۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۱۷۴۲۲۱
کارشناس حوزوی:

صبر و نماز ما را در روزه داری تابستان یاری می‌رسانند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی علوم قرآنی گفت: امام علی (ع) هرگاه با مشکلی مواجه می‌شدند به نماز متوسل می‌شدند و از طریق نماز مشکلشان را حل می‌کردند و در شب سرد زمستان در جنگ صفین از نماز غافل نشدند، و نماز شبشان را خواندند، امام حسین (ع) نیز در ظهر عاشورا از نماز غفلت نکردند.
حسن دهشيري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن دهشیری، کارشناس علوم قرآنی و امام جمعه اردستان، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: کم‌کم به ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم، آن چیزی که ما را در گرمای شدید و روزهای طولانی تابستان کمک می‌کند، نماز و صبر است.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر صبر به ما توان مقاومت و اعتماد به نفس می‌دهد، نماز هم ما را با قدرتی مرتبط می‌کند که فوق او قدرتی نیست و می‌توانیم با تکیه و توسل به او بر همه مشکلاتمان فائق آییم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: بعضی تعبیری دارند و می‌گویند صبر به معنای تسلیم شدن در مقابل مشکلات است، اما صبر به معنای استقامت و ایستادگی در برابر مشکلات است، این معنای صبر خودش می‌تواند کلید حل مشکلات باشد، ائمه اطهار (ع) در روایات زیادی به ما توصیه کرده‌اند که شما صابر باشید تا به پیروزی برسید، این صبر می‌تواند ما را در روزه داری تابستان کمک کند.

وی افزود: وقتی به نماز می‌ایستیم می‌گوییم «ایاک نعبد و ایاک نستعین»؛ خدایا تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم، کسی که تنها یاری رسان ما است به ما کمک خواهد کرد، گفته شده که ابو علی سینا، هر گاه با مشکلی مواجه می‌شد، وضو می‌گرفت و دو رکعت نماز می‌خواند و مشکلش حل می‌شد، ما هم می‌توانیم با تکیه بر صبر و نماز بر مشکلات پیروز شویم.

حجت‌الاسلام دهشیری اظهار داشت: خداوند در آیه 153 سوره بقره می‌فرماید «شما از صبر و صلات کمک بگیرید که خدا با صابران است»؛ این آیه کوتاه دارای محتوای بسیار ارزشمندی است، به مؤمنان توصیه شده است که در برابر مشکلات تسلیم نشوید و از نیروی بزرگی به نام صبر و نماز کمک بگیرید، در پایان آیه گفته شده است خدا با صابران است، چون نماز هم نیاز به صبر دارد خدا نگفته خدا با نمازگزاران است.

وی ابراز داشت: آیه 45 سوره بقره نیز مشابه همان آیه است، خداوند خطاب به بنی اسرائیل می‌فرماید «شما از نماز و صبر کمک بگیرید»؛ در قرآن هفتاد مرتبه از صبر سخن به میان آمده که ده مرتبه آن مستقیما به پیامبر (ص) خطاب می‌کند و این اهمیت موضوع را مشخص می‌نماید.

این کارشناس علوم قرآنی بیان داشت: روایت شده است که صبر در جنگ باعث شجاعت، صبر در گناه باعث تقوا، صبر در مصارف دنیایی باعث زهد، صبر در شهوات باعث پاک‌دامنی و صبر در عبادت باعث اطاعت خدا می‌شود، این نشان می‌دهد که صبر در زندگی انسان نقش مهمی دارد.

حجت‌الاسلام دهشیری در پایان ابراز داشت: امام علی (ع) هرگاه با مشکلی مواجه می‌شدند به نماز متوسل می‌شدند و از طریق نماز مشکلشان را حل می‌کردند و در شب سرد زمستان در جنگ صفین از نماز غافل نشدند، و نماز شبشان را خواندند، امام حسین (ع) نیز در ظهر عاشورا از نماز غفلت نکردند، ما نیز برای روزه داری در این تابستان گرم می‌توانیم از نمازهای مستحبی کمک بگیریم و با صبر و استقامت از خدا مدد بخواهیم./9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات