۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۹۹
پژوهشگر حوزوی:

صبر بر طاعت سبب حلاوت ایمان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر در حوزه اخلاق اجتماعی با بیان اینکه صبر سبب حلاوت ایمان می‌شود، گفت: صبوری بر روزه داری، پاداشی دارد که اگر انسان از آن آگاه باشد با لذت و اراده بیشتری تن به خواسته های خداوند می‌دهد.
عبادت و شب زنده‌داري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام بهاءالدین ضیایی، محقق و پژوهشگر در حوزه اخلاق اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: صبر یک خلق و خویی در انسان است که باعث می‌شود در مشکلات و مصائبی که پیش می‌آید و او را به خشم می‌کشاند، انسان بردباری و آرامش خودش را بالا ببرد.

وی ادامه داد: امام علی (ع) درباره صبر می‌فرمایند «انسان باید نسبت به مشکلات زندگی تحمل داشته باشد و خشم خودش را فرو ببرد»، تحمل، نگهداری و خودداری انسان، همان صبر است، بهترین نمونه صبر، روزه است، از روزه به امساک یعنی خودداری تعبیر کرده‌اند، انسانی که همه چیز در اختیار دارد، در حالی که تشنه است و آب در اختیار دارد امساک می‌کند و امر خدا را اطاعت می‌کند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: صبر در موارد بسیاری است، اما مهم‌ترین آن‌ها صبر در برابر مصیبت، صبر در برابر معصیت و صبر در برابر عبادت و اطاعت خداوند و بیشترین قسم آن در برابر مصیبت است زیرا دامنه‌اش نسبت به بقیه بیشتر است و انسان بیشتر با آن سر و کار دارد.

وی افزود: یکی از اقسام صبر، اطاعت و صبر در عبادات است، برای اینکه انسان در برابر اوامر خداوند صبور باشد به یک سری معارف نیازمند است، اگر انسان بخواهد در برابر عبادات صبوری کند، قطعاً پشتوانه معرفتی خیلی کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام ضیایی ابراز داشت: امام علی (ع) می‌فرمایند «اگر من اطاعت خدا کنم و بر این اطاعت صبر کنم بهتر است، زیرا اگر من گوش ندهم عقوبت و پیامدی در برابر نافرمانی هست، اگر قرار باشد بین سخت و سخت‌تر یکی را انتخاب کنم، سخت را انتخاب می‌کنم، که عقوبت سخت‌تر است»، صبر در معصیت پاداش دارد، صبر در معصیت یعنی انسان جایی می‌تواند گناه کند اما از گناه، به خاطر رضای خدا خودداری می‌کند.

این کارشناس اخلاق اجتماعی اظهار داشت: امیر مؤمنان (ع) در روایتی می‌فرمایند «هر کس بر اطاعت خدا و بر معصیتش صبر کند، جزو مجاهدان صبور می‌باشد، ‌«مجاهد کسی است که به جنگ رفته و سختی‌های زیادی کشیده است، اما صبر در برابر معصیت را همتراز با آن دانسته‌اند و پاداش زیادی برای آن قائل شده‌اند، زیرا صبر در برابر معصیت سخت است و انسان با معرفت به پاداش و رضایت خدا صبوری می‌کند.

وی ادامه داد: البته در جای دیگر روزه گرفتن در روزهای گرم و طولانی تابستان را جهاد در راه خدا دانسته‌اند، پس صبوری بر روزه داری، پاداشی دارد که اگر انسان از آن آگاه باشد با لذت و اراده بیشتری تن به خواسته های خداوند می‌دهد.

حجت‌الاسلام ضیایی اظهار داشت: انسان اگر حلاوت در چیزی را چشید دنبالش می‌رود، یک معتاد حاضر است تمام زندگی‌اش را به خاطر اعتیادش از دست بدهد، در روایت داریم که اگر انسان به حلاوت عبادت رسید، حاضر است تمام زندگی‌اش را به خاطر آن بدهد، با صبر این حلاوت به دست می‌آید، صبر بر طاعات، سبب حلاوت ایمان می‌شود.

وی در پایان ابراز داشت: یکی از مواردی که سبب می‌شود انسان صبوری کند مقایسه است، ما افرادی را می‌بینیم که سخت زندگی می‌کنند، اما صبورانه به زندگی ادامه می‌دهند، این سبب دلگرمی انسان می‌شود، در بعضی کشورها روزی بیست ساعت باید روزه می‌گیرند، گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کنند در حالی که گرمای آنجا بیشتر از اینجا است، این مقایسه باعث می‌شود که ما با مشکلات کنار بیاییم و شکایت نکنیم، و اطاعت اوامر خدا را بکنیم./9194/پ202/ی

ارسال نظرات