۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۱۷۵۱۴۲

انشقاق در سلفی های مصر

خبرگزاری رسا ـ گروه های سیاسی در شرایط کنونی می خواهند متفق القول بوده و کسی را به ریاست دولت انتخاب کنند که تمام گروه های سیاسی ای که از کودتا حمایت کرده اند بر روی وی اجماع داشته باشند.
مخالفت سلفي ها با نخست وزيري البرادعي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی علت عدم واگذاری سمت نخست وزیری به آقای البرادعی در مصر را اینگونه بیان کرد: آنچه که مشخص است مخالفت حزب سلفی نور و عدم توافق آنان با دیگر گروه های مخالف محمد مرسی بر سر پست نخست وزیری می باشد. آنچه به نظر می رسد این است که گروه های سیاسی در شرایط کنونی می خواهند متفق القول بوده و کسی را به ریاست دولت انتخاب کنند که تمام گروه های سیاسی ای که از کودتا حمایت کرده اند، بر روی وی اجماع داشته باشند.


به گفته بی بی سی؛ حزب سلفی النور دلیل مخالفتش با البرادعی این است که البرادعی قبلا موضع گیری های بسیار تند، صریح و علنی علیه اسلام گرایان به خصوص علیه سلفی ها داشته است. به همین دلیل بعید است  حزب النور  با نخست وزیری وی موافقت کند.


این شبکه در ادامه افزود: حزب النور درست است که همواره حزبی اسلام گرا و همراه اخوان المسلمین بوده اما به تدریج از اخوان المسلمین فاصله گرفته است. بنابراین از دل حزب النور حزب دیگری به نام حزب الوطن بیرون آمد که با وجود سلفی بودنشان با اخوان المسلمین همراهی کرده و اکنون از موضع اخوان المسلمین و محمد مرسی حمایت می کنند. این اتفاق بدین معنا است که سلفی ها دوپاره شده اند.


بی بی سی فارسی افزود: البته خواستگاه خارجی حزب النور نیز مهم است چراکه عربستان سعودی حمایت کننده آنان می باشد. عربستان سعودی تا به حال به صورت علنی همراه با کودتای ارتش مصر علیه محمد مرسی بوده است. این موضوع نشانه ای از چرایی مخالفت حزب النور با اخوان المسلمین و چرایی دیگر بر مخالفت النور با آقای البرادعی می باشد./1421/9161/خ

ارسال نظرات