۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۷۹۳۰۰
یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

شاخص های الگوی پیشرفت در مدیریت علوی

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه کرمانشاه گفت: در آیین حکومت داری امیرمؤمنان (ع) اصول اساسی علم مدیریت به بهترین شکل اجرا شد، اصولی که بعد از گذشت قرن ها و بعد از انقلاب صنعتی به تدریج از سوی صاحب نظران غربی ارائه شد و این نشان از پیشرو بودن سبک مدیریت اسلامی در قیاس با نسخه غربی آن است.
شاخص های الگوی پیشرفت در مدیریت علوی

یحیی یوسفی، استاد دانشگاه کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکرمانشاه بیان کرد: یکی از اهداف اساسی رسول گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم (ع) تشکیل حکومت اسلامی بود، چرا که به واسطه تشکیل حکومت بستر تحقق سایر اهداف نیز فراهم می شود، هرچند که در بین ائمه اطهار(ع) تنها امام علی (ع) توفیق دستیابی به این هدف را آن هم برای مدت کوتاهی پیدا کردند اما حضرت در همین مدت کوتاه سبک مدیریتی اسلامی خود اجرا کردند.


وی ادامه داد: در آیین حکومت داری امیر مؤمنان (ع) اصول اساسی علم مدیریت به بهترین شکل اجرا شد، اصولی که بعد از گذشت قرن ها و بعد از انقلاب صنعتی به تدریج از سوی صاحب نظران غربی ارائه شد و این نشان از پیشرو بودن سبک مدیریت اسلامی در قیاس با نسخه غربی آن است.


یوسفی تصریح کرد: باتوجه به گستردگی شاخص های سبک مدیریتی امام علی (ع) در اینجا به چند مورد به عنوان نمونه اشاره می کنیم، نخستین شاخص سبک مدیریت علوی شایسته سالاری است، درخصوص اهمیت شایسته سالاری یکی از صاحب نظران غرب به نام بیتر، اصلی را ارائه نمود که به اصل بیتر معروف است، مطابق این اصل کارکنان در سلسله مراتب سازمان تا سرحد بی کفایتی رشد می کنند و زمانی که دیگر کارایی لازم را نداشته، در همان سطح متوقف و یا تنزل می یابند، در شیوه حکومت و مدیریت اسلامی امام علی(ع) توجه و دقت ویژه ای به انتصاب کارگزاران وجود دارد.


استاد دانشگاه افزود: در حکومت اسلامی و علوی لازم است مناصب بر اساس لیاقت و شایستگی تقسیم شود و مسؤولان و کارگزاران حکومت، با کفایت ترین و خدمتگزارترین افراد باشند. چنین حکومتی، به آرمانهای خود سریعتر دست می یابد، امام علی(ع) می فرماید: « در گزینش کارکنان و فرمانروایانت، شفاعت و وساطت کسی را مپذیر، مگر شفاعت شایستگی و امانتداری آنها».

 

وی خاطرنشان کرد: دومین شاخص سبک مدیریتی مولای متقیان تدبیر در عزل ونصب می باشد، مطابق اصول مدیریت در بحث مسیر یا کار تغییر و جابه جایی متصدیان باید با رعایت شأن وجایگاه و حتی الامکان اختصاص سمت هم طراز یا بالاتر صورت گیرد، مصداق این در سیره امیرالمؤمنین(ع) در جریان تغییر فرماندار مصر به چشم می خورد، در آن زمان محمد بن ابی بکر فرماندار مصر بوده که امام بنابر مصالحی مالک اشتر را جانشین وی نمودند که موجب دلگیری وی شد که پس از اطلاع امام از این جریان طی نامه ای ضمن دلجویی و تبیین علت تغییر؛ اورا به سمت فرمانداری بصره که هم طراز محسوب می شد منصوب نمودند.


یوسفی ادامه داد: سومین شاخص مدیریت حضرت عملگرایی و وفای به عهد است، یکی دیگر از مواردی که در سلوک مدیریت جایگاه ارزشمندی دارد وفای به عهد و پرهیز از شعار گرایی صرف و بدون پشتوانه عملی است، مردم از کارگزاران حکومت وکارکنان از مدیران سازمان احقاق این امر را خواستارند، لذا ضرورت دارد که کارگزاران و مدیران تا زمانی که امکان و توان انجام کاری را نداشته از دادن وعده پرهیز کنند.


وی افزود: حضرت امیر(ع) در نامه 53 نهج البلاغه در باب اهمیت وفای به عهد خطاب به مالک اشتر می فرمایند: « برحذر باش از اینکه وعده دهی و سپس تخلف کنی چرا که خلف وعده موجب خشم خدا و خلق است » در سیره آن بزرگوار این مسئله صرفا یک پیام اخلاقی نبود و اگرنیک بنگریم تحقق آن در دوران کوتاه حکومت داری ایشان مشهود است.


یوسفی در پایان با اشاره به این نکته که در آستانه شروع به کار دولت یازدهم قرار داریم شایسته است دولت مردان جدید با الهام و عنایت به سبک و سیاق مدیریتی و آیین حکومت داری امام علی (ع) در تحقق ویژگی های سبک مدیریت اسلامی بیش از بیش کوشا باشند./967/ت302/ب

ارسال نظرات