۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۷۵۴۷۴
کارشناس حوزوی مطرح کرد:

راهکارهای مراقبت از اعضا و جوارح بدن

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی معارف قرآن و حدیث درباره ضرورت کنترل دست و پا و اعضای بدن گفت: آیات قرآن ثابت می‌کند که این اعضا دقیقاً مثل دستگاه‌های فیلم برداری هستند و کارهای ما را ضبط می‌کنند.
برنامه ارمغان راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عزیزالله حیدری، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: در رابطه با کنترل دست و پا و اعضای بدن آیات عجیبی در قرآن آمده است، که بر خلاف تصور مردم و فرهنگ‌های گوناگون که خیال می‌کنند دست و پای انسان مثل ابزار مکانیکی ماشین است، ثابت می‌کند که این اعضا دقیقاً مثل دستگاه‌های فیلم برداری هستند و کارهای ما را ضبط می‌کنند.

وی ادامه داد: در قرآن کریم خداوند می‌فرماید «روزی که پا و دست حرف می‌زنند»، وقتی که دست و پای انسان به حرف بیاید و همه چیز را بدون کم و زیاد بازگو کند انسان بسیار شرمنده می‌شود، در قرآن کریم روایت شده است که فرد به اعضای خودش می‌گوید، چرا علیه من شهادت می‌دهید، اعضای بدنش می‌گویند این دست ما نیست، خداوند ما را به نطق آورده است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: وقتی نوار کاست، سی دی و یا دوربین مدار بسته چیزی را نشان می‌دهد، جایی برای انکار نمی‌ماند، اعضای بدن ما که فکر می‌کنیم فقط برای ما کار انجام می‌دهند نیز مانند دوربین هستند و ما نمی‌توانیم چیزی را که به نمایش می‌گذارند انکار کنیم، البته این قاعده علمی هم دارد، دانشمندان در مصر کوزه ای را از دل خاک بیرون آورده‌اند که از روی شیارهای آن صدای آواز کوزه گر را در آورده‌اند.

حجت‌الاسلام حیدری اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «عمل شما سازنده حیات طیبه شما است، وقتی عمل صالح انجام دهید حیات پاکی دارید و جزای خیر بهتر از آنچه فکرش را بکنید به شما داده می‌شود»، این است که ما باید به اعمال خود دقت داشته باشیم، اعضا و جوارح ما یک محصولی را برای ما تهیه می‌کنند باید تلاش کنیم که این محصول پاک و طیب باشد.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «وقتی انسان می‌میرد، به دنبالش سه چیز تعقیبش می‌کند، اول اهلش، دوم مالش و سوم عملش، دو تای آن‌ها برمی گردند و فقط یکی برای انسان می‌ماند که آن عمل فرد است»، اهل انسان فقط تا دم قبر همراه انسان است و مالش هم تا سنگ قبر و خیرات همراهش می‌آید، اما عمل او تا استمرار زندگی‌اش همراهش خواهد بود.

این کارشناس معارف قرآن و حدیث ادامه داد: این است که به ما گفته‌اند با آرزوهایتان برخورد نکنید، همان طور که یک فوتبالیست پایش برایش پرونده ای می‌سازد که او را آقای گل می‌کند، تو هم پایت برایت پرونده می‌سازد، با آرزو داشتن نیست، می‌گویند تو با این پا گل زدی لیاقت این پاداش را داری و تو هم با این پا گناه کردی باید جزایش را ببینی، هر چه کردی همان را می‌بینی.

راهکارهای مراقبت از اعضا و جوارح

حجت‌الاسلام حیدری در بیان راهکارهای مراقبتی گفت: سه راهکار مهم برای مراقبت از اعضا وجود دارد، یکی مسائل اختیاری است، یعنی ما خودمان را در معرض گناه قرار ندهیم، کسی که ماهواره را به خانه می‌آورد و موسیقی فاسد گوش می‌دهد، نمی‌تواند به خوبی از اعضا و جوارحش مراقبت کند بلکه باید خود را از این گناهان دور کند، نباید این‌ها را در دسترس خود و اطرافیانش قرار دهد.

وی ادامه داد: یکی برمی گردد به عشق، ایمان و ادراکات ذهنی ما، عشق به خدا نجات دهنده است، ایمان به چیزهای متعالی نجات دهنده است، از حضرت امیرالمؤمنین (ع) پرسیدند: چگونه چشم کنترل می‌شود؟ پاسخ داد «با یاد قیامت»، باید دقت داشته باشیم که این گناه چه به روز دنیا و آخرت ما می‌آورد، بعضی از این‌ها به ایمان برمی گردد که در قیامت چه کنیم.

این کارشناس حوزوی در پایان راهکار سوم را ارائه داد و گفت: راهکار مهم دیگر تمرین است، ما به تمرین نیاز داریم، روایت شده است که روزی پیامبر اکرم(ص) ایستاده بودند، خانمی از اسب به زمین افتاد، پیامبر اکرم(ص) سریعاً رویشان را برگرداندند، اصحاب و اطرافیان گفتند: این خانم شلوار دارد، پیامبر(ص) پاسخ دادند من باید وظیفه خودم را انجام دهم، یعنی باید تمرین کنم که همه چیز را راحت نگاه نکنم./9194/پ202/ی

ارسال نظرات