۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۱۷۳۴۸۱
مشاور ارشد شیخ الازهر؛

عملیات انتحاری در تمام کشورهای جهان حرام است

خبرگزاری رسا _ عملیات انتحاری که در داخل کشورهای اسلامی انجام می شود و در جریان آن غیر نظامیان بی گناه کشته می شوند از نگاه شرع حرام است.
حسن الشافعي مشاور ارشد الازهر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، حسن الشافعی مشاور ارشد شیخ الازهر و رئیس فرهنگستان عربی در گفتگو با بی بی سی فارسی، گروه های جهادی، سلفی و القاعده را خوارج امت اسلامی دانسته است. ادامه گفتگوی وی با این شبکه را بخوانید:
خبرنگار بی بی سی: شیخ یوسف القرضاوی و برخی دیگر، عملیات انتحاری که گروه های مقاومت فلسطینی در داخل سرزمین های اشغالی انجام می دهند را از نگاه شرعی توجیه می کنند. اکنون شما می بینید بعضی گروه های منتسب به القاعده در داخل کشورهای مسلمان نیز عملیات انتحاری انجام می دهند. در بیشتر موارد این عملیات ها بر ضد نیروهای ارتش و پلیس کشور مسلمان می باشد. حتی زمانی که نیروهای خارجی هدف حمله می باشند، بیشتر قربانیان را مسلمانان بی گناه تشکیل می دهند. نگاه شرع و الازهر به اینگونه عملیات ها چگونه است؟
شیخ حسن الشافعی: فراموش نکنید که برخی اعمال خشونت آمیز، واکنش به اعمال و رفتار و خطاهای دیگران است. واقعیت این است که بیشتر اعمال تروریستی واکنشی می باشد. اما رسانه های غربی بر آنچه که باعث این نوع واکنش ها می شود سرپوش می گذارند. آن طور که شما گفتید برخی فتوای جواز عملیات انتحاری بر ضد نیروهای اشغالگر در سرزمین های اشغالی فلسطینی را صادر کرده اند. باید گفت علت صدور این فتوا شاید نوع نگاه آنان باشد. تفاوت در میزان نیرو بین نیروهای اشغالگر اسرائیلی و گروه های مقاومت فلسطینی است که در نظر داشته اند. طبیعی است که توازن قوا به سود اسرائیل است از همین رو فلسطینی ها به جای جنگ رودررو به عملیات انتحاری روی آورده اند.
البته این موضوع بُعد دیگری نیز دارد که وارد آن نمی شویم اگرچه برخی دانشمندان الازهر عملیات انتحاری حتی در داخل سرزمین های اشغالی را نیز از نگاه شرع جایز نمی دانند.
اما عملیات های انتحاری که داخل کشورهای مسلمان انجام می شود تکرار می کنم؛ عملیات انتحاری که در داخل کشورهای اسلامی انجام می شود و در جریان آن غیر نظامیان بی گناه کشته می شوند از نگاه شرع حرام است
و فرد انتحار کننده که در این عملیات خود را منفجر می کند برخلاف ادعای این گروه ها شهید نیست.
باید بگویم شیوه هایی که القاعده برای مبارزه در پیش گرفته است چه در یمن، تونس و یا لیبی این ها همه از دید الازهر مخالف شرع است./1421/9161/خ

 

ارسال نظرات