۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۷۵۱۹۴
یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

نفی تجمل‎گرایی و سازگاری خانوادگی‌؛ ویژگی سبک زندگی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه کرمانشاه گفت: سبک زندگی اسلامی دارای ویژگی هایی همچون ساده زیستی، نفی تجمل گرایی، هم گرایی و سازگاری در خانواده و جامعه و ارتقای آستانه تحمل در برابر مشکلات است.
سبک زندگي

یحیی یوسفی، استاد دانشگاه کرمانشاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان کرد: سبک زندگی یا همان شیوه و روش چگونه زیستن در جامعه جزء لاینفک فرهنگ است، سبک زندگی را نباید سازه ای ایستا فرض کرد بلکه باتوجه به مقتضیات زمان ضرورت دارد تغییراتی در جهت متناسب سازی یا به اصطلاح به روز شدن صورت گیرد و این یک امر عقلانی و منطقی است.


وی ادامه داد: یکی از سبک های رایج در عصر حاضر سبک زندگی اسلامی است که شالوده و مبنای آن آموزه‌های دین مبین اسلام است، این نوع سبک زندگی دارای ویژگی هایی از جمله، ساده زیستی، نفی تجمل گرایی، هم گرایی و سازگاری در خانواده و جامعه و ارتقای آستانه تحمل در برابر مشکلات است.


استاد دانشگاه تصریح کرد: جامعه ما تابع دو فرهنگ اسلامی و ایرانی بوده که در نتیجه هم آمیختگی آنها یک فرهنگ تلفیقی اسلامی، ایرانی ایجاد شده است و با توجه به اینکه سبک زندگی وجهی از فرهنگ است؛ از این رو سبک زندگی رایج درجامعه ما سبک اسلامی، ایرانی است که از مزایای هر دو سبک برخوردار است.


یوسفی ادامه داد: در خصوص اهمیت سبک زندگی باید اذعان کنیم که انتخاب صحیح روش زندگی می تواند از بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های موجود در جامعه را کاهش دهد، به عنوان مثال یکی از عمده ترین مشکلاتی که آحاد جامعه آن را لمس کرده و زندگی آنها را دچار چالش نموده مسأله اقتصادی و معیشت مردم است که دغدغه اصلی برای مردم و مسؤولان محسوب می شود و شیوه زندگی می تواند در بسیاری از موارد این چالش را بر طرف کند.


وی افزود: یکی از راهکارهایی که توان تعدیل مشکلات اقتصادی را دارد عملیاتی کردن سبک زندگی اسلامی است با توجه به این که بخش عمده ای از مشکل اقتصادی و معیشتی ناشی از حاکمیت فرهنگ تجمل گرایی و تشریفات بوده و  تبعیت از آن به یقین به تحمیل هزینه های گزاف می انجامد و از سویی ساده زیستی و دوری از تجمل که از فاکتورهای اساسی سبک اسلامی بوده خود پادزهری جهت حل این مسأله است.


یوسفی تأکید کرد: البته لازم به ذکر است که منظور از سبک زندگی اسلامی سبک مرسوم صدر اسلام نیست بلکه منظور سبک متناسب و هماهنگ با شرایط کنونی است که از یک سو وام دار ویژگی های اساسی اسلامی است که قبلا اشاره شد و از سوی دیگر مقتضیات زمانه را پوشش دهد و سبکی که این ویژگی ها را داشته باشد را می توان به عنوان سبک برتر شناخت.


وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اهمیت سبک زندگی و ویژگی های ممتاز نوع اسلامی ـ ایرانی آن شایسته است گسترش و نهادینه کردن آن مورد توجه قرار گیرد./967/ت303/س

ارسال نظرات