به بحث مهدویت، سه رویکرد ابتذالی، انتزاعی و اجتهادی وجود دارد که اگر با رویکرد ابتذالی یا انتزاعی وارد شویم، خواسته یا نا خواسته دچار انحراف می‌شویم.

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: ما لابد و لاجرم هستیم که با رویکرد اجتهادی به حوزه مهدویت ورود کنیم و بطور تخصصی و کارشناسی تنها و تنها از عهده عزیران حوزوی و یا کسانی برمی‌آید که در این میدان تلمذ کرده و از آن ظرفیت اجتهادی استفاده کرده باشند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن افزود: ممکن است عزیران دانشگاهی ما و یا کسبه، روحانی نباشند اما فرصت گذاشته و آمده‌اند از این ظرفیت با رویکرد اجتهادی استفاده کرده‌ و در حوزه مهدویت ورود پیدا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به این‌‎که اندیشمندان حوزوی اولا و بالذات متخصصان این حوزه هستند، گفت: اگر اندیشمندان حوزوی به حوزه مهدویت ورود جدی پیدا کنند، عرصه را برای مخاطبین و دوستان باز می کنند و همچنین از رویکرد انتزاعی و ابتذالی مصونیت سازی می شود.

وی با اشاره به این‌که ورود اجتهادی به حوزه مهدویت سبب تولید علم فاخری می‌شود که می‌تواند دست مایه خوبی برای پژوهشگران در عرصه های مختلف باشد، ابراز داشت: وقتی به مباحث مهدویت ورود اجتهادی شود، از همه ظرفیت‌های مباحث مهدوی که چند هزار روایت داریم، استفاده می‌شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن بیان داشت: امام موسی کاظم(ع) فرمودند «اگر اسبتان را زین کنید برای وقوع و تحقق امر و حکومت ما، چهار اتفاق مهم رخ می‌دهد، رزق واسع نصیب شما می‌شود یعنی روزی مادی و معنوی، شرح صدر و ظرفیت گسترده‌ای می‌یابید، بر آرزوها و آرمان‌ها دست می‌یابید و بر تمامی نیازمندیهای‌تان خدا را یار و یاور خواهید دید».

حجت‌الاسلام سهرابی با بیان این‌که انسان‌ها در هر صورت اقدامات و حرکاتشان را براساس نیازهایشان تنظیم می‌کنند، افزود: بشر دو نیاز اصلی دارد؛ یکی این است که یک حاکم عادل و فراگیر در تمامیت گیتی و هستی به حکومت برسد، یعنی عدالت بر تمامی جهان و در همه حوزه‌های مورد نیاز بشر مانند حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاکمیت پیدا کند و این نیاز اصلی و عمومی بشر است.

 وی با بیان این مطلب افزود: مسائلی مانند اشتغال، ازدواج و مسکن نیاز موردی و جزیی بشر است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن، طبق فرمایش امام کاظم(ع)، فرهنگ مهدویت و انتظار را فاخرترین پیوست فرهنگی شیعه در عصر غیبت عنوان کرد و گفت: نیازهای اصلی و جزیی انسان، در سایه فرهنگ ولایت، امامت، مهدویت و فرهنگ موالات اهل بیت(ع) تأمین و پاسخ داده می‌شود.

حجت‌الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما می‌توانیم مخاطبین را با انگیزه قوی تر تشویق کنیم تا با علاقه وارد این عرصه بشوند./956/ت302/ع

ارسال نظرات