۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۸۹۶۵۹
آیت الله اراکی:

گریستن برای امام حسین سنت پیامبر بوده است

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: از جمله مصادیق تعظیم، برگزاری مجالسی برای ذکر ایشان و مطرح کردن آموزه‌های ایشان است و این بر اساس سنت رسول الله است چرا که پیامبر یحزن بحزنهم و یفرح بفرحهم و این مساله به ویژه گریه کردن پیامبر برای امام حسین (ع) در مسند احمد به تواتر نقل شده است.
آيت الله اراکي، دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله شیخ محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در جلسه درس «فقه الشعائر» که شبهای دهه اول محرم در قم برگزار می‌شود با اشاره به این که پنج دسته از شعائر الهی وجود دارد که تعظیم آنها واجب است و برای هر کدام از آنها احکام خاصه ای وجود دارد گفت: این پنج شعار الهی عبارتند از رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع)، قرآن، مساجد، علمای ربانی و مومنی که عمری را در اطاعت خدا گذرانده است.


وی رسول اکرم(ص)، اهل بیت (ع) و قرآن را از اعظم شعائر معرفی کرد و اظهار داشت: برای پیامبر اسلام(ص) و ائمه طاهرین(ع)، آیات و روایاتی وارد شده که سه عنوان ذکر، شاهد و علامت را که از عناوین شعاریت است مطرح کرده اند.


آیت الله اراکی با استناد به آیات سوره انشراح، رسول اکرم(ص) را اهل ذکر معرفی کرد و گفت: در آیه «وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَىٰ» خداوند رضایت رسول را طلب می‌کند که این نشان دهنده جایگاه والای پیامبر(ص) است. مانند این آیه در سوره لیل برای امیرمومنان آمده است آنجا که می‌فرماید «وَسَیُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى ﴿١٧﴾ الَّذِی یُؤْتِی مَالَهُ یَتَزَکَّى ﴿١٨﴾ وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَةٍ تُجْزَى ﴿١٩﴾إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَىٰ ﴿٢٠﴾ وَلَسَوْفَ یَرْضَىٰ ﴿٢١﴾ » در آیات «یؤتی» اشاره دارد به آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» و آیه «ولسوف یرضی» که به آیات سوره هل اتی اشاره دارد یعنی خداوند آن قدر به او می‌دهد تا او را راضی کند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که جزای الهی و کیفیت آن از مباحث مهم قرآنی است بیان داشت: در روز قیامت کسانی که به مرحله سنجش اعمال برسند، اعمال آنها بر اساس بهترین عمل ثواب داده می‌شود «وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿نحل ٩٧﴾».


وی با بیان اینکه عبادات و توبه‌های گروهی محبوب خداوند است گفت: گروهی که به صورت دسته جمعی عبادت می‌کنند خداوند اجر آنها را بر اساس بهترین طاعتی که در این جمع انجام شده محاسبه می‌کند.


آیت الله اراکی افزود: مرحله بالاتر از مضاعف شدن اجر و ثواب این است که کسانی که با اقتدا به رسول الله(ص) و ائمه (ع) زندگی می‌کنند همان پاداشی به آنها اعطا می شود که حضرات معصومین داده می‌شود چرا که اینان اقتدای به ولی خدا کرده اند و مساله اقتدا به ولی از بنیادی ترین مسائل است.


وی یکی از مهمترین مسائلی که بر پذیرش ولایت بار می‌شود را مساله معیت با ائمه(ع) دانست و ادامه داد: این که ائمه می‌فرمایند ما را یاری کنید نشان می‌دهد همین که ما تشیع را پذیرفته ایم باری بر دوش ایشان شده ایم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم «شاهد بودن» بر اساس آیات «وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا»، «وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَـؤُلَاءِ شَهِیدًا»، «لِّتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ» را دلیل دیگری بر شعار بودن رسول اکرم و ائمه اطهار دانست و گفت: در ایه «رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ » همانطور که از قرائن قرآنی و تصریح روایات مشخص شده، شاهدان ائمه (ع) هستند. این آیه به ما یاد می دهد که معیت با شاهدان را بخواهیم.


وی بیان داشت: در بخشی از روایت کلینی از امام صادق (ع) آمده است «فی کل قرن منهم امام منا شاهد علیهم» که این روایت بهترین دلیل بر وجوب وجود امام حی و حاضر در هر دوره ای است.


آیت الله اراکی عنوان سوم مستفاد از آیات و روایات برای شعار بودن رسول خدا و ائمه را (علامت بودن) بیان کرد و گفت: امام صادق (ع) فرمودند «النجم رسول الله و العلامات هم الائمه» . وقتی رسول خدا(ص) و ائمه (ع) از شعائر الهی شدند اولین حکم از احکام تعظیم شعائر، معیت با آنها است.


وی در پایان اظهار داشت: از جمله مصادیق تعظیم، برگزاری مجالسی برای ذکر ایشان و مطرح کردن آموزه‌های ایشان است و این بر اساس سنت رسول الله است چرا که پیامبر یحزن بحزنهم و یفرح بفرحهم و این مساله به ویژه گریه کردن پیامبر برای امام حسین (ع) در مسند احمد به تواتر نقل شده است. /916/پ202/ع

ارسال نظرات