تقوا و اخلاص مقدمه قبولی اعمال است
استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه خوزستان تقوی و اخلاص را دو صفت مهم و مورد تأکید دین مبین اسلام دانست و گفت: تقوی مقدمه ای برای قبولی عبادت بندگان است.
وی با بیان این که نخستین درجه تقوی ترک محرمات و انجام واجبات است، اظهار داشت: اخلاص و تقوا دو صفتی است که انسان باید از آن ها به عنوان ترازوی سنجش اعمال خود استفاده کند.
آیت الله سید طیب موسوی با بیان این که مؤمن اگر در تحصیلات و کارهای عبادی انسان دو صفت تقوی و اخلاص وحود نداشته باشد عمل او قبول خداوند قرار نمی گیرد، خاطر نشان کرد: انتظار تشویق دیگران پس از انجام کار نشان دهنده عدم اخلاص فرد است.
متولی مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) به راه های دست یابی انسان مؤمن به اخلاص اشاره کرد و افزود: اگر نیت انسان در هنگام انجام عمل خداوند باشد، قدردانی دیگران برای او خوشحالی نمی آورد.
وی با بیان این که اخلاص در کار سرزنش و نکوهش دیگران را بر فرد بی اثر می کند، گفت: خوشحالی از تعریف دیگران نشان دهنده نبود اخلاص در کار است؛ چرا که این مسأله بدین معنا است که انسان از تعریف دیگران خوشحال شده است.
استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه خوزستان بر توجه به روایات تأکید کرد و افزود: این دو صفت معرفی شده از سوی امیرمؤمنان(ع) همواره باید سرلوحه امور انسان مؤمن در زندگی قرار گیرد./9464/پ202/غ