امضای امام علی جواز عبور از صراط است
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن و معارف سیما، حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی در برنامه یاد خدا شبکه قرآن و معارف سیما گفت: عید غدیر هم مربوط به امت اسلامی است و هم مربوط به امتهای پیشین، پیغمبری برانگیخته نشد مگر این که روز 18 ذی الحجه را عید میگرفت و این روز روز شادی ابراهیم، عیسی، موسی و 124 هزار پیغمبر است.
این استاد حوزه اظهار داشت: خطیب خوارزمی در مناقب امام علی(ع) از زبان عبدالله بن مسعود که هم اهل سنت توجه به این صحابه دارند و هم شیعیان میگوید که پیامبر روزی من را صدا زد و به من فرمود جبرئیل از من در عالم معراج درخواستی کرد و گفت: «از انبیای اهل سلف سؤال کن که چه شد که شما به نبوت مبعوث شدید و در بین زمینیان به ریاست الهی منصوب گشتید؟ پیامبر فرمودند من این سؤال را از انبیاء پرسیدم و آنها پاسخ دادند به ولایتک و ولایت علی بن ابی طالب، ما به پیغمبری مبعوث شدیم چون ولایت تو و ولایت علی بن ابی طالب را پذیرفتیم».
وی تأکید کرد: نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیها نیز راجع به امام علی(ع) تواضع دارند، درباره مناقب امام علی(ع) از زبان اهل سنت مطالب و احادیث زیادی وجود دارد به گونهای که میتوان برای نمونه کتاب احقاق الحق 26 جلدی را که قاضی نورالدین شوشتری این عالم شیعی در مناقب علی بن ابی طالب از زبان اهل سنت نوشته است را نام برد که برخی از مجلدات آن هم درباره سایر امامان میباشد.
وی با بیان اشاره به نمونه دیگری از احادیثی که درباره مناقب امام علی(ع) آمده گفت: در کتاب تاریخ بغداد که کتاب اهل سنت است در جلد 13 از زبان علقمه و اسود آمده که ما ازابو ایوب انصاری در پایان جنگ صفین سؤال کردیم که یکی از مناقب علی را برای ما موثق نقل کن ابو ایوب انصاری در پاسخ میگوید «من از عمار شنیدم این حرف را که پیامبر به امام علی(ع) فرموده علی جان اگر نمیترسیدم از آن که آن فکری را که نصاری در باب عیسی کردند در مورد تو بشود از مناقب تو میگفتم آن چنان که آب وضو تو را برای شفاء و خاک پای تو را به توتیا ببرند».
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی افزود: عایشه همسر پیامبر که فردی موثق برای اهل سنت است میگوید که من میدیدم پدرم بسیار به علی نگاه میکند به او گفتم من تو رادیدهام که بسیار به علی نگاه میکنی و او گفت از رسول شنیدم که فرمود النظر الی وجه علی عبادة، نگاه کردن به وجه علی عبادت است این مطلب که از عایشه نقل شده در کتابهای مهم اهل سنت و از راویان مهمشان نقل شده است.
وی با ابیان این مطلب که موالی، محب و شیعه امام علی(ع) با یکدیگر تفاوت دارند تصریح کرد: اردات به امام علی(ع) دارای مراتب است به گونهای که پایین ترین مرتبه موالی است پس از آن محب و بالاترین مقام نیز شیعه علی است؛ در عیون اخبار الرضا(ع) آمده است که طایفهای درخانه امام رضا(ع) را زدند و امام رضا(ع) خود به در خانه رفتند آنها گفتند ما شیعه شما هستیم اما امام رضا(ع) در را باز نکردند آنها 60 بار رفتند و بازگشتند و امام(ع) باز هم در را باز نکردند تا نهایت آنها گقتند ما محب شما هستیم چرا در را به روی ما باز نمیکنید امام رضا(ع) فرمودند زیرا ادعای شما دروغ بود شما محب ما هستید نه شیعه ما بنابراین مرتبه حب با مرتبه شیعه متفاوت است و مسلما هر کدام از این مراتب علاماتی دارد.
این کارشناس دینی گفت: انسانی که میخواهد شیعه باشد باید برای رسیدن به این مرتبه تلاش کرده و سعی کند تا بهترین باشد امام صادق(ع) میفرمایند که اگر درجایی زندگی میکنید که هزار نفر در آن جا هستند اگر یک نفر بهتر از شما در بین آنها وجود دارد خودتان را به ما منصوب نکنید این فرمایش به این معنی است که شیعیان از همه نظر خانوادگی، اجتماعی، رعایت بیت المال و مسائل مربوط به کشور و در حقیقت تمامی مسائل از دیگران بهترند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرکسی را دیدیم که مسلمان نبود و از ما بهتر بود برای امام علی(ع) حفظ شأنیت کنیم و خودمان را به ایشان منصوب نکنیم ما باید با امام علی(ع) عهدی ببندیم که این عهد در تمام شئونات زندگی رعایت شود تا بتوانیم با سلامت از صراط عبور کنیم زیرا جواز گذر از صراط را باید از علی بن ابی طالب(ع) گرفت و در منابع از ابابکر هم آمده که گفت من از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود هیچ کس از پل صراط رد نمیشود مگر آن که علی(ع) جواز عبورش را امضا کرده باشد./966/د102/ی