۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۸۸۲۷۴
استاد حوزه و دانشگاه:

گفتمان ولایت فقیه در همه شئون حکومت اسلامی دارای نظریه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با اشاره به وجوب اطاعت از ولی فقیه گفت: این گونه نبود که امام خمینی(ره) ولایت فقیه را از جانب خود ایجاد کنند بلکه مسأله ولایت فقیه در کتاب های فقهی ما مطرح بود و امام خمینی(ره) آن را تبیین و تشریح کردند.
ولايت فقيه

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)، ظهر امروز در جمع طلاب خواهر به تبیین مسأله ولایت فقیه پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) ولایت فقیه را ایجاد نکردند، مسأله ولایت فقیه در کتاب های فقهی ما مطرح بود و امام خمینی(ره) آن را تبیین و تشریح کردند.

 

وی در خصوص اثبات ولایت پیامبراکرم(ص) گفت: ولایت مطلقه تنها مخصوص خداوند است و این ولایت بعد از خداوند بر نبی اکرم(ص) ثابت است. در عالم هستی امر و نهی های خداوند به دست نبی اکرم(ص) و با توجه به آیات قرآن و سنت پیامبر(ص) اجراشدنی است و خداوند این ولایت را بعد از نبی اکرم(ص) بر عهده حضرت علی(ع) و یازده امام بعد از امیر المومینن (ع) قرار داد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که در زمان غیبت کبری که امام عصر(عج) حضور ندارند، این ولایت به فقهای جامعه الشرایط می رسد، افزود: حضرت مهدی(ع) در یکی از توقیعات خود فرمودند « وَ اَمَا الحَوادث الوَاقِعه فَرجِعُوا الی رُواتِ اَحادیثنا فَانهم حُجتی عَلیکم وَ انا حُجه الله؛ و اما در حوادث واقعه به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آن ها هستم».

 

نیک در پاسخ به این پرسش که آیا هر فردی است که حدیث را روایت کند، مصداق این روایت است، گفت: ائمه(ع) فرمودند: فَامَّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ صائناً لنفسِه حَافظاً لِدینِه مُخالفاً علی هَواهُ مُطیعاً لامر مَولاهُ فلِلعوام ان یُقَلّدُوه، و ذلکَ لا یکونُ الا بَعض فُقهاء الشیعه لا جَمیعهم، اما هر فقیهی که خویشتن دار و نگاهبان دین خود باشد و با هوای نفسش بستیزد و مطیع فرمان مولایش باشد، بر عوام است که از او تقلید کنند و البته این ویژگیها را تنها برخی فقهای شیعه دارا هستند، نه همه آن ها.»

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) تصریح کرد: همه ائمه اطهار(ع)، زمام حکومت را به دست نداشتند، و تنها امام علی (ع) و امام حسن(ع) آن هم مدت کوتاهی حاکم زمان بودند و مردم برای مخاصمات و محاکمات خود مجبور بودند به اشخاصی رجوع کنند.

 

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) در روایتی در مورد اینکه در این شرایط مردم به چه کسانی رجوع کنند، فرمودند «اگر مردم نزاع را نزد طاغوت مطرح کردند،  هر آنچه که به نفع آنان حکم کند، هرچند حق مسلّمشان باشد، حرام است؛ زیرا حقّ خود را با حکم طاغوت ستانده اند درحالى که، خداوند در قرآن کریم، فرمان داده است که به طاغوت کفر ورزند. پرسیدند: پس چه کنند؟ فرمودند ینْظُرانِ اِلى مَنْ کانَ مِنْکُمْ، قَد رَوى حَدیثِنا، از میان خود کسى را پیدا کنند که راوى حدیث ماست».

 

نیک در پایان یادآور شد: دیدگاه فقهی و اصولی امام خمینی(ره) این بود که «ولایت فقیه، ولایت مطلقه فقیه است.» بنابراین او می تواند در همه شئون حکومت اسلامی اظهار نظر کند. اگر زمانی کشور حج گذار نداشته باشد و کسی نباشد که به حج برود، ولی فقیه وظیفه دارد از پول بیت المال عده ای را تجهیز کند و به حج بفرستد، این اختیار را نیز دارد که حج را که امری واجب است را تعطیل کند. فرمان امام خمینی (ره) و در عصر حاضر امر آیت الله خامنه ای به عنوان ولی امر واجب الاطاعه است./930/پ202/س

ارسال نظرات