۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۸۵۸۸۱
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

مکتب فقهی امام رضا یکی از وجوه فلسفه احکام است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: مکتب فقهی و مدرسه فقهی امام رضا علیه‌السلام یکی از وجوه برجسته، پررنگ، فعال و توانمند فلسفه احکام بود.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مدرسه فقهی امام رضا علیه‌السلام اظهار کرد: اصولا از خصوصیات فقه این است که به تناسب شرایط زمانی و مکانی حضور متناسب و بازسازی شده در راستای پاسخگویی به مسائل زمان و پوشش نسبت به مسائل را پیدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این سخن به آن معنا نیست که فقه روش علمی خود را از دست می‌دهد زیرا علمی که در هر زمان دارای روشی است، وحدت آن علم در بستر زمان به هم می‌خورد و آن علم را نمی‌توان علم واحد تلقی کرد.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نقاط مشترک بین وضعیت‌های حادث برای علم و وضعیت‌های گذشته برای علم این است که روش علم تغییر پیدا نمی‌کند، البته تغییر در زمینه تکمیل و تکامل پیدا می‌کند، ولی اساس آن به هم نمی‌ریزد.
این مسؤول با اشاره به شرایط فقه در هر شرایط زمانی گفت: فقه در هر شرایط زمانی باید از نظر رویکرد و پوشش‌دهی و ارتقای توانمندی‌های درونی و ذاتی خود برای پاسخگویی به بازسازی بپردازد و اگر دچار رکود باشد به انزوا و حاشیه محکوم می‌شود و قدرت حضور در صحنه و پاسخگویی را از دست می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه امامان معصوم مدرسه‌های فقهی را برای اصحاب برپا می‌کردند، گفت: فقه باید در شرایط مختلف بر اساس نیاز، حالت و وضعیت در جامعه باشد و با رویکرد و پوشش حضور، خودش را عینیت ببخشد، در نتیجه در جامعه امام مدارس فقهی در بستر زمان این تحول را نشان داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در ایران آن روز نگاه‌ها و دیدگاه‌های معطوف به پرسش از سئوالات فلسفی متوجه به فقیه بود و عقلانیت فقهی در آن روز بخشی از دغدغه فقهی را تشکیل می‌داد و بخشی از ذهنیت و فعالیت محسوب می‌شد.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سئوالات مطرح شده از امام رضا علیه‌السلام سوال از حکم نبود و برخی از سوالات در زمینه فلسفه احکام، علل‌الشرایع و عقلانیت بود و چنین چیزی در آن روزگار در ایران مطرح بود و دلیل آن روشن بود، زیرا ایران یکی از نقاط اساسی فلسفه آن روز به شمار می‌رفت.
وی عنوان کرد: دانشمندانی که در فضای ایران گرایش به اسلام یا فقه پیدا می‌کردند خالی از ذهنیات فلسفی نبودند بلکه ذهنیات فلسفی آنها سئوالات، نگاه‌ها و مطالعات فقهی را تشکیل می‌داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی متذکر شد: امام رضا علیه‌السلام مدرسه فقهی را با رویکرد تشریح فلسفه احکام شکل داد، بنابراین اگر چه در احادیث امامان پیشین علل‌الشرایع مطرح شده، اما به صورت گسترده‌تر، بارزتر، تفصیل یافته و شفاف‌تر در روایت امام رضا علیه‌السلام فلسفه احکام و علل‌الشرایع انعکاس پیدا کرده است.
این مسؤول اذعان داشت: می‌توان اینطور تبیین کرد که مکتب فقهی و مدرسه فقهی امام رضا علیه‌السلام یکی از وجه‌های برجسته، پررنگ، فعال و توانمند فلسفه احکام بود./9191/د102/ی
ارسال نظرات