۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۷۹۹۵۹
کارشناس حوزوی:

ماه رمضان نقطه شروع برنامه ریزی برای تقوا در خانواده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس روانشناسی تبلیغ گفت: ماه رمضان در حقیقت، نقطه شروعی است برای تقوای در خانواده، که برای رسیدن به آن، باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.
هلال ماه رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سامان هادی پور، کارشناس حوزوی روانشناسی تبلیغ، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث برنامه ریزی معنوی پرداخت و گفت: بهتر است برنامه ریزی‌ها هدفمند باشد؛ یعنی اول هدفی را مشخص کنیم و سپس برای رسیدن به آن، برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

وی افزود: خدا هم برای ما برنامه های معنوی قرار داده و در آن، نمره و ملاک‌هایی را مشخص کرده است، برای اینکه ما بتوانیم خودمان را محک بزنیم که در این برنامه چقدر موفق بودیم.

وی ادامه داد: خدا در قرآن قله را به ما نشان داده و می‌فرماید «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامَ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ روزه برای شما واجب شد، همان‌طور که برای قبل از شما واجب شده بود، هدفش هم رسیدن به تقوا است.

حجت‌الاسلام هادی پور خاطرنشان کرد: این برنامه خدا و قله‌ای که به ما نشان می‌دهد، به ما این درس را می‌دهد که در همه برنامه‌ریزی‌های معنوی‌مان، برای خودمان نمره بیستی مشخص کنیم، هر روز یا هر شب باید این را محاسبه کنیم و هدفمان مشخص باشد، باید ببینیم به هدف مطلوبمان نزدیک شده‌ایم یا نه؟ اگر نرسیدیم باز نگری کنیم ببینیم مشکل از کجا بوده تا آن را حل کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه معنوی مهم، برای هر خانواده، تقوا است، ماه رمضان در حقیقت، نقطه شروعی است برای تقوای در خانواده، که برای رسیدن به آن، باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

وی بیان داشت: تقوا مقوله‌ای است که نیاز به تمرین و ممارست دارد، وقتی ما به منابع روایی و اخلاقی مراجعه می‌کنیم می‌بینیم برای تقوا سطوح مختلفی را ارائه کرده‌اند، گاهی از حرام تقوا پیشه می‌کنیم، حرامی که خطر قرمز خدا و بسیار جدی است، گاهی هم از مکروهات تقوا پیشه می‌کنیم و همچنین گاهی هم از رذایل اخلاقی یا آنچه برایمان مشتبه است، تقوا پیشه می‌کنیم و می‌خواهیم بشویم آنچه خدا می‌خواهد.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: یعنی تقوا محدود نیست و درجه بندی دارد، ما در این ماه رمضان باید یک نمره قبولی از تقوا برای خودمان گرفته باشیم، باید از اینجا شروع کنیم و برای تقوا در خانواده برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان تفاوت روزه با عبادات دیگر افزود: در ماه رمضان از خدا یاد گرفتیم که روزه با عبادات دیگر مثل نماز، حج و زکات، تفاوت خاص دارد و آن تفاوت این است که: روزه عبادتی است از جنس ترک کردن، نخوردن، نیاشامیدن و ارتباطات خاص نداشتن؛ یعنی فرقش این است که در خمس باید مبلغی را بپردازی، در نماز باید یک سری کارها را انجام دهی، اما روزه از جنس ترک کردن است و کار خاصّی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل، خدا می‌گوید من روزه را واجب کردم، برای رسیدن به تقوا، زیرا نفس ما با نخوردن و نیاشامیدن که کار هر روزش بود، دارد تمرین می‌کند برای انجام ندادن و تحمل ترک بعضی از کارها.

حجت‌الاسلام هادی پور افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید «قیامت همه وارد جهنم می‌شوند فقط یک گروه هستند که نجات می‌یابند و آن‌ها افراد با تقوا هستند»، خداوند به آن‌ها وعده داده است، گفته آن‌ها که تقوا به زندگی‌شان می‌آید من نمی‌گذارم که زندگی‌شان به بن بست برسد، هر کجا که گیر کنند من راه خروج نشان می‌دهم.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها که با تقوا می‌شوند خدا از جایی که فکرش را نمی‌کنند روزیشان را می‌دهد؛ آنجایی که همه فکر می‌کنند که شاید دیگر به بن بست رسیده‌اند، خدا راهی را باز می‌کند، خدا پای حرفش ایستاده و از وعده‌اش تخلف نمی‌کند، ما باید تقوایمان را درست کنیم بقیه‌اش را خدا درست می‌کند، زوجین هم باید لغزشگاه‌های زندگی‌شان را پیدا کنند و تقوا را در خانه پیدا کنند.

وی با ارائه راهکارهایی در این زمینه گفت: باید برای حذف رذایل اخلاقیمان تلاش کنیم، اگر من لجام غَضَبم دستم نیست، تقوا ندارم، اگر حسادت، فضولی و غیبت دارم، باید حذفشان کنم، ترک مجالس گناه باعث ایجاد تقوا می‌شود، باید به فرزندانمان بیاموزیم که چه کاری گناه است و چه کاری خوب است، باید برای ترک مجالس گناه، این را آموزش دهیم، زیرا لازمه رسیدن به تقوا این است که خانواده با هر کسی هم‌نشینی و رفت و آمد نکند.

این کارشناس روانشناسی تبلیغ ادامه داد: زن و شوهر، خیلی از هم تأثر دارند، تذکر در ناخودآگاه آن‌ها تأثیر دارد، پس هرکدام از زوجین، هر کجا دید که همسرش دارد اشتباه می‌کند، باید به او تذکر دهد.

حجت‌الاسلام هادی پور در پایان گفت: برنامه در خانواده اجرایی نمی‌شود مگر اینکه یکدیگر را همراهی کنند، زوجین برای اجرایی شدن برنامه، یکدیگر را حمایت کنند، آن‌ها باید بدانند که راهنمایی مهم است؛ همان‌طور که پیامبر اکرم (ص) به جبرئیل می‌فرمود: مرا راهنمایی و نصیحت کن، این نصیحت از هر کسی می‌تواند مفید باشد، بنابراین رعایت این قوانین و قواعد می‌تواند کمک بزرگی برای رسیدن به قله تقوا باشد. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات