۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۷۶۹۳۳
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(9)؛

آیت الله موسوی جزایری: شهادت‌دادن به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر سبب نفوذ گفتار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که عملی ماندگار است که رنگ و بوی خدایی داشته باشد، ابراز داشت: جاری کردن شهادتین بر زبان سبب می شود گفتار بندگان خداوند متعال نه تنها در بین خلق خدا خریدار داشته باشد، بلکه تا عالم ملکوت صعود می کند.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

آیت الله موسوی جزایری به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در نهمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ کَما شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلاَّئِکَتُهُ وَاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَ رَسُولُهُ الْمُرْتَضى اَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»، اظهار داشت: در این زیارت حضرت امام هادی(ع) به ما یاد می دهند که چگونه شهادتین را به جا آوریم.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که جاری کردن شهادتین بر زبان قبل از مرگ بسیار مهم و با ارزش است، ابراز داشت: نزدیکان کسی که فوت می شود باید او را تلقین کنند و بر بالین شهادتین را به جا آورند.

عدم به جا آوردن شهادتین در نمازهای پنج گانه سبب ابطال نماز می شود

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که به جا آوردن شهادتین در نماز واجب است، بیان داشت: عدم جاری کردن شهادتین در نمازهای پنج گانه سبب باطل شدن نماز می شود و نماز بدون شهادتین بی کیفیت است.

مدرس فقه و خارج حوزه علمیه خوزستان به عبارت « وَاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ» اشاره کرد و گفت: عده ای اهل ادیان و کتاب نیستند اما افراد با سوادی هستند و با قوه علم و تحقیق به این درجه رسیده اند؛ خیلی از دانشمندان غربی هستند که به اسم مسیحی هستند اما به مسیحیت اعتقادی ندارند و وحدانیت و یگانگی خداوند را قبول دارند و انسان های موحد و خدا پرستی هستند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: مراد از « َاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ» این است که برخی از افراد عالم و دانشمند در صورتی که قائل به دینی نیستند اما به وحدانیت و یگانگی خداوند متعال اعتقاد و آن را قبول دارند؛ برای همین در این زیارت آمده « َاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ» و «« َاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ دینه» گفته نشده است.

حضرت علی(ع) پیشوای «اُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ» هستند

آیت الله موسوی جزایری خاطرنشان کرد: رأس و پیشوای«اُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ» پس از پیامبر اکرم(ص)، حضرت امیرمؤمنان علی(ع) است و باید به نهج البلاغه مراجعه و مشاهده کنیم که ایشان چگونه و به چه کیفیتی خداوند متعال را ستایش می کند و شهادتین را به جای می آورد.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که گفتن شهادتین گفتار انسان را دارای رفعت می کند، اظهار داشت: جاری کردن شهادتین بر زبان سبب می شود گفتار بندگان خداوند متعال نه تنها در بین خلق خدا خریدار داشته باشد، بلکه تا عالم ملکوت صعود می کند.

عمل همراه با شهادت و اعتقاد به وحدانیت خدا ماندگار خواهد بود

وی عمل همراه با شهادت و اعتقاد به وحدانیت خداوند متعال را دارای اجر و پاداش بزرگی دانست و گفت: اعمالی که آغاز آنها همراه با شهادتین و اعتقاد به وحدانیت خداوند متعال باشند، ضایع نمی شوند بلکه ماندگار و جاودان خواهند بود.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که عملی ماندگار است که رنگ و بوی خدایی داشته باشد، ابراز داشت: خداوند متعال ازلی و ماندگار است و عملی که برای پروردگار عالم باشد و با انگیزه دنیایی و مادی نباشد، نیز ماندگار و ازلی خواهد بود و این عمل هدر و از بین نمی رود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان خاطرنشان کرد: عملی که برای رضای خداوند متعال باشد کفه ترازو برای آن عمل سنگینی می کند و در آخرت اجر و پاداش آن بسیار بالا است اما اگر ترازوی عمل کسی خالی از یک «لااله الا الله» باشد و جای آن را زشتی و پلیدی ها گرفته باشد، بسیار ناراحت کننده و شایسته بندگان خدا نیست.

آیت الله موسوی جزایری به حدیث سلسله الذهب اشاره و تصریح کرد: امام رضا(ع) در جمع مردم نیشابور در حالی که مردم منتظر بودند ایشان حدیثی و موعظه ای را انجام دهند فرمودند، خداوند متعال می فرمایند: «کلمه لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن عذابی» و این حدیث در بین اهل سنت مشهور و برای آنها مورد قبول است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان به دیدگاه بزرگان اهل سنت درباره حدیث سلسله الذهب اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از بزرگان اهل سنت معتقدند که اگر این حدیث را بر روی دیوانه ای خوانده شود، او شفا پیدا می کند و در جای دیگری نقل کرده اند که حدیث سلسله الذهب برای شفای بیماران نیز مفید و کاربردی است./9461/پ201/س

ارسال نظرات