۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۱۷۹۷۴۷
در نشست خبری رییس جمهور پاسخ داده شد؛

موضوع اعمال فشار برای انتخاب کابینه/ تجمل گرایی در دولت یازدهم

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درباره مسائل مهم داخلی و بین‌المللی پرداخت و بر عدم اعمال فشار برای انتخاب کابینه و دفاع قاطعانه از تمامی وزرا تاکید کرد.
نخستين نشست خبري رييس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور اسلامی ایران عصر امروز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درباره مسائل مهم داخلی و بین‌المللی پرداخت.

 

وی تدوین حقوق شهروندی را از وعده‌های دولت تدبیر و امید دانست و با اشاره به این‌که این اقدام با شروع کار دولت در بخش مربوطه آغاز خواهد شد، گفت: مبنای اصلی تدوین حقوق شهروندی فصل سوم قانون اساسی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی قانون اساسی را بسیار مترقی و پویا ارزیابی کرد و ابراز داشت: اصول قانون اساسی می‌تواند به‌خوبی حقوق شهروندی مردم را تدوین کند، به‌شرطی که در کنار این قانون اساسی، قوانین موضوعه مورد نیاز تدوین شود و بنابراین دولت این کار را خواهد کرد که اگر اصولی از قانون اساسی در این بخش معطل مانده، اجرایی و عملیاتی شود.

نظام جمهوری اسلامی اراده سیاسی جدی برای حل مسأله هسته‌ای دارد

رییس جمهور اسلامی ایران با تأکید بر این‌که اگر کسی فکر می‌کند که از طریق تهدید می‌تواند خواسته‌هایش را بر ملت ایران تحمیل کند، دچار خطا و اشتباهی بس عمیق شده است، تصریح کرد: راه‌حل هسته‌ای نیاز به اراده سیاسی دارد و من به‌عنوان رییس جمهور ایران اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی اراده سیاسی جدی برای حل این مسأله با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و همزمان رفع نگرانی‌های طرف مقابل را هم مدنظر قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان ساخت: امید ما این است که طرف مقابل هم دارای این اراده سیاسی باشد که اگر اینچنین باشد، نتیجه مطلوب نه در بلند مدت بلکه در کوتاه مدت حاصل خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی مبارزه با فساد را یکی از برنامه‌های محوری دولت تدبیر و امید دانست بیان داشت: مبارزه با فساد با شعار درست نمی‌شود، مبارزه با فساد این است که در زمینه اقتصادی فضا کاملا رقابتی شود و انحصارها باید شکسته شود.

رییس جمهور کشورمان با اشاره به این‌که در طول صد روز نخست همکاران من وضعیت واقعی کشور را به تدریج برای مردم بیان خواهند کرد تا مردم بدانند وضعیت واقعی کشور به‌ویژه وضعیت اقتصادی چگونه است، اظهار داشت: البته در ظرف همان صد روز هم برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و سیاست داخلی انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که من نگفتم که به مذاکرات خوش بین هستم بلکه گفتم که بدبین نیستم و اینها کمی با هم فرق می‌کند، ابراز داشت: من به مذاکرات بدبین نیستم زیرا ما با منطق و استدلال وارد مذاکره می‌شویم و در صحنه افکار عمومی هم منطقمان را تبیین و اعلام می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان ساخت: ما انشاالله قدم‌های بلند در مقام عمل برمی‌داریم اما در مقام بیان منطقی، مؤدبانه و حکمت آمیز با همه دنیا حرف می‌زنیم به‌گونه‌ای که دنیا کاملا بفهمد که جمهوری اسلامی ایران دنبال حقوق مسلم خود است و به خوبی باور کند که ما قصد تهدید و مداخله در امور داخلی کشور دیگر را نداریم و فعالیت ما به طور کامل قانونی و صلح آمیز است.

گفت‌وگو، تعامل و منطق راه‌حل مسأله هسته‌ای است

رییس جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: اکنون هدف ما این است که با گفت‌وگو، تعامل، منطق و با حالتی که من بدبین نیستم، مسیر را ادامه بدهیم که انشاالله موفق می‌شویم و اگر راه دیگری لازم بود به‌موقع اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که سفر من به نیویورک در دست بررسی است و هنوز تصمیم به سفر نگرفته‌ام، گفت: آنچه برای ما مهم است، مسأله منافع ملی ما، احقاق حقوق مردم و رسیدن به اهداف ملی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: نسبت به آمریکا اگر حسن‌نیت و احترام متقابل را ببینیم، دوگانه زبان و عمل را نبینیم، نگرانی‌های مشترک مطرح باشد، موضع برابر باشد و احساس نکنیم که دستور کار پنهانی وجود دارد، دیگر این مسائلی که با چه کسی مذاکره و ملاقات ‌کنیم مسأله فرعی است.

معیارهای اخلاقی و انقلابی نخستین معیار در انتخاب کابینه بوده است

رییس جمهور اخلاق و معیارهای اخلاقی و انقلابی را نخستین معیار در انتخاب کابینه دانست و با اشاره به این‌که با همه همکاران صحبت شده و معیارهای مدنظر با آنها در میان گذاشته شده است، افزود: بی‌تردید شرایط کشور ما با اشرافی گری سازگار نیست؛ حتی اگر شرایط ما بسیار عالی بود، باز هم در کشوری که هنوز فقر و مشکلات اقتصادی برای مردم وجود دارد، اشرافی گری نمی‌تواند مفهومی داشته باشد.

مبارزه با هرگونه تجمل گرایی و اشرافی گری مورد تأکید دولت است

وی با تأکید بر این‌که تلاش ما در دولت اینچنین خواهد بود که هزینه‌های غیر ضرور کاسته شود و شرایط بودجه‌ای امسال ما هم این را خواهد گفت، ابراز داشت: مبارزه با هرگونه تجمل گرایی، اشرافی گری و عدم انضباط مالی جزو مواردی است که دولت بر آن تأکید دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی هدف از تحریم‌ها را ایجاد فشار بر اقشار مختلف مردم دانست و گفت: این‌که گفته می‌شود با این تحریم‌ها جلوی فعالیت هسته‌ای و موشکی ایران گرفته می‌شود، به‌طورکامل حرف بی اساسی است و خودشان هم می‌دانند.

رییس جمهور کشورمان افزود: وقتی که ما امروز برای خرید مایحتاج عمومی مردم حتی گندم و نقل و انتقال مالی با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و بهتر از همه خودشان می‌دانند و درحال فشار بر کشورهای مختلف برای نقل و انتقال مالی هستند، معلوم است که هدف این تحریم نه بهانه هسته‌ای و نه موشکی بلکه فشار بر زندگی  مردم است و البته مرم ما هم ثابت کردند که در برابر فشارهای خارجی ایستادگی می‌کنند و خواهند کرد.

وی با بیان این‌که ما به‌عنوان خدمتگزاران به مردم وظیفه داریم که با اتخاذ سیاست‌های معقول داخلی و خارجی با تحریم مقابله کنیم، ابراز داشت: انتظار مردم هم این است که ما معضلات اقتصادی آنها را حل کنیم و رفع مشکلات اقتصادی مردم سرلوحه کار ما باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه با اشاره به این‌که ما مذاکره جدی را با طرف خارجی مان شروع خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که در این مذاکرات جدی هستیم، گفت: اما در عین حال هرگز دست روی دست نمی‌گذاریم که طرف خارجی جواب مثبت یا منفی بدهد و طبق برنامه فعلی این شرایط را ادامه می‌دهیم حالا اسمش اقتصاد مقاومتی یا استقامتی است، به هرحال این راه را ادامه می‌دهیم.

رییس جمهور کشورمان افزود: درعین حال برای رفع تحریم‌ها هم درنگ نخواهیم کرد و همه توان خود را در این راه به‌کار خواهیم گرفت که یکی از آن راه حل‌های اساسی مذاکره است و ما با داشتن اراده جدی سیاسی برای رفع نگرانی‌های مشترک دوطرف، بر آن تأکید می‌کنیم.

وی با بیان این‌که مذاکرات با 1+5  به شکست منجر نشده اما نتایجی که موردنطر بوده به‌دست نیامده است، گفت: پس از این‌که مسؤولان محترم مذاکره در این دولت تعیین شوند، با 1+5 مذاکرات صریح‌تر وجدی‌تر خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی بیان داشت: این دولت هیچ کاری را بدون کمک و حمایت مردم نمی‌تواند انجام دهد و در عین حال مطمئن است که با کمک و حمایت مردم همه کار به اذن الهی شدنی است.

رییس جمهور کشورمان با بیان این‌که معیار ما برای انتخاب کابینه شایستگی‌های افراد، شرایط کشور و نیاز کشور به افراد با تجربه و سابقه بود، گفت: ما احساس کردیم که برای این‌که بار دیگر بخواهیم خطا کنیم، زمان نداریم و باید افرادی را که دارای تجربه و تخصص کافی هستند ونشان دادند که در گذشته چه کار کرده‌اند را برگزینیم.

هیچ کس بر بنده برای انتخاب کابینه فشاری نیاورده است

وی با تأکید بر این‌که بنده با صراحت اعلام می‌کنم که هیچ کسی بر بنده به عنوان رییس جمهور فشاری نیاورده که من چه کسی را انتخاب کنم، گفت: بنده هم کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم بگیرم و تمام افرادی را که انتخاب کردم، تصمیم خودم بوده است، البته با دیگران مشورت کردم و از مشورت همه استفاده کردم اما اکنون آنچه که در بیرون شایع هست را به صراحت می‌گویم که واقعیت ندارد و درست نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: دولت شرکت سهامی نیست که بگوید این گروه یا آن گروه، این جناح یا آن جناح سهمش چه مقدار است بلکه مبنای ما اعتدال‌گرایی، تخصص‌گرایی، پاک دستی، ایمان، تجربه، کاردانی، شناخت واقعیت‌های کشور، اخلاق و باور به آنچه که مردم در انتخابات گفتند، بوده است.

رییس جمهور کشورمان با بیان این‌که اعضای کابینه من باید انتخاب مردم را باور داشته باشند، آنها پیام انتخابات را شنیدند و باور کردند، اظهار داشت: اتهاماتی که برخی‌ها نسبت به برخی از افراد می‌زنند درست نیست و غیر اخلاقی است.

از تمام وزرایی که پیشنهاد دادم با قاطعیت دفاع می‌کنم

وی افزود: البته خود به‌خود ممکن است این مسائل در مجلس مطرح شود و من در آنجا پاسخ خواهم داد و از تمام وزرایی که پیشنهاد دادم با قاطعیت دفاع می‌کنم و آنها ر ا قبول دارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به این‌که در انتخاب کابینه هیچ کس به‌ویژه آنها که در انتخابات در کنار و همصدا با من بودند، به من فشار نیاورده‌اند، افزود: گاهی برخی که در مسیر دیگری بودند مستقیم یا غیر مستقیم می‌خواستند فشاری را شروع کنند اما در همان لحظات اولیه دیدند که عکس‌العمل من در برابر فشار چگونه است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مجلس شوری اسلامی در تأیید کابینه ارائه شده تصمیم بگیرد، برای ما محترم است.

رییس جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که مبنای انتخاب من نه سهم خواهی گروه‌ها و جناح‌ها و نه فشار آنها بوده بلکه مبنا معیارهای بوده است که وجود داشته و البته کارگروه‌ها 28 معیار تعیین کرده بودند و همه افراد را بر مبنای آن 28 معیار نمره داده‌اند و اولویت بندی کرده‌اند.

وی اظهار داشت: یکی از مباحث مربوط به حقوق شهروندی مربوط به جرم سیاسی می‌شود و دولت حمایت می‌کند برای این‌که لایحه جرم سیاسی زودتر در مجلس تصویب، تبدیل به قانون و اجرا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: وضعیت زندانیان سیاسی نیاز به اجماع ملی و مذاکره با سه قوه دارد و وقتی دولت تشکیل بشود، ما مذاکرات را با دو قوه دیگر خواهیم داشت و اینگونه مسائل را دنبال می کنیم.

وی افزود: به هر حال برای دولت لذت بخش است که محبت، صفا، صمیمیت و برادری در کشور در چارچوب مقررات قانونی که در این کشور وجود دارد، جایگزین اختلافات و شکاف‌ها شود.

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که اساس مسأله سوریه در اختیار مردم سوریه است و  تصمیم را باید آنها بگیرند، چه آنها که حامی دولت هستند و چه معارضان، اظهار داشت: دیگران باید در این راه تسهیل کنند، مداخله نکنند، ارسال اسلحه را متوقف کنند و تشویق نکنند.

وی تأکید کرد: جنگ داخلی، حضور تروریست‌های خارجی در داخل سوریه و دخالت‌های خارجی را در سوریه محکوم می‎کنیم و راه حل سوریه را راه حل نظامی نمی‌دانیم بلکه راه حل سیاسی آن است.

اهتمام دولت برای عملیاتی شدن سیاست‌های اصل 44

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: از این پس دولت همه اهتمام خود را به‌کار خواهد بست تا سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که مورد تصویب مجمع بوده و مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته کاملا اجرا و عملیاتی شود./956/پ202/ص

ارسال نظرات