۰۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۱۸۱۴۸۷
کارشناس حوزوی:

پیروان حقیقی ادیان الهی مسلمان هستند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مباحث اعتقادی و دینی با بیان اینکه خداوند متعال به واسطه ارسال پیامبران با بندگان اتمام حجت می‌کند، پیروان حقیقی ادیان مسیحی و یهودی را مسلمان خواند.
پرسمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، ‌کارشناس حوزوی مباحث اعتقادی و دینی، در برنامه پرسمان اعتقادی که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث ارسال رسولان پرداخت و گفت: امام علی(ع) در خطبه اول از نهج‌البلاغه می‌فرماید «خداوند هرگز بندگانش را از پیامبرانی که برایشان فرستاده، یا کتاب‌های آسمانی که نازل فرموده، یا دلیل قاطع و راه مستقیم که آن‌ها را به مقصد برساند، خالی نمی‌گذارد».

وی ادامه داد: یعنی پیوسته خداوند حجت‌هایی را در بین بندگانش مقرر می‌فرماید؛ بنابراین از این سخن حضرت، دو نکته می‌شود استفاده کرد؛ اوّل اینکه در اینجا، ضرورت بعثت انبیای الهی تاکید شده است؛ یعنی خداوند، حتماً پیامبرانی را برای انذار بندگان می‌فرستد.

وی افزود: نکته دومی که استفاده می‌شود، ‌این است که این در حقیقت، برای اتمام حجت است، البته برای اتمام حجت، واجب نیست خود پیامبر در بین مردم باشد، بلکه اگر در دوران فطرت، حجت به وسیله وحی، یا به وسیله شریعت و کتاب آسمانی و وصی پیامبر و مانند آن باشد، حجت باز هم تمام می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی نتیجه گرفت: پس برای اتمام حجت، لازم نیست همواره پیامبرانی در میان مردم باشند، چنانچه در دوران فطرت که بعد از حضرت عیسی تا پیامبر اکرم(ص) نزدیک ششصد سال طول کشیده، پیامبری نبوده، ولی حجت خدا در میان مردم بوده است.

وی ابراز داشت: در حدیثی از امام صادق(ع) سؤال شد «خداوند برای چه پیامبران را برای مردم فرستاد؟» حضرت فرمود «برای اینکه با وجود پیامبران و بعد از پیامبران، بر مردم حجتی باقی نمانده باشد که بگویند خدایا! چرا پیامبری برای ما نفرستادی که راه را پیدا کنیم؟ یعنی برای اینکه مردم نگویند: برای ما مبشر و منذری نفرستادی و ما راه را پیدا نکردیم».

وی ادامه داد: امام(ع) فرمود «مگر سخن خدای عزوجل را نشنیدی که از قول نگهبانان جهنم حکایت می‌کند و احتجاج آن‌ها را توسط اهل جهنم، ذکر کرده است.»

وی افزود: آنجا که در سوره مبارکه ملک آیات 8 و 9 می‌فرمایند «خداوند از قول فرشتگان، با اهل جهنم احتجاج می‌کند و می‌گوید مگر برای شما نذیر و انذار کننده نیامد؟ می‌گویند: چرا برای ما آمد، اما ما تکذیب کردیم و گفتیم خداوند هیچ چیزی را نازل نکرده است، شما جز در یک گمراهی بزرگ و آشکار نیستید»

وی همچنین خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «خداوند، به سبب نور، از خلق خود محجوب است، امّا در بین مردم، پیامبرانی را برانگیخت که بشارت دهنده و انذار کننده باشند؛ تا هر کس که هلاک می‌شود، هلاکتش از روی حجت و بینه باشد و هر کس به حیات معنوی زنده می‌شود، حیاتش از روی حجت باشد تا آنچه بندگان، از خدا نمی‌دانند آگاه شوند.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: ارسال رسل برای آن است که بندگان نسبت به ربوبیت پروردگارشان، معرفت پیدا کنند، که اگر ارسال رسل نبود، مردم خدا را نشناخته و حجت خدا بر مردم تمام نمی‌شد.

وی افزود: بعد از آنکه مردم، منکر خدا شده بودند، پیامبران، آن‌ها را آگاه کردند؛ به گونه ای که خدا را در الوهیتش یکتا می‌دانند، همه این‌ها با ارسال رسل تمام می‌شود؛ مردم انذار می‌شوند و خدا را می‌شناسند، ربوبیت را قبول کرده و شرک را کنار می‌گذارند.

حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به این سؤال که «با توجه به اینکه حضرت ابراهیم اولوالعزم و صاحب کتاب بودند چرا مانند حضرت عیسی و حضرت محمد در حال حاضر پیرو ندارند؟» گفت: پیامبران اولوا العزم پنج نفر بودند؛ حضرت ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع)، نوح(ع) و پیامبر اکرم(ص).

وی افزود: در زمان ظهور اسلام، پیروان آیین حضرت ابراهیم(ع) حنفا نام داشتند، چه بسا الآن هم در گوشه و کنار جهان باشند، امّا با ظهور اسلام، این‌ها همه مسلمان شدند، در واقع مسلمانان اولیه، مثل اجداد پیامبر (ص) از حنفا بودند که مسلمان شدند، مانند بنی هاشم که همه پیرو آیین حضرت ابراهیم(ع) بودند.

وی خاطرنشان کرد: بر حسب برخی آموزه های دینی، آیین‌های الهی، ناسخ شریعت‌های قبلی بودند، اگر این را بپذیریم، با آمدن آیین حضرت موسی(ع) دیگر باید آیین حضرت ابراهیم، نسخ شده باشد و به همین ترتیب با آمدن آیین حضرت عیسی(ع) آیین قبلی نسخ شده باشد، آنچه مسلم است، این است که اسلام، همه شریعت‌ها را نسخ کرده است، اگر هم کسانی بودند که پیرو آیین ابراهیم(ع) بودند، حتماً باید ترک می‌کردند.

این کارشناس مباحث اعتقادی و دینی در پایان گفت: پس از دو حال خارج نیست؛ اول اینکه، آیین ابراهیم را قبول نداشتند، که خب معلوم است و بحثی در آن نیست، حالت دوم این که قبول داشتند و می‌دانستند که اسلام ناسخ آن است، پس مسلمان شدند؛ به همین دلیل است که ما می‌گوییم در زمان ما، یهودی حقیقی و مسیحی حقیقی، مسلمان است. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات