۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۸۰۳۲۷
آیت الله سید احمد خاتمی:

فتنه 88 حاصل خود برتر بینی جریانی خاص در کشور بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران گفت: در فتنه 88 که آن همه بلا بر سر کشور آوردند، به خاطر این بود که جریانی سلیقه خود را بالاترین سلیقه می دید؛ البته ما اصلاح طلبی را مرادف با فتنه نمی دانیم.
آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاحیه طرح تقویت مبانی اعتقادی در شهرکرد، با بیان 12 نکته در عرصه برخورد با سلایق مختلف، گفت: در عرصه مسائل سیاسی، هر صاحب سلیقه ای چه در عرصه اصلاح طلبی و چه در عرصه  اصولگرایی نباید، سلیقه خودش را وحی منزل بداند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در فتنه 88 که آن همه بلا بر سر کشور آوردند، به خاطر این بود که جریانی سلیقه خود را بالاترین سلیقه می دید؛ البته ما اصلاح طلبی را مرادف با فتنه نمی دانیم.
 
وی در ادامه به برخی سخت گیری و تنگ کردن دامنه در عرصه اصولگرایی درباره بحث ولایتمداری اشاره کرد و پیرامون نکته بعدی اظهار داشت: کم تحملی در شنیدن حرف مخالف، طرح شعارهای زیبا و عمل نکردن به آن از دیگر مشکلات موجود در عرصه برخورد با سلایق مختلف است؛ بعنوان مثال دوره ای بر کشور گذشت که کسانی شعار لیبرالی شان گوش فلک را کر کرده بود ولی در مقام عمل، استالینی عمل می کردند.
 
امام جمعه موقت تهران با نکوهش استفاده ابزاری از مقدسات، به اشاره رهبر معظم انقلاب در دوران فتنه سال 88 پیرامون مسجد ضرار اشاره کرد و گفت: منبر، محراب و تریبون نماز جمعه مقدس است و از اینها نباید استفاده ابزاری شود.
 
آیت الله خاتمی در مطلب دوم خود درباره تفاوت های میان اختلاف سلیقه و اختلاف عقیده و همچنین فرق بین اختلاف سلیقه و تفرقه اشاره کرد و افزود: کسانی که اختلاف سلیقه دارند به دنبال هدف واحد هستند اما در راه های رسیدن به هدف اختلاف دارند، مثلاً کسانی که به نماز جمعه می روند، جمعی می خواهند، پیاده بروند، کسانی با دوچرخه، افرادی با موتورسیکلت و عده ای با ماشین این مسیر را می روند؛ اما همه به نیت نماز جمعه حرکت می کنند.
 
وی اذعان داشت: اگر کسی بخواهد به نماز جمعه برود و آنجا دعای توسل برگزار کند، دیگر اختلاف سلیقه نیست بلکه تفرقه است و اختلاف عقیده هم در مقوله تفرقه می گنجد.
 
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری درباره اختلاف عقیده نکاتی را مطرح کرد و اظهار داشت: تا می توانید به محور مشترک بچسبید، تقریب مذاهب نیز به همین خاطر است و شیوه دعوت ما نسبت به آن هایی که اختلاف عقیده با ایشان داریم باید شیوه قرآنی باشد و مستند و منطقی با آنها حرف بزنیم و نصیحت زیبا و جدال نیکو و حق مدار با آنها داشته باشیم.
 
آیت الله خاتمی با تأکید بر ضرورت همزیستی مسالمت آمیز با مخالفان عقیده بعنوان یک اصل تأکید کرد: اگر مخالفان از چارچوب زندگی مسالمت آمیز بیرون رفتند بر اساس آیات قرآن کریم باید برخورد قاطعانه با آنها داشته باشیم.
 
استاد حوزه علمیه قم در تشریح نکته سوم در عرصه سبک برخورد با سلایق مختلف و جریانات سیاسی گفت: اختلاف سلیقه لازمه یک زندگی آزاد است؛ اما اختلاف سلیقه ها باید مدیریت شوند و هر سلیقه در جای خودش مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی اختلاف سلایق را مایه نشاط جامعه دانست و با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، اظهار داشت: ائمه معصومین نیز ضرورت وجود اختلاف سلایق در جامعه را پذیرفته اند./9457/ت302/ج
ارسال نظرات