۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۸۸۱۷۲
با پیام آیت‌الله سبحانی برگزار می‌شود؛

همایش ملی تغییرات جنسیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی تغییرات جنسیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) و با همکاری نهادها و مراکز علمی و پژوهشی در قم برگزار می‌شود.
تغييرات جنسيتي

حجت‌الاسلام محمدناصر سقای بی‌ریا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، پیش از ظهر امروز یکشنبه در نشستی خبری با حضور خبرنگاران از برگزاری همایش ملی تغییرات جنسیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه با قرائت پیام حضرت آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید خبر داد.

 

وی زمان برگزاری این همایش را پنجشنبه 9 آبان‌ماه از ساعت 8 تا 17:30 در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) عنوان و اظهار کرد: در نوبت صبح این همایش آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی و استاد حسن رحیم‌پور ازغدی سخنرانی می‌کنند.

 

دبیر علمی همایش در ادامه با اشاره به اهمیت مسأله تغییرات جمعیت و تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه سیاست‌های جمعیتی باید به گونه‌ای تعریف شود که در آینده نسل جوان با نشاط و فعال داشته باشیم، سیاست‌های کاهش جمعیت در کشور را خطرناک توصیف کرد.

 

وی با بیان اینکه برخی دشمنان با توجه به تغییرات در هرم جمعیتی کشور، مشکلات فراوانی را پیش‌روی جامعه متصور شده‌اند، ابراز کرد: این همایش در تلاش است با توجه به اهمیت موضوع برای مسؤولان اجرایی و برنامه‌ریزان کشور، تغییرات جنسیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه را از جنبه‌های مختلف علمی مورد بررسی قرار دهد.

 

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا با اشاره به برخورد دوگانه با سیاست‌های جمعیتی در کشور، گفت: افرادی به بهانه اینکه باید به دنبال کیفیت بود نه کمیت، همواره بر سیاست تعدیل و کاهش جمعیت تأکید می‌کنند، در ظاهر فرمایشات رهبری را می‌پذیرند اما برآیند و نتیجه استدلال‌های آنان چیزی غیر از این را نشان می‌دهد.

 

وی ادامه داد: افرادی هم با این مسأله به صورت سطحی و ظاهری برخورد می‌کنند و معتقدند صرف اینکه خانواده‌ها تصمیم بر زاد و ولد بیشتر بگیرند کار ساده‌ای است و تنها باید مردم بر این کار تشویق شوند که این دیدگاه نیز یک دیدگاه سطحی‌نگرانه است.

 

دبیر علمی همایش دیدگاه هر دو طیف را نادرست ارزیابی و تصریح کرد: ازدیاد نسل و فرزندآوری به طور طبیعی راهی برای رسیدن به فرمایش رهبری است اما باید مسأله سیاست‌های جمعیتی عاقلانه و با توجه به همه جوانب صورت گیرد که این کاری سنگین اما شدنی است.

 

وی با بیان اینکه یک سری رویکردها به طور طبیعی خانواده‌ها را به سمت کم‌جمعیتی دعوت می‌کند، گفت: بر همه کسانی که نسبت به جامعه اسلامی تعهد دارند و نیز بر برنامه‌ریزان لازم است که دست به دست هم دهند و با توجه به رویکردهای علمی این هدف را تأمین کنند.

 

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا با اشاره به برگزاری همایش در دو نوبت صبح و عصر، برگزاری شش کمیسیون‌ تخصصی در نوبت عصر را یادآور شد و ابراز کرد: در کمیسیون تخصصی جمعیت و سلامت، خلیل علی محمدزاده و مجید محمدیان به بررسی طرح پیش‌نویس قانون تعالی خانواده می‌پردازند.

 

وی افزود: در کمیسیون تخصصی فقهی و حقوقی نیز آیت‌الله سیدمحمدعلی مدرسی با مقاله «مبانی فقهی تغییرات جمعیتی» و حجت‌الاسلام سیدمحسن دعایی با مقاله «نگاهی به اندیشه علامه طهرانی»، ارائه بحث خواهند کرد.

 

وی «بایسته‌های تغییر سیاست جمعیتی با تأکید بر نقش رسانه ملی»، «سکولاریزاسیون خانواده و نقش آن در کاهش نرخ جمعیت»، «ارزیابی سیاست‌های اجتماعی ـ جمعیتی سالمندان فعال در ایران و چالش‌های فرارو» و «بررسی آثار و پیامدهای رشد سریع جمعیت بر مضیقه ازدواج و تجرد دختران» را از مقاله‌های ارائه شده در کمیسیون تخصصی فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، گفت: «تبیین ابعاد اقتصادی تغییرات جمعیتی» با ارائه محمدجواد محمودی و «تأثیرات تغییرات جمعیت، مقیاس اقتصاد و فن‌آوری بر فرآیند رشد» با ارائه رحیم دلالی اصفهانی از مقاله‌های ارائه شده در کمیسیون اقتصاد است.

 

وی ادامه داد: در کمیسیون تخصصی آمار و جمعیت، «تحلیل جمعیت‌شناسی گذار شهرنشینی و عوامل مرتبط با آن در کشورهای منتخب آسیا و اقیانوسیه»، «نگاهی به مطالعات حوزه جمعیت در ایران سال‌های 90-70» و «ویژگی‌های سیاستگذاری مطلوب جمعیت در ایران» بررسی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا، ارائه مقاله «تبیین ابعاد سیاسی امنیتی موضوع جمعیت» از سوی حسین عصاریان‌نژاد معاون پژوهش دانشگاه عالی دفاع ملی و علیی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین‌(ع) در کمیسیون جمعیت، سیاست، امنیت را بخش پایانی این کمیسیون‌ها عنوان کرد.

 

وی همچنین از برگزاری میزگرد علمی در پایان این همایش خبر داد و گفت: در حاشیه این همایش فصلنامه علمی و پژوهشی ویژه تغییرات جمعیت، ماهنامه معرفتی ترویجی و مجله خانه خوبان با شماره ویژه تغییرات جمعیتی و نیز کتابچه مجموعه مصاحبه‌های همایش ارائه می‌شود.

 

دبیر علمی این با بیان اینکه بیش از یکصد مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد 30 مقاله، برتر شناخته شده است، اظهار کرد: تعدادی از مقاله‌های برتر همایش ملی تغییرات جنسیتی و نقش آن در تحولات جامعه در شماره جدید مجله علمی پژوهشی معرفت منتشر شده است.

 

گفتنی است، همایش ملی تغییرات جنسیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه، پنجشنبه 9 آبان‌ماه از ساعت 8 تا 17:30 در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) به نشانی قم ـ بلوار امین ـ بلوار جمهوری اسلامی برگزار می‌شود./920/پ202/ن

ارسال نظرات