۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۸۲۰۹۹

حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان فارسی آموزان بلاروس

خبرگزاری رسا ـ گروه 17 نفری فارسی آموزان بلاروس که میهمان حوزه هنری انقلاب اسلامی بودند از فروشگاه انتشارات سوره مهر دیدن کردند.
حوزه هنري
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری انقلاب اسلامی، امروز چهارشنبه 6 شهریور، حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان فارسی آموزان کشور بلاروس بود.

این گروه 17 نفری فارسی آموز در ابتدا از فروشگاه انتشارات سوره مهر دیدن کردند.
 
حبیب ایل بیگی مدیر اداره روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری با اشاره به انقلاب اسلامی ایران گفت: بسیاری از آثاری که در این فروشگاه عرضه می‌شود مربوط به خاطرات کسانی است که در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ ایران و عراق نقش داشته‌اند.
وی با بیان این‌که رزمندگان خاطرات خود را برای نسل‌های آینده نوشته‌اند افزود: همانطور که کشور ایران مورد تجاوز و هجوم عراق قرار گرفته و 8 سال جنگ را توسط این کشور تجربه کرده است، بلاروس نیز در جنگ جهانی دوم مورد هجوم قرار گرفت؛ اما هر دو کشور با مقاومت خود پیروز شدند.

ایل بیگی ادامه داد: همانطور که رزمندگان بلاروس خاطرات خود را از جنگ نقل کرده‌اند ما نیز بعد از جنگ رشادت و خاطرات سربازان خود را در قالب کتاب برای نسل آینده جمع آوری کردیم.

مدیر اداره روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری به کتاب «دا» اشاره و اظهار کرد: این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب‌ها این حوزه بوده است، که 149 بار تجدید چاپ شده، این کتاب خاطرات دختر جوانی است که در جنگ ایران و عراق حضور داشته و این خاطرات را نوشته است، و مردم از این کتاب استقبال زیادی کردند.

در ادامه فارسی آموزان بلاروس از نمایشگاه عکس «طبیعت» در گالری شماره 2 خانه عکاسان، نمایشگاه «روهینگیا،قوم آواره» در گالری شماره 1 خانه عکاسان و نمایشگاه خوشنویسی علیرضا بهدانی بازدید کردند.

سپس فارسی زبانان از گنجینه مرکز تجسمی حوزه هنری بازدید داشتند.

مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در تشریح عملکرد این مرکز به میهمانان بلاروسی گفت: مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به خلق آثار تجسمی همچون نقاشی، نگارگری، مجسمه سازی می‌پردازد.
 
وی با اشاره به این‌که این مرکز جز نهادها و گروه‌های هنری است که به صورت آزاد کار می‌کند افزود: این مرکز به صورت آزاد اما زیر نظر دولت کار می‌کند، در واقع تشکیلاتی غیر دولتی محسوب می‌شود.

گودرزی دیباج با اشاره به این‌که حدود 60 هنرمند در این مرکز فعالیت می‌کنند تصریح کرد: هنرمندان ما از مدرسین دانشگاه‌های هنر هستند که در این مرکز نیز فعالیت می‌کنند.

وی به کارگاه‌های هنری مرکز هنرهای تجسمی اشاره و تصریح کرد: هنرمندان به صورت آزاد در کارگاه به خلق اثر هنری می‌پردازند که بعد از مستندسازی در آرشیو، آثار به صورت نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: هر اثری که در گنجینه خواهید دید نماینده یک مکتب و جریان فکری است، به همین دلیل آثار با یکدیگر تفاوت دارند زیرا گروه‌های هنری مختلفی در این مرکز مشغول به کار هستند.

در بخش دیگری فارسی آموزان بلاروس از کارگاه تجسمی حوزه‌هنری انقلاب اسلامی دیدار کردند که در این کارگاه آن‌ها به تذهیب و نگارگری ایرانی علاقه و توجه بسیاری نشان دادند به همین دلیل امیرحسین آقایی از هنرمندان مرکز تجسمی حوزه هنری آلبومی از برگزیده آثار تذهیب و نگارگری خود را به آن‌ها هدیه کرد.
 
در ادامه ایل بیگی با بیان این‌که امیدوارم در این فرصت کوتاه با بخش‌های حوزه هنری آشنا شده باشید افزود: از طریق سایت حوزه هنری می‌توانید با این مرکز بیشتر آشنا شوید.

وی با اشاره به این‌که آثار سینمایی بسیاری در حوزه هنری تولید شده است تصریح کرد: حوزه هنری هر سال 3 تا 5 فیلم سینمایی بلند را تولید می‌کند، که این فیلم‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد تا هم با فرهنگ و هنر کشور ما بیشتر آشنا شوید و هم این‌که در تقویت زبان فارسی به شما کمک کند.

مدیر اداره روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری گفت: امیدوارم بتوانیم از طریق رایزنی بخشی از ادبیات معاصر ایران را در اختیار شما قرار دهیم، امیدوارم فارسی را خوب بیاموزید تا بتوانید آثار را به خوبی ترجمه کنید و به نوعی رابط بین حوزه هنری و کشور خود شوید.

بعد از پذیرایی برخی از محصولات فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی، شامل منتخبی از آثار سینمایی و چند جلد کتاب به فارسی آموزان اهدا شد.
در پایان بازدید، کتابخانه جنگ حوزه هنری میزبان میهمانان بلاروسی بود.

نصرت الله صمدزاده مدیر کتابخانه جنگ حوزه هنری با بیان این‌که دوران جنگ 8 ساله در تاریخ معاصر کشورمان اهمیت زیادی دارد افزود: جنگ بسیاری از مناسبت‌ها و روحیات تاریخی و ملی ما را تحت تاثیر قرار داده است، فرهنگ و هنر ما با جنگ تجلی یافته است.

وی شناخت فرهنگ معاصر ایران را مستلزم شناخت دوران جنگ دانست و تصریح کرد: اگر کسی با جنگ آشنا نباشد نمی‌تواند مردم ما را بشناسد لذا سیاست گذاران فرهنگی ما از محصولات فرهنگی که مربوط به جنگ می‌شود، حمایت می‌کنند.
 
صمدزاده ادامه داد: از ابتدای جنگ یعنی سال 1359 تا به امروز آثار مکتوب و غیر مکتوب بسیاری را منتشر کرده‌ایم که بیش از نیمی از این آثار به ادبیات داستانی می‌پردازند.
 
وی با اشاره به این‌که تعداد زیادی آثار سینمایی در خصوص جنگ در دنیا تولید می‌شود گفت: در کشور ما نیز مطرح ترین آثار سینمایی در مورد جنگ است.

وی با بیان این‌که ما در جنگ مدافع بودیم و متجاوز نبودیم افزود: به دلیل متجاوز نبودن خصلت‌های انسانی در این جنگ بروز کرده است، کشور بلاروس نیز در جنگ متجاوز نبوده است لذا به جنگ خود در مقابل آلمان افتخار می‌کند.
 
صمدزاده به وجود آمدن هنر و ادبیات را در بستر افتخار ملی دانست و گفت: در حوزه هنری تلاش ما بر این بوده است که در همین بستر کتابخانه جنگ را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.
 
در پایان فارسی آموزان به همراه دیگر مسئولان حوزه هنری در کتابخانه جنگ عکس یادگاری انداختند./966/د102/ی
ارسال نظرات