۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۸۸۱۸۶
مسؤول بسیج اساتید دانشگاه‌های خوزستان:

آمریکا دشمن دیروز، امروز و فردای ایران است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول بسیج اساتید دانشگاه های خوزستان با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد مصونیت سیاسی و قضایی خود در منطقه گفت: دولتمردان امروزی آگاه باشند که آمریکا دشمن دیروز، امروز و فردای ما است و با عناوین مختلف درپی ایجاد مصونیت سیاسی و قضایی برای خود هستند.
کاپيتولاسيون

بهمن شهریاری، مسؤول بسیج اساتید دانشگاه های خوزستان، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به تاریخچه تلاش های انگلیس و آمریکا به منظور ایجاد محیط امن قضایی و سیاسی برای خود در منطقه خاورمیانه، اظهارداشت: نام دیگر کاپیتولاسیون قضاوت سپاری یا مصونیت قضایی است به گونه ای که مسائل قضایی و حقوقی اتباع خارجی به نماینده حقوقی دولت خارجی سپرده شده و از این راه دولت خارجی می تواند برای اتباع خود مصونیت قضایی ایجاد کند.

وی افزود: مصونیت قضایی و سیاسی نخستین بار این در قرن نوزده میلادی برای حمایت از کارگزاران دولت های استعماری از سوی دولت هایی مانند ایران و عثمانی انجام شد اما در غرب نخستین بار در 20 مارس 1604 بین پادشاه فرانسه و احمد شاه عثمانی شکل گرفت که مفاد آن در تاریخ آمده است.

شهریاری آغاز تحمیل قانون کاپیتولاسیون در ایران را از دوره صفویه دانست و گفت: ایران از دوره صفویه شاهد اجرای قانون مصنویت قضایی برای تجار و کاروان های تجاری اروپایی بود و این مقررات در زمان قاجاریه منجر به خیانت بزرگی به کشور شد.

مسؤول بسیج اساتید دانشگاه های خوزستان قرارداد ترکمن چای را نمونه ای از پذیرفتن قانون کاپیتولاسیون در دوره قاجار معرفی کرد و اظهارداشت: عباس میرزا در جنگ با روسیه در سال 1826 تا 1828 که قراردا ترکمن چای بسته شده بود از سوی روسیه تزاری قضاوت کنسولی یا کاپیتولاسیون را پذیرفت و در فصل 7 و 8 ترکمن چای میبینیم که مسائل حقوقی و جزایی روسیه در ایران مورد مصونیت قرار می گیرد و در دیگر قرارداد های نگینی که در دوره قاجاریه بسته شد نیز این روند تکرار شده است.

وی ادامه داد: در نهایت قانون مصونیت قضایی و سیاسی نظامیان و مستشاران آمریکایی و غربی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 23 اردیبهشت سال 58 از بند دوم کنوانسیون وین توسط نظام جمهوری اسلامی ایران لغو شد و آمریکا، ایران را که به جزیره ثبات برای او تبدیل شده بود را از دست داد.

شهریاری تصریح کرد: پیام بین المللی قانون کاپیتولاسیون به معنای اثبات سرسپردگی شاه ایران نسبت به آمریکا بود چون توان نه گفتن در شاه وجود نداشت و ایران تبدیل به یکی از ایلات های چندگانه آمریکا شده بود.

مسؤول بسیج اساتید دانشگاه های خوزستان به اجرای قانون کاپیتولاسیون توسط پادشاهان هخامنشی در مناطق و کشور های تحت سلطه خود، گفت: هخامنشیان که پادشاهان مقتدری بودند در بعضی از کشور ها مانند مصر و حوزه خلیج فارس تا اسپانیا قانون مصونیت قضایی را انجام می دادند و نظامیان و مستشاران ایرانی در مصونیت قضایی و کنسولی بودند.

وی با اشاره به تلاش های آمریکا برای ایجاد مصونیت در کشور های آسیایی و آفریقایی بیان داشت: آمریکا درپی مصونیت برای خود در منطقه است و برای رسیدن به این مصونیت ابزارهایی را طراحی کرده که در دوره ها و در کشورهای مختلف، متفاوت است.

شهریاری تأکید کرد: در کشور هایی که اندک مقاومتی برای مصونیت آمریکا وجود داشته باشد با آنها وارد جنگ می شود و برخوردهایی جهت رسیدن به مصونیت در کشور هایی مانند عراق افغانستان، هند و مصر ایجاد کرده است.

مسؤول بسیج اساتید دانشگاه های خوزستان با اعلام این که آمریکا تاکنون موفق به ایجاد مصونیت خود در ایران نشده است، افزود: در جمهوری اسلامی ایران می بینیم که آمریکا به شدت درپی ایجاد قدرت پوشالی و مصونیت برای خود و اهدافش است اما با همه تلاش های خود نتوانسته به آن مصونیتی که درنظر دارد برسد.

وی تصریح کرد: دولتمردان امروزی باید آگاه باشند که آمریکا دشمن دیروز، امروز و فردای ما بوده و تحت عناوین مختلف درپی ایجاد مصونیت برای خود است.

شهریاری با اشاره به این که بعضی از رفتار های دولت در حال نشان دادن چراغ سبز برای آمریکا است اظهارداشت: در دوره های گذشته آمریکا درپی براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اما امروز این ادبیات را با دیپلماسی خنده تبدیل به مهار جمهوری اسلامی ایران کرده و دولت مردان باید مراقب باشند تا زمینه مصونیت آمریکا در ایران را ایجاد نکنند./9462/ت303/س

ارسال نظرات