۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۱۸۷۰۰۹
کارشناس حوزوی تبیین کرد؛

مردم‌داری حضرت امام علی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فرهنگی ـ اجتماعی گفت: امام علی (ع) می‌فرمایند «معاشرت با مردم نصفش خوبی کردن و نصفش تغافل است» خیر رساندن به مردم و خوبی کردن و همچنین چشم پوشی از گناهان و خطاهای مردم باعث مردم‌داری و اعتماد دیگران به فرد می‌شود.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن الهی، کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث مردم‌داری پرداخت و گفت: ما باید همه محورهای مردم‌داری را از امیرالمؤمنین (ع) یاد بگیریم، او کسی بود که تمام وجودش را برای مردم گذاشت.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در مورد امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند «کسی که می‌خواهد شکوه اسرافیل، رتبه میکائیل، جلال جبرائیل، علم آدم، فهم نوح، دستی ابراهیم، اندوه یعقوب، جمال یوسف، مناجات موسی، زهد عیسی، تقوای یونس و شرافت محمد را ببیند به علی نگاه کند» او مردم‌دار واقعی بود که پیامبر در موردش چنین چیزی را می‌گوید.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: ما باید این مطلب را روشن کنیم که مردم‌داری چه دردی را از ما دوا می‌کند اگر ما مردم‌دار باشیم چه مساله ای از ما حل می‌شود،‌ ما از یک طرف به مردم محتاجیم و از طرف دیگر از آن‌ها بی نیازیم، امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند «در قلبت دو چیز را جمع کن، یکی نیاز به مردم و دیگری بی نیازی از مردم».

وی اظهار داشت: چون انسان یک موجود اجتماعی و در تعامل است و نمی‌تواند تمام کارهایش را به تنهایی انجام دهد، پس نمی‌تواند به کلی بی نیاز از مردم باشد، بنابراین باید مردم‌داری را یاد بگیریم و مردم را برای خودمان نگه داریم، مثلاً گوشی ما چقدر می‌ارزد که ما این قدر مواظبش هستیم که لطمه نخورد و آسیب نبیند حالا این را با یک رفیق و یک دوست، یک انسان مقایسه کنیم، ما باید مواظب اطرافیان و دوستانمان باشیم.

حجت‌الاسلام الهی بیان داشت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند «آنجا که می‌خواهید مردم‌دار باشید عفت کلام داشته باشید» یعنی قشنگ حرف بزنید و دوستان و مردم را از اطرافتان پراکنده نکنید، این احتیاج ما به مردم است، جایی که ما به مردم احتیاج نداریم عزت است، یعنی ما خودمان را در معرض دست و پای مردم قرار ندهیم، پس تعامل و احتیاج ما باعث می‌شود که ما با مردم درست و خوب رفتار کنیم.

وی ادامه داد: آدم‌های با مروت و مردم‌دار همیشه شاخص و ماندگار هستند، برای مردم‌دار بودن ویژگی‌هایی نیاز است، حضرت علی (ع) می‌فرمایند «اگر می‌خواهید رفیق بی عیب پیدا کنید باید بی رفیق باشید» یعنی همه مردم عیب‌هایی دارند اما ما باید عیب‌های خودمان را برطرف کنیم و دنبال انسان و رفیق بی عیب نباشیم.

این کارشناس فرهنگی اجتماعی ابراز داشت: مردم‌دارترین افراد عاقل‌ترین مردم است، حضرت علی (ع) بعد از ایمان و عقل می‌فرمایند مردم‌داری یعنی مردم‌داری به اندازه ایمان و عقل برای انسان و دیگران مهم است، مردم‌داری مصداق‌های زیادی دارد یکی از این مصادیق مدارا است، یعنی یکدیگر را تحمل کنیم این باعث می‌شود که نوعی تعادل در روابط انسان‌ها باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مصادیق مردم‌داری امانت داری است، ما باید امانت را رعایت کنیم کسی که در اداره کار می‌کند یا کسی که خانه ای را اجاره کرده است، اگر بداند که این کار و این خانه امانت است و کارش را درست انجام دهد این باعث اعتماد کردن دیگران می‌شود، اعتماد نوعی مردم‌داری است.

این کارشناس مسائل فرهنگی در پایان اظهار داشت: امام علی (ع) می‌فرمایند «معاشرت با مردم نصفش خوبی کردن و نصفش تغافل است» خیر رساندن به مردم و خوبی کردن و همچنین چشم پوشی از گناهان و خطاهای مردم باعث مردم‌داری و اعتماد دیگران به فرد می‌شود. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات