۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۱۷۵۵۰۰
حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی:

حوادث مصر درس عبرتی برای کشورهای عربی باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: حوادث مصر درس عبرتی می شود برای کشور های دیگری که بیداری اسلامی در آنها اتفاق افتاده یا می خواهد اتفاق بیافتد که برای آینده و تداوم بیداری اسلامی خود برنامه ریزی حساب شده ای را داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمين ميرعمادي ، نماينده ولي فقيه در لرستان و امام جمعه خرم آباد

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با اشاره اثر گذاری کشور مصر در میان کشورهای عربی منطقه اظهارداشت: مصر یک کشور بزرگ عربی، تاثیر فراوانی در تحولات منطقه دارد و به عنوان رقیب عربستان سعودی در میان کشور های عربی مطرح است.

وی افزود: با شروع بیداری اسلامی انتظار می رفت مصر جزء نخستین کشورهایی  باشد که در آن بیداری اسلامی رخ دهد به این دلیل که چهره های فرهنگی و سیاسی زیادی در این کشورهستند و معمولا ادعاهای فراوانی در زمینه مسائل فرهنگی و سیاسی داشته و دارند.

حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی تصریح کرد: بر این اساس ما شاهد تحولی بزرگ در کشور مصربودیم که به عنوان بیداری اسلامی به وجود آمد و منجر به برکناری حسنی مبارک شد.

نماینده ولی فقیه در لرستان به سابقه حزب اخوان المسلمین و حمایت آمریکا و عربستان از مرسی اشاره کرد و گفت: مردم مصر با توجه به سابقه حزب اخوان المسلمین انتظار داشتند که این حزب بتواند رهبری خوبی نسبت به بیداری اسلامی داشته باشد؛ اما با روی کار آمدن مرسی و حمایتی که آمریکا و عربستان ابتدا از وی داشتند به مرور زمان مردم از وی ناامید شدند.

وی با اعلام این‎که مرسی نتوانست خواستههای آمریکا و عربستان را اجرا کند، افزود: مهم‌ترین خواستهی آمریکا از مصر این بود که مصر رابطه خود را با رژیم غاصب صهیونیستی حفظ کند و از سوی دیگر در برابر بیداری اسلامی ایستاده و به سمت حمایت از گروههای سلفی‌گری حرکت کند.

رییس حوزه های علمیه لرستان ادامه داد: مرسی از سوی دیگر با نیرو‌های انقلابی که خواسته آنها ایجاد انقلابی سرخ در مقابل کشور‌های طاغوتی و مبارزه با آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است روبه‌رو بود.

نماینده ولی فقیه در لرستان بیان داشت: این مسائل مرسی را بر سر یک دوراهی قرار داد و او نتوانست به مسائل داخلی مسلط شود، وحدت و اتحاد میان نیروهای مؤثر در کشور مصر به وجود بیاورد و خواسته‌های آن‌ها را تأمین کند.

وی افزود: مرسی از سوی دیگر نتوانست در برابر آمریکا و عربستان ایستادگی کند و به همه خواسته‌های آنها تن داد.

سرنگونی مرسی قابل پیش بینی بود

حجت الاسلام میرعمادی با اعلام این‎که مرسی نه سیاست خارجی منظمی داشت و نه تسلط بر حوزه مشکلات داخلی، گفت: به همین جهت ارتش که ریشه در کشور مصر دارد در پشت پرده اعتراض های مردمی با علمای الازهر مصر تبانی کرد و با استفاده از یک فرصت استثنائی توانست رژیم مرسی را سرنگون کند.

رییس حوزه های علیه لرستان با اشاره به این‎که سرنگونی مرسی قابل پیشبینی بود، افزود: سرنگونی مرسی قابل پیشبینی بود به این دلیل که اوضاع مصر بسیار آشفته بود و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که آمادگی برای برکناری مرسی وجود داشت.

وی ادامه داد: با سرکارآمدن حزب اخوان المسلمین، عربستان آن خطری را که در برابر مصر احساس می کرد و خوف گسترش بیداری اسلامی  را داشت دیگر احساس نمی کرد و طبیعی است که کشورهای عربی منطقه به تبعیت از عربستان از این اقدام نظامیان حمایت کنند.

حاکمان مصر  نمی توانند قدرت اخوان المسلمین را نادیده بگیرند

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به نفوذ و قدرت اخوان المسلمین در مصر گفت: طبیعی است کسانی که امروز به عنوان حاکمان مصر مطرح هستند نمی توانند قدرت این حزب را نادیده بگیرند، بنابر این چاره ای ندارند که به شکلی برخی از رهبران آنها را بازداشت کرده و کنترل کنند.

وی افزود: حاکمان مصر اگر نتوانند برخی از نیرو های اخوان المسلمین را به سوی خود جذب کنند می توان گفت در آینده دچار مشکل خواهند شد به این دلیل که حزب اخوان المسلمین ریشه در مصر دارد و به این آسانی صحنه قدرت را ترک نمی کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: اتفاقات مصر درس عبرتی می شود برای کشور های دیگری که بیداری اسلامی در آنها اتفاق افتاده یا می خواهد اتفاق بیافتد تا برای آینده و تداوم بیداری اسلامی خود برنامه ریزی حساب شده ای را داشته باشند./9462/ت302/س

ارسال نظرات