۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۸۱۶۳۸
پژوهشگر حوزوی:

خدمت به مردم با تن‌پروری میسر نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر حوزوی اخلاق اجتماعی با بیان اینکه خدمت‌رسانی با تن‌پروری و تنبلی سازگار نیست، گفت: خدمت به مردم تلاش مضاعف می‌طلبد.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام الهی، محقق و پژوهشگر حوزوی اخلاق اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به تبیین بحث تلاش و کوشش پرداخت و گفت: قرآن، از «سخت کوشی» به «جهاد» تعبیر می‌کند.

وی افزود: خداوند می‌فرماید «وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ یعنی براى انسان، جز حاصل تلاش او نیست»؛ انسان در سایه تلاش و کوشش، تعریف می‌شود، مردمی که در دنیا زندگی می‌کنند مایحتاج زندگی‌شان را باید تامین کنند، دین آخرت را هم اضافه کرده می‌گوید برای آخرت هم تلاش کنید.

وی ادامه داد: بنابراین تلاش یک انسان مومن، مضاعف می‌شود، پس یک آدم تنبل نمی‌تواند بگوید من اعتقاد دینی دارم، اما با تنبلی و بدون تلاش هم دنیا را دارم هم آخرت را، در حقیقت باید گفت که چنین انسانی، دنیا را هم نمی‌تواند داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تعبیر روایات این است که «کسی که در به دست آوردن دنیا ضعیف است، چگونه می‌تواند آخرت را به دست بیاورد؟» بنابراین انسان، ظرفیت تلاش برای دنیا و آخرت را دارد، هرچند کار او گاهی فردی است،‌ مانند آنجا که می‌گوید می‌خواهم زن و بچه هایم را اداره کنم.

حجت‌الاسلام الهی افزود: دین می گوید به پدر و مادر و هم‌نوع خودت هم خدمت رسانی کن، این در واقع با تنبلی و تن پروری سازگار نیست و یک تلاش مضاعف محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: وقتی ما دستورات دینی را عیناً رعایت کنیم، می‌بینیم ظرفیت تلاش یک انسان معتقد، چندین برابر با انسان‌های غیر معتقد خواهد شد.

وی افزود: ائمّه اطهار(ع) الگوی ما هستند، امام سجاد(ع) به قدری کیسه غذا را روی شانه‌هایشان این طرف و آن طرف می‌برد که بدنش کبود می‌شد، همچنین امام علی(ع)، یک لحظه از تلاش، دست بر نداشت، دنیا را رها نکرد و بسیار سخت کوش و فعال بود.

این کارشناس حوزوی، با اشاره به تفاوت‌های کوشش و سخت کوشی گفت: بعضی‌ها به خودشان سختی می‌دهند، این فرق می‌کند با سخت کوشی، نتیجه کار با سختی، خیلی بالا نیست، اما کسی که سخت کوش است، نتیجه بهتری دارد، چون سخت کوشی یعنی پیگیری و ناامید نشدن.

وی تاکید کرد: وقتی چیزی را پیگیر شدیم و مواظبت کردیم که این کوشش کم نشود، به نتیجه می‌رسیم.

وی ابراز داشت: گاهی آخر زندگی به تنبلی کشیده می‌شود؛ یعنی شخص، در حرکت کور قرار می‌گیرد، به این نحو که یک آرزوی بزرگ برای خودش تصور کرده و یک تلاش آزار دهنده و سخت، برای هدفش درست می‌کند، امّا در آخر، به این نتیجه می‌رسد که همه تلاش او، یک آرزوی دست نیافتنی بوده است.

وی تصریح کرد: سخت کوشی؛ یعنی کار و تلاش و مجاهدت مداوم و مستمرّ، همراه با پیگیری، به صورت هدفمند و با معرفت، نه زور زدن برای کاری که در توان ما نیست یا قصد و هدفش نامعلوم است یا اینکه در حقیقت یک آرزوی دست نیافتنی است.

وی در پایان به جایگاه ایمان، در بحث تلاش و مجاهدت اشاره کرد و گفت: فرد مومن، تلاشی بر پایه نشاط دارد و این  تلاش، او را خسته نمی‌کند، بنابراین اگر بتوانیم این مقصود را در زندگی دنبال کنیم، نتیجه آن بسیار عالی خواهد بود. /9194/پ203/ی

ارسال نظرات