۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۷۵۶۷۹
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(1)؛

آیت الله موسوی جزایری: ماه رمضان بهترین فرصت برای تهذیب نفس است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بر توجه به خود و نزدیکی به خداوند متعال در این ماه تأکید کرد و گفت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تهذیب نفس و نزدیکی به پروردگار عالم است.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در نخستین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که از سیمای خوزستان در سحرهای ماه مبارک رمضان پخش می شود، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بر توجه به خود و نزدیکی به خداوند متعال در این ماه تأکید کرد و گفت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تهذیب نفس و نزدیکی به پروردگار عالم است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با اشاره به ادامه تفسیر زیارت جامعه کبیره، ابراز داشت: زیارت جامعه کبیره از دیدگاه بزرگان دین از جمله زیارت‌هایی است که از فصاحت و بلاغت بالایی برخوردار است.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره فضایل و کرامات ماه مبارک رمضان، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) در آخرین خطبه ماه شعبان درباره فضیلت ماه مبارک رمضان می فرمایند«أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِى وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ».

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: کلمه های «إِنَّهُ و قَدْ» از ادوات تأکید هستند و کلمه« أَقْبَلَ» برای اسباب خیر و برکت به کار می رود و هرگاه انسان دچار مصیبتی شود از این کلمه استفاده نمی کنند و چون ماه مبارک رمضان، ماه خیر و برکت برای انسان است، پیامبر گرامی اسلام(ص) از کلمه« أَقْبَلَ»استفاده کرده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به تشریح جمله« قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ» پرداخت و گفت: پیامبر(ص) در این حدیث نمی فرمایند که ماه مبارک رمضان فرا رسید و مردم خوشان را آماده کنند بلکه می فرمایند ماه خداوند متعال آمد و همه برای استقبال از آن آماده باشند.

آیت الله موسوی جزایری با طرحی سؤالی مبنی بر این که«همه ماه ها، روزها و اوقات متعلق به خداوند متعال است و برای ماه مبارک رمضان چه خصوصیتی است که در رابطه با آن گفته شده« شَهْرُ اللَّهِ»، تصریح کرد: درباره این موضوع اضافه تشریفیه صدق می کند و منظور از اضافه تشریفیه این است که خداوند متعال گاهی اوقات چیزهای بزرگ و با ارزش را به نام خودش نسبت می دهد و هدف از آن بالا بردن احترام آنها در نزد بندگان است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اضافه تشریفیه درباره زمان ها اختصاص دارد به ماه مبارک رمضان، درباره اماکن مختص بیت الله الحرام، در رابطه با کتاب ها اختصاص دارد به قرآن کریم و در رابطه با انسان ها مختص حضرت علی(ع) است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که ماه مبارک رمضان ماه خداوند و قرآن کریم است، ابراز داشت: منادی دعوت مردم برای زیارت بیت الله الحرام حضرت ابراهیم(ع) است اما منادی و دعوت کننده مردم برای شرکت در مهمانی خداوند در ماه مبارک رمضان حضرت ختمی مرتبت محمدمصطفی(ص) است.

امام جمعه اهواز تصریح کرد: ماه مبارک رمضان به بندگان خداوند روی آورده است و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند؛ چراکه در این ماه مهمان سفرهای پر خیر و برکت خداوند متعال هستیم و پیامبر اکرم(ص) مردم را برای شرکت در مهمانی خداوند متعال دعوت می کند.

ماه رمضان، ماه عبادت و نیایش است

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که ماه مبارک رمضان ماه عبادت و نیایش است، اظهار داشت: معرفت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از بالاترین عبادت ها است و همواره باید به آن تمسک بجوییم؛ چراکه پیامبر(ص) وصیت کردند که« انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی».

آیت الله موسوی جزایری خاطرنشان کرد: عترت رسول الله(ص) اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و پیامبراکرم(ص) فرموده اند برای این که گمراه و منحرف نشویم به کتاب خداوند متعال و عترت رسول الله(ص) تمسک بجوییم.

زیارت جامعه کبیره، زیارت شناخت معارف اهل بیت است

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که زیارت جامعه کبیره زیارت شناخت معارف و فضایل اهل بیت(ع) است، بیان داشت: جمله جمله زیارت جامعه کبیره درس است برای شناخت کامل و جامع اهل بیت(ع) است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش اظهار داشت: در جلسه آینده به تفسیر و تشریح عبارت« اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ کَما شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَشَهِدَتْ لَهُ مَلاَّئِکَتُهُ وَاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَرَسُولُهُ الْمُرْتَضى اَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَدینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»خواهیم پرداخت./9461/پ203/س

ارسال نظرات