۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۱۸۴۹۵۱
حجت الاسلام نیلی‌پور:

رعایت اصل تدریج گره‌گشای مشکلات فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: در کار فرهنگی اصولی وجود دارد که اولین این اصول تدریج است، تدریج یعنی این که در کار فرهنگی باید گام به گام پیشرفت و انتظار معجزه نداشته باشیم، حتی مهندسین فرهنگی غربی هم از اصل تدریج برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.
حجت الاسلام نيلي پور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی پور، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه، شب گذشته در دومین نشست دوره توانمندسازی مدیران و نخبگان فرهنگی که به همت ناحیه مقاومت بسیج امام رضا(ع) در خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از گروه هایی که در قرآن مورد عنایت و محبوب خداوند ذکر شده است کسانی هستند که به صورت نظام مند و بی‌دریغ در راه خدا تلاش می‌کنند.
وی در ادامه جهاد علمی را مهم‌ترین وظیفه خواند و افزود: یکی از ملزومات کار فرهنگی تمییز بین مدیریت فرهنگی با مهندسی فرهنگی است، مهندسی و مدیریت امور فرهنگی باید به عنوان دوره های آموزشی و فعالیت‌های تمرینی ارائه شود و البته باید نگرشی دقیق و همه جانبه به این دو رکن فرهنگی صورت گیرد.
این نویسنده حوزوی خاطرنشان کرد: بدون مهندسی فرهنگی کاری از پیش نخواهیم برد، در صورتی که در فعالیت‌های فرهنگی ما نظم نباشد به یقین شکست خواهیم خورد حتی پیامبر اسلام هم در برخی جنگ ها که لشکریان دچار بی نظمی می شدند شکست خوردند، در واقع در جنگ ها هر کسی بهتر فکر کند و منظم تر و با برنامه تر باشد پیروز خواهد شد.
حجت الاسلام نیلی پور ابراز داشت: در کار فرهنگی اصولی وجود دارد که اولین این اصول تدریج است، تدریج یعنی این که در کار فرهنگی باید گام به گام پیشرفت و انتظار معجزه نداشته باشیم، حتی مهندسین فرهنگی غربی هم از اصل تدریج برای پیشبرد اهداف مخرب خود استفاده می کند و شیطان هم از طریق تدریج انسان را از مسیر حق خارج می کند.
وی شناخت ظرفیت ها را یکی دیگر از اصول کار فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: در فعالیت های فرهنگی شناخت ظرفیت ها و توانایی ها دارای اهمیت و جایگاه خاصی است، اهمیت ظرفیت شناسی برای این است که هرکسی دارای توانایی و ظرفیت خاصی است که بیشتر از آن نمی توان از او انتظار داشت و انتظار بیش از حد از افراد سبب یأس و نا امیدی می شود، حتی انبیای الهی و پیامبران هم دارای ظرفیت های مختلف و متفاوتی بودند که باعث تفاوت در جایگاه آنها شد.
رئیس مؤسسه فرهنگی حضرت مهدی(ع) گفت: در فعالیت های فرهنگی باید سعه صدر داشته باشیم، مدیران و فعالان فرهنگی باید جایگاه خاصی برای شرح صدر قائل شوند و از آن به خوبی استفاده کنند، داشتن تسلط در بیان هم از نکاتی است که متأسفانه قشر مذهبی از آن غافل شده اند و باید برای حل این مسأله چاره اندیشی صورت گیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: ارتباط کلامی بهترین روش برای جذب افراد در امور فرهنگی است و باید به آن توجه ویژه ای در برنامه های فرهنگی و تبلیغی شود، ائمه معصومین دارای بیان بسیار قوی بودند و به فنون سخنوری کاملا مسلط و مسلح بودند شمن این که امروزه فرهنگ مهاجم غربی و وهابیت از بیان و ارتباط کلامی به خوبی برای تیل به اهداف خود استفاده می کنند.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی خوشبینی و امیدواری را از دیگر لوازم کار فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: انسان مأیوس در کار فرهنگی ناتوان و از پیش شکست خورده است ضمن این که یأس از موفقیت در کاری که برای خداوند انجام می شود نشان از ناامیدی شخص از خداوند دارد و بدبینی نسبت به خداوند سبب عدم پیشرفت و موفقیت می شود.

حجت الاسلام نیلی پور در پایان گفت: مدیران و مهندسین فرهنگی باید اولویت خود در انجام امور فرهنگی را مشخص کنند و بنابر اولویت ها برنامه ریزی کنند، اگر تشخیص دادیم وظیفه ای بر دوش ما است باید به آن عمل کنیم و در صورت ترک انجام وظیفه باید منتظر قهر الهی شویم./939/پ202/س

ارسال نظرات