۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۱۸۷۶۳۶
پژوهشگر حوزه علمیه:

عملگرایی شرط محبت امیرمؤمنان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت امام علی(ع) گفت: محبت و دوستی امیرمؤمنان(ع) نعمت بسیار ارزنده و بزرگی است؛ اما باید این محبت در اعمال و رفتار انسان نیز رسوخ کند.
حجت الاسلام محمد داستانپور پژوهشگر و استاد حوزه علميه اصفهان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد داستانپور، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه علمیه، امشب در سخنرانی خود به مناسبت دهه ولایت در مسجد شهید مطهری زینبیه اصفهان گفت: در روایات آمده است که هرچه از عظمت و بزرگواری و کرامات امام علی(ع) گفته شود باز هم ذره ای از فضائل ایشان ذکر نشده است.
وی با تأکید بر غیر قابل وصف بودن فضائل و علم و کرامات امیرمؤمنان خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی اسلام آوردن ایرانیان را به زور شمشیر می دانند در حالی که این موضوع یک برداشت کاملا غلط است، به شهادت مورخان و دانشمندان ایرانیان ابتدا مجذوب علم حضرت شدند و سپس به اسلام و مذهب تشیع گرایش پیدا کردند.
حجت الاسلام داستانپور در ادامه اظهار داشت: تنها شخص غیر ایرانی که علیرغم تعصب مردم ایران نسبت به وطن خود توسط ایرانیان به پادشاهی ایران دعوت شد امام علی(ع) است و این نشان از علاقه زیاد و عمیق مردم ایران به شخصیت حضرت علی دارد.
استاد حوزه و دانشگاه شخصیت علمی، اخلاقی امیرالمؤمنین را بسیار فراتر از تصور و ادراک مردم زمان ایشان توصیف کرد و ابراز داشت: شخصیت حضرت آنقدر با عظمت است که حتی دشمنان ایشان به بزرگی و عظمتشان معترف هستند و در کتب بسیاری از اهل سنت و شیعه موارد متعددی از این اعترافات نقل شده است.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) پیرامون عظمت امام علی(ع) تصریح کرد: پیامبر اسلام از ترس این که مبادا عده ای دچار انحراف شوند و قائل به مقام الوهیت مانند اشتباهی که مسیحیان درباره حضرت عیسی کردند، از بازگو کردن بسیاری از کرامات و فضائل حضرت علی خودداری می کردند اما متأسفانه بازهم عده ای قائل به مقام خدایی برای امام علی شدند.
برای رستگاری و سعادت تنها ادعای دوست داشتن امیرمؤمنان کافی نیست
حجت الاسلام داستانپور خاطرنشان کرد: دوست داشتن مولای متقیان نعمتی با ارزش و بسیار مهم است که به ما عطا شده اما برای این که ما در زمره شیعیان حضرت قرار بگیریم و به رستگاری و سعادت ابدی دست یابیم باید این محبت نسبت به حضرت در اعمال و رفتار ما رسوخ کند و مشخص شود که ما محب حضرت هستیم.
وی در ادامه افزود: ابن ملجم مرادی قاتل حضرت امیر(ع) کسی بود که در میان همگان به علاقه و محبت امام علی(ع) مشهور و معروف بود؛ اما از آنجایی که این محبت و دوست داشتن به اعمال و منش و رفتار او رسوخ نکرده بود و فقط در حد علاقه و دوست داشتن محدود شده بود سرانجام از مسیر محبت امام علی منحرف شد و دچار شقاوت و عداوت نسبت به حضرت شد و خود را در زمره دوزخیان قرار داد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: زندگی شیعیان باید در جهت زندگی امیرالمؤمنین باشد ولی متأسفانه برخی نه تنها در جهت ولایت و امامت حضرت حرکت نمی کنند بلکه در زندگی آنها حتی رایحه ای از ولایت و امامت امام علی نیز به مشام نمی رسد و در واقع نباید به غیر از حضرت کسی الگو و سرمشق زندگی ما باشد./939/پ202/س

ارسال نظرات