۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۹۰۶۶۱
آیت‌الله مصباح یزدی:

برخی مخالف اسلامی شدن دانشگاه‌ها هستند/ مسؤولیت مدیران فراتر از ارائه آمار است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه امروز کتاب درسی که در دانشگاه‌های علوم سیاسی تدریس می‌شود مطالب آن مخالف ولایت فقیه و قائل به این است که حکومت پس از انقلاب دیکتاتوری فقها است.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دیدار رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: در این دوره مجلس کارهای مناسبی انجام گرفته و کمیسیون‌ها و فراکسیون‌هایی تشکیل شده که بیش از آنچه در دولت‌های سابق انتظار می‌رفت اقدامات مثبت انجام گرفته است.
وی با بیان این‌که برخی مواقع شرایط برای تصویب بعضی امور مورد پسند فراهم نیست، ابراز داشت: موارد فروانی اتفاق افتاده که مصوبه مجلس حتی بعد از ابلاغ، در عمل نمودی نداشته و به صورت عملی اجرا نشده است.
مصوبات مجلس باید فایده ای برای کشور و اسلام داشته باشد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که همیشه کارها به صورت مطلوب و صد در صدی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: برخی از مصوبات نیز هر چند روی آن کار فراوان شده اما اهمیت چندانی ندارد و چه بسا اگر روی یک مسأله مهم‌تری وقت گذاشته می‌شد فوائد فراوانی برای کشور و اسلام داشت.
ضرورت طرح‌های کلان و جامع برای مسائل فرهنگی
آیت‌الله مصباح یزدی خواستار ایجاد طرحی کلان از سوی سازمان‌های فرهنگی در زمینه مسائل فرهنگی شد و افزود: باید طرحی ایده‌‌آل برای حل معضلات فرهنگی ترسیم شود، همانند کاری که به یک شکلی در شورای انقلاب فرهنگی انجام می‌شد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ خاطرنشان کرد: بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها در شورای انقلاب فرهنگی به دلایلی به سامان نرسید و از دستور کار خارج شد و برخی هم که تصویب شد اجرای آن به کمیته‌ای رسید که مسؤول آن کمیته مشکل دارترین فرد کشور در آن زمینه بود.
کمیسیون فرهنگی برای ضروری‌ترین مسائل فرهنگی چاره اندیشی کند
استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس و مسؤولان فرهنگی باید با مشورت گرفتن از دلسوزان برای اصلی ترین و ضروری ترین مسائل فرهنگی کشور چاره اندیشی کنند.
برخی کتاب‌های دانشگاهی به مخالفت علنی با ولایت فقیه می‌پردازند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که امروز کتاب درسی که در دانشگاه‌های علوم سیاسی تدریس می‌شود مطالب آن مخالف ولایت فقیه و قائل به این است که حکومت پس از انقلاب دیکتاتوری فقها است، ابراز کرد: متأسفانه چنین کتاب‌هایی متن درسی دانشگاه‌های ما است و باید خوانده شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سبک مطالب این کتاب به گونه‌ای است که دانشجوی خالی‌الذهن که با مبانی اسلامی آشنایی چندانی ندارد، تحت تأثیر قرار گرفته و منحرف شود.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: نتیجه چنین تفکراتی این می‌شود که وقتی سخن از اختیارات ولی فقیه می‌شود، یک تفکر فاشیستی تلقی می‌شود و می گویند دوران آن گذشته و دین یک مسأله شخصی است و نباید در جامعه رواج داشته باشد.
تفکر برخی از رؤسای جمهور گذشته مخالف با دین بود
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به تفکرات برخی از رییس‌ جمهورهای گذشته کشور، گفت: برخی از رؤسای جمهور ما می‌گفتند اگر دین با آزادی در بیفتد، گور خود را کنده و عده‌ای نیز اعتقاد داشتند که حوزه فعالیت دین خارج از حوزه کشور داری است.
وی ادامه داد: آیا دست اندرکاران مدیریت کشور به مسأله حکومت اسلامی و این‌که باید در کشور به قوانین اسلام عمل شود اعتقاد دارند یا آنها طبق شرایط زمان دم از رهبری و ولایت فقیه می‌زنند.
ولایت فقیه عمود نظام اسلامی است
رییس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که مسأله ولایت فقیه عمود نظام اسلامی است، گفت: اگر این مسأله برای اکثر دست اندرکاران مدیریت کشور حل نشده باشد، نباید انتظار داشته باشیم که نظام ما به اسلام نزدیک شود.
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: در گذشته به برخی از مسؤولان سطح عالی کشور بیان شد که در فلان منطقه خلاف شرع واقع شده اما در مقابل گفتند، مملکت داری کاری به این مسائل ندارد و در مقام اجرا باید مصالح را در نظر گرفت.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که برخی از مسؤولان رده اول کشور معتقد به اجرای احکام اسلامی نیستند، افزود: این افراد در آخر بیان می‌کنند که دین برای هر مسأله‌ ای راه حلی دارد اما نمی‌شود آنرا اجرا کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که کم‌تر اقتصاد دانی است که بگوید مملکت را بدون ربا می‌شود اداره کرد، گفت: این اقتصاد دانان ربا را حرام می‌دانند اما اعتقاد دارند که امروز مملکت را بدون ربا نمی توان اداره کرد.
مسؤولیت سنگین علما در قبال تبیین مسأله ولایت فقیه
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که اگر مسأله ولایت فقیه به صورت جدی تبیین نشود و مسؤولان کشور آنرا باور نکنند، نمی‌توانیم از دیگران توقعی داشته باشیم، ابراز کرد: مسؤولیت این امر تنها بر عهده نمایندگان مجلس نیست و علما نیز مسؤولیت سنگینی در این باره بر عهده دارند.
وی در ادامه با اشاره به این‌که امروز واجبات متزاحمی وجود دارد که باید به اهمّ آنها پرداخته شود، گفت:‌ وقت ما به آن اندازه نیست که به همه مسائل بپردازیم و بایدمسائل اصلی و ریشه‌ای را مد نظر قرار دهیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد:‌ اگر بهترین کتاب‌های دینی نوشته شود اما اساتیدی که آنرا تدریس می‌کنند اعتقادی به مسائل دینی نداشته باشند و تنها طبق برنامه و از روی اجبار تدریس کنند هیچ فایده‌ای به همراه نخواهد داشت.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که بهبود مسائل فرهنگی نیاز به زمان دارد و به این سادگی‌ها حل نمی‌شود، گفت:‌ اما باید از یک جایی کارهای فرهنگی آغاز شود.
فرهنگ از اولویت های نظام اسلامی است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که فرهنگ جزء نخستین مسائل و از اولویت‌های نظام است، اظهار کرد:با تمام این موارد هنوز کار خاصی در زمینه مسائل فرهنگی انجام نشده است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که کسانی که دلسوز مسائل فرهنگی هستند باید مسائل فرهنگی را با اولویت بندی در نظر بگیرند،
ضرورت توجه به مسائل اهم فرهنگی
اظهار کرد: تمام فکر مسؤولان فرهنگی باید این باشد که بر روی مسائل ریشه‌ای و اهمّ فرهنگی سرمایه گذاری کنند.
ارائه آمار فرهنگی دردی را از جامعه دوا نمی کند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارائه آمار در مسائل فرهنگی را کار ساده‌ای دانست و افزود: ارائه آمار چیزی نیست که خدا از ما می‌خواهد و مسؤولیت ما فراتر از این سخنان است؛ به صرف راضی کردن مردم با ارائه آمار قضیه حل نمی‌شود و باید با مسائل ریشه‌ای برخورد کرد.
برخی اعتقادی به اسلامی شدن دانشگاه ها ندارند
وی با بیان این‌که طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تصویب رسید و حتی رییس جمهور اصلاحات نیز مجبور شد آنرا امضا کند اما به هیچ نتیجه‌ای نرسید، تأکید کرد: کسانی که باید آنرا اجرا کنند اصلا اعتقادی به این مسائل ندارند و طبق شرایط روز از اسلام و انقلاب دم می‌زنند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که برخی اعتقاد دارند که حکومت اسلامی آمد که فقط به جای طاغوت بنشیند، افزود: امروز اگر این تفکر در زبان برخی از مسؤولان جاری نباشد، متأسفانه در رفتارشان قابل مشاهده است.
اصلی ترین عنصر انقلاب اسلامی فرهنگ است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که اصلی ترین عنصر انقلاب اسلامی فرهنگ است، اظهار کرد: امروز اصلی ترین مسأله کشور مسائل فرهنگی است و موارد دیگر فرع هستند اما آنچه مسلم است کاری در این زمینه نشده هرچند پراکنده کارهایی انجام شده اما بدون نظام و عدم توجه به اولویت‌ها بوده است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر ضرورت تربیت نیروهای فرهنگی تأکید کرد و ابراز کرد: متأسفانه به تربیت نیرو در عرصه‌های فرهنگی توجهی نشده است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: این‌که عده‌ای فکر ‌کنند مشکلات فرهنگی با بکار گیری چند روحانی حل می شود قابل قبول نیست چون امروز برای ضروری ترین کارهای کشور نیروی روحانی نداریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: با استفاده از چند روحانی نیز نمی‌توانیم دانشگاه‌های خود را اسلامی کنیم؛ باید کاری کرد که فکر اسلام و انقلاب در مغز مردم نفوذ کند و در این راه کار کمیسون فرهنگی مجلس بسیار سنگین است./927/ز503/ج
ارسال نظرات