۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۱۸۸۷۳۲
رحیم پور ازغدی:

نگاه تمدنی به اسلام وظیفه فوری حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه تمدنی به اسلام در سطح جهان اسلام را وظیفه فوری حوزه، دانشگاه، علمای دین و روشنفکران دانست و گفت: اگر افراد دعاهای اهل بیت(ع) را به نحو مطلوبی تبیین کنند، از درون همین دعاها ارکان تمدن سازی، جامعه سازی، ضوابط اقتصاد اسلامی ،سیاست اسلامی، جنگ و صلح اسلامی ، مدیریت اسلامی و ازدواج اسلامی و طلاق اسلامی بیرون می‌آید.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز شنبه یازدهم آبان ماه در همایش بین‌المللی «اهل‌بیت(ع)، جوانان و تمدن نوین اسلامی» که با حضور 310 تشکل فعال از 30 کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد، با تأکید بر ضرورت جهانی شدن معارف اهل بیت(ع) به‌ویژه امام رضا(ع)، به‌عنوان بنیان تمدن اسلامی، اظهار داشت: نگاه تمدن سازانه به قرآن، سنت روایات اهل‌بیت(ع) می‌تواند تمدن ساز باشد.

وی با اشاره به این‌که جوانان قدرت تغییر دادن و تغییر یافتن را بیش از دیگران دارا هستند، ابراز داشت: شاید سبب این‌که بیشتر یاران حضرت ولی عصر(عج) جوانان هستند، همین باشد و زود تصمیم گیری، امیدوار بودن و نداشتن لجاجت در جوانان صفاتی هستند که به آنها قدرت تغییر دادن و تغییر یافتن می‌دهد.

وی نگاه تمدنی به اسلام در سطح جهان اسلام را وظیفه فوری حوزه، دانشگاه، علمای دین و روشنفکران دانست و بیان داشت: اگر چه بعثت نبوت تشریعی و وحی تشریعی با پیامبر(ص) قطع شده است اما هرکسی چیزی غیر از این بگوید و خاتمیت ایشان را زیر سؤال ببرد قطعاٌ مسلمان نیست.

وی درباره معنای «سنت» و اشتباه غربی‌ها درباره آن ، گفت: ریشه لغوی این لفظ به مفهوم تازگی برمی‌گردد و این برخلاف تقسیم بندی جامعه شناسی غرب است که این کلمه را به معنای کهنه به‌کارمی‌گیرند.

رحیم پورازغدی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی براینکه «ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لتبعونا»، ابراز داشت: اگر بشریت ارزش‌ها و حقایقی که در کلام ائمه(ع) نهفته است را می‌دانستند، بی شک همه آنها درخط ایشان بودند.

وی اظهار داشت: بیشتر مردم جهان دارای ضعف فکری هستند و اگر زیبایی‌های مفاهیم اسلام برای آن‌ها تبیین شود، قطعاٌ مسلمان و شیعه اهل بیت(ع) می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر این‌که «برخی از شیعیان ما شیعه مجازی هستند و حب ما را به گونه اجمالی دارند»، ابراز داشت: اگر یک شهر و یا کشوری واقعا شیعه باشند، چرا باید این همه دورغ و گناه در آن صورت بگیرد.

وی به تعبیر« کلامنا» در روایت امام رضا(ع) اشاره کرد واظهار داشت: ارزش‌های متعالی همه جانبه‌ای در کلام اهل بیت(ع) نهفته است که باید در آن‌ها تفکر کرد تا به این کلام پی برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین ابراز داشت: حرف لام در کلام امام رضا(ع) به معنای این است که اگر معارف اهل بیت(ع) و سخنان ایشان به مردم به‌گونه‌‌ای درست منتقل شود، تردیدی نیست که همه مردم به سمت ائمه(ع) می‌روند.

وی به بی‌توجهی شیعه به دعا به‌عنوان سرمایه عظیم مکتب اهل بیت(ع) اشاره کرد و با بیان این‌که در حوزه و دانشگاه با دعاها مواجهه معرفتی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: دعا جنبه معنوی و رشد شخصی دارد که انسان‌ها را به خدا وصل می‌کند؛ از این رو اگر افراد دعاهای اهل بیت(ع) را به نحو مطلوبی تبیین کنند، از درون همین دعاها ارکان تمدن سازی، جامعه سازی، ضوابط اقتصاد اسلامی ،سیاست اسلامی، جنگ و صلح اسلامی ، مدیریت اسلامی وازدواج اسلامی و طلاق اسلامی بیرون می‌آید.

رحیم پور ازغدی بیان داشت: امام رضا(ع) عقل را بزرگترین دشمن انسان و از طرفی دیگر بهترین دوست او می داند./957/پ202/ج

ارسال نظرات