۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۸۱۱۰۹
کارشناس حوزوی هشدار داد:

فرهنگ غرب از طریق اسباب‌بازی‌ها به کودکان منتقل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث فرهنگی گفت: به جای اینکه کودکان، مالک اسباب بازی‌ها باشند، این اسباب بازی‌ها هستند که مالک قلب و روح آن‌ها شده‌اند؛ این دل و جان کودکان ما است که امروز، مسخر اسباب بازی شده است.
چگونگي بيان مفاهيم ديني براي کودکان و نوجوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدهادی عظیمی، کارشناس حوزوی مباحث فرهنگی، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث اسباب بازی‌های کودکانه پرداخت و گفت: بازی یکی از مهم‌ترین نیازهای کودک است که سبب تکمیل شخصیت او می‌شود.

وی افزود: بسیاری از مادران موفق و فهیم می‌دانند که بسیاری از مفاهیم را که نمی‌شود به صورت خودآگاه به کودک منتقل کرد، باید به ضمیر ناخودآگاه او منتقل کنیم؛ یعنی به صورت غیر مستقیم و از طریق بازی‌ها.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که بازی‌ها، بیشترین تأثیر را روی کودکان ما دارند، اما در این بین، اسباب بازی‌ها هم نقش بسیار مهمی روی شخصیت آن‌ها می‌گذارد، آن هم به صورت ناخودآگاه.

حجت‌الاسلام عظیمی ابراز داشت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «در روز قیامت، هر انسانی با آن چیزی محشور می‌شود که آن را در دنیا دوست داشته، یا همراه با او بوده و با آن انس داشته است؛ ولو اینکه سنگی باشد» البته منظور این نیست که انسان با سنگ محشور می‌شود، این حدیث، در حقیقت، تأثیر این سنگ، بر روح و روان ما را بیان می‌کند.

وی افزود: وقتی انسان، با چیزی انس گرفت، کم کم خلق و خویش به آن نزدیک می‌شود و طبیعی است که شخصیتش مطابق با ظاهر و خصوصیات آن شیء تغییر خواهد کرد.

وی اظهار داشت: چون اسباب بازی‌ها، چیزهایی هستند که کودکان به آن‌ها انس می‌گیرند و دوستشان دارند، کم کم محبتی در دل آن‌ها نسبت به اسباب بازی پیدا شده و همزاد پنداری ایجاد می‌شود؛ می‌خواهند خودشان را شبیه کنند به اسباب بازی که دارند،  حتی اگر به صورت خودآگاه هم نباشد، به صورت ناخودآگاه کودکان ما و روح و قلبشان، به خصوصیتی که در آن اسباب بازی وجود دارد، متمایل می‌شود.

وی تصریح کرد: خصوصیت مثبتی که اسباب بازی دارد، این است که هوش، عقل و استعداد کودکان را شکوفا می‌کند، زیرا یکی از ویژگی‌های اسباب بازی خوب، این است که به گونه ای باشد که مسخّر دست کودکان باشد، یعنی بچه‌ها بتوانند هر کار که می‌خواهند، با آن انجام دهند.

این کارشناس حوزوی گفت: خداوند جهان را که خلق کرد، گفت «سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْاَرْضِ» کودک ما باید به وسیله اسباب بازی، تأثیرگذاری بر عالم ماده را یاد بگیرد و شخصیت او شکوفا شود.

وی بیان داشت: کودک باید بداند و بگوید که من از اسباب بازی برترم و او باید از من تأثیر بگیرد، نه من از او، باید اسباب بازی‌هایی برای کودکانمان بخریم که بتوانند هر بلایی که می‌خواهند سر آن بیاورند، بنابراین بهترین اسباب بازی‌ها را می‌گویند گل و خمیر است، که بچه بتواند با آن هر چه می‌خواهد بسازد تا بتواند آنچه در ذهنش است را پیاده کند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه برعکس شده، یعنی اسباب بازی‌ها هستند که تأثیر می‌گذارند و به جای اینکه کودکان،  مالک اسباب بازی‌ها باشند، این اسباب بازی‌ها هستند که مالک قلب و روح آن‌ها شده‌اند؛ یعنی این دل و جان کودکان ما است که امروز، مسخر اسباب بازی شده است.

این کارشناس مباحث فرهنگی ابراز داشت: عده ای کارگردان این قضیه هستند و در آن طرف مرزها و چه بسا در داخل مرزها نشسته و برنامه ریزی می‌کنند، که چه کنیم تا بر قلب کودک اثر بگذاریم، مخصوصاً نظام ما که یک نظام اسلامی و منحصر به فرد در دنیا است و خیلی‌ها نمی‌خواهند این گونه باشد، بلکه می‌خواهند روی کودکان که آینده کشور هستند، اثرات منفی بگذارند.

وی در پایان با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) گفت: امام می‌فرمایند «بروید سراغ نوجوانان و کودکان؛ علم، آداب و رسوم را در کودکی به بچه های خود یاد بدهید» ما از این روایات کم نداریم، اما چون از این موضوع غفلت کردیم، دشمن از ما پیشی گرفته و فرهنگ خودش را از طریق کودکان و اسباب بازی‌ها، به کشور اسلامی ما تحمیل می‌کند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات