۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۱۹۳۳۷۵
تشریح برنامه‌های هفته وقف در تهران؛

مردم مسائل آموزشی و درمانی را اولویت وقف‌ قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تهران با بیان این‌که جامعه روحانیت و رسانه‌ها باید برای نهادینه کردن فرهنگ وقف پای کار بیایند، گفت: مردم در انجام موقوفات جدید به نیازهای روز توجه کنند و با نوع وقف خود این صدقه جاریه را به صدقه جامده تبدیل نکنند.
مردم مسائل آموزشی و درمانی را اولویت وقف‌ قرار دهند
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامرضا محمدزاده جمعه ششم دی‌ماه در نشست خبری به منظور تشریح برنامه‌های هفته وقف در استان تهران که در سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزار شد، با اشاره به این‌که «وقف به عنوان صدقه جاریه و احسان ماندگار در طول تاریخ جاری و ساری بوده است» گفت: این اصل دینی با وجود ناملایمت‌ها و نامهربانی‌ها در طول سالیان در میان آحاد جامعه باقیمانده است و امروز برای رفع نیاز جامعه استفاده می‌شود که خداوند به این بخت و نیت مردم نگاه خاصی دارد.
وی با بیان این‌که «امسال در اداره کل اوقاف استان تهران به موقوفات مجهول‌المتولی رسیدگی کردیم» گفت: احیای موقوفات، عمل به نیات واقفین و گسترش فرهنگ وقف هر روز بالنده‌تر در جامعه دنبال می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تهران با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در زمینه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، درمانی، ورزشی، امورخیریه و بقاع متبرکه از محل اجرای نیت واقفین یادآور شد: از سال قبل تاکنون 2 هزار میلیارد ریال درآمد موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی در استان تهران بوده که به صورت مستقیم در بخش فرهنگی و بقاع متبرکه اعم از توسعه، تعمیر، مرمت، ساخت ضریح و سایر نیازهای بقاع متبرکه هزینه شده است.
محمدزاده افزود: در فعالیت‌های قرآنی رشد خوب داشتیم که به عنوان مثال در طرح حفظ قرآن شاهد رشد 160 درصدی بودیم و در مسابقات قرآنی سهم استان تهران رشد 7 برابری داشته است.
وی از آغاز و انجام 35 پروژه عمرانی در موقوفات و بقاع متبرک استان تهران خبر داد و گفت: تاکنون 8 هزار میلیارد ریال برای این پروژه‌ها هزینه شده که نسبت به سال گذشته رشد صد درصدی داشته است.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تهران یادآور شد: در بخش درمان در هفته وقف درمانگاهی در نسیم‌ شهر و کلینیک دندانپزشکی با تعرفه‌های بسیار پایین و تأمین دارو و درمان برای نیازمندان در شهر تهران افتتاح خواهد شد.
محمدزاده با اشاره به هزینه 7 میلیارد تومانی از محل اجرای نیت واقفین در بخش طلاب و حوزه‌های علمیه گفت: نزدیک به 40 میلیارد ریال در طول یک سال گذشته در بخش ایتام، 7 میلیارد تومان در بخش فقرا و مستمندان هزینه شده است. همچنین در حوزه‌های کمک به دانشجویان، دانش‌آموزان، زوج‌های جوان، تهیه جهیزیه، اعزام به مشهد مقدس، حوزه دین و اعزام مبلغ و... آمار و ارقام نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.
انجام 28 وقف جدید در استان تهران در یک سال گذشته
وی در ادامه با بیان این‌که «در سایه فعالیت‌های انجام شده 28 مورد وقف جدید با رویکرد متفاوت در استان تهران انجام شده است» اظهار کرد: رویکرد موقوفات بیشتر روی مسائل خدماتی و منفعتی بوده و نیازهای جامعه را درنظر گرفته است که ارزش ریالی آن 70 میلیارد ریال بوده است.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تهران همچنین به بحث موقوفه‌خواری و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده است، اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه در چند شهر مشکلاتی داشتیم که از سال گذشته با رویکرد مثبت مردم نسبت به موقوفات و همکاری اداره منابع طبیعی و اداره ثبت اسناد و املاک 80 درصد اختلافات رد شده است. زیرا یکی از منفذهای نفوذ زمین‌خواران تصرف غیرقانونی در املاک منابع طبیعی بود که از سال گذشته با کارگروهی که تشکیل شد بخش عمده این اختلافات برطرف شده و اراضی موقوفه سنددار گردید و از آنها رفع تصرف شد.
محمدزاده گفت: اصلاح نقشه‌ها و سندهای وقفی از دیگر کارهای ما بود که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک تهران برای جلوگیری از زمین‌خواری صورت گرفت.
مردم مسائل آموزشی و درمانی را اولویت وقف‌های جدید قرار دهند
وی همچنین با بیان چند توصیه به مردم و اشخاصی که قصد انجام وقف جدید دارند، اظهار کرد: مردم نیازهای جامعه را درنظر بگیرند که امروز نیازهای فکری، تربیتی، آموزشی و پژوهشی اولویت اول و بخش درمانی اولویت دوم جامعه است.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تهران همچنین تاکید کرد: وقف یک صدقه جاریه است که باید آثار و برکات آن تا آخر عمر باقی بماند بنابراین مردم طوری نیت کنند که دست متولی برای تغییر کاربری آن موقوفه باز باشد. لذا واقفان با نوع وقف و نیت آن این صدقه جاریه را به صدقه جامده تبدیل نکنند.
به گزارش ایسنا، محمدزاده همچنین با اشاره به توصیه و فرمایش امام راحل مبنی بر عمل به نیت خیر گذشتگان و صیانت از حق و حقوق موقوفات تصریح کرد: از همه قوا، رسانه‌ها و افراد صاحب نفوذ می‌خواهیم که پای کار بیایند و هرکسی به هر نحوی که می‌تواند برای موقوفات کار انجام دهد. بنابراین جامعه روحانیت، علما و مبلغان که نفوذ کلام دست آنان است و همچنین عرصه مطبوعات و رسانه‌ها از طریق اطلاع‌رسانی پای کار وقف بیایند.
93 درصد مستأجران اوقاف در استان تهران به قانون اسناد اجاره‌ای وقف عمل کردند
وی با بیان این‌که «امسال تصمیم داریم اسناد اجاره موقوفات در دست مردم معوقه نباشد و مردم حق و حقوق موقوفات را پرداخت کرده باشند» افزود: در سال جاری بیش از 93 درصد در این زمینه هدف‌گذاری ما محقق شد، یعنی مستأجران موقوفات اجارات آن را به صورت عادله پرداخت کردند که این اقدام در تاریخ وقف و عمل کردن به قانون و مقررات در قالب اسناد اجاره‌ای وقف بی‌نظیر است.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تهران همچنین از برنامه‌ریزی ویژه برای شهرهایی که سه دنگ به بالا وقف هستند، خبر داد و گفت: باید شهر وقفی یک خصوصیاتی داشته باشد تا مردم رغبت بیشتری برای زندگی در آن شهر داشته باشند. لذا تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات متنوع از محل موقوفات در همان شهرها این کار محقق شود و بتوانیم تعریفی برای مدیریت شهر وقفی ارائه دهیم.
محمدزاده در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه آیا همه این 93 درصدی که بیان کردید اجارات موقوفات را به قیمت عادله، به روز و منصفانه پرداخت کرده‌اند؟ گفت: ماهیت وقف خیر و احسان است و تنها وجه تجاری و اقتصادی ندارد، لذا نباید این عملیات باعث به هم خوردن توازن و نظم اقتصادی شود.
وی ادامه داد: علما به نرخ عادله روز در بحث اجارات موقوفات فتوا می‌دهند یعنی یک ساختمان که بر روی زمین وقفی بنا شده امکان دارد قیمت آن مقداری پایین‌تر از ساختمانی باشد که در یک زمین ملکی بنا شده است، لذا نرخ عادله روز بر این اساس محاسبه می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تهران با بیان این‌که «البته در این زمینه در موقوفات بازار به آن حدمطلوب نرسیده‌ایم» خاطرنشان کرد: دو بحث حق کسب و پیشه و دیگری حق سرقفلی که در قوانین ما جعل شده ارزش ملک را پایین می‌آورد و در واقع مدیریت ملک را از دست صاحب او خارج می‌کند. بنابراین اخذ اجارات به روز و عادله نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش‌ها و باورهاست.
محمدزاده در عین حال با بیان این‌که «در سال 91 نسبت به سال 90 رشد درآمد موقوفات در استان تهران دو برابر بوده است» اظهار کرد: برای تحقق این موضوع ما دو نکته اساسی یعنی واقعی کردن اجارات و برخورد با متصرفینی که حق اجارات را پرداخت نمی‌کردند در دستور کار قرار دادیم که در نکته اول 560 درصد رشد داشتیم.
وی همچنین با بیان این‌که «همواره یک نقطه منفی در کاهش درآمد موقوفات در جامعه ما وجود دارد و آن مقطع حساس انتخابات است» افزود: به عنوان مثال در فتنه سال 88 هم موقوفات جدید داشتیم و هم درآمد موقوفات در استان تهران 25 درصد کاهش یافت البته در انتخابات امسال نیز تا حدودی این اتفاق افتاد و ضربه بزرگی به درآمد موقوفات و تعداد آنها زد.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تهران در پایان با تاکید بر این‌که «وقف یکی از پایه‌های اقتصاد اسلامی است» گفت: نهادهای تبلیغی، فرهنگی، علما، روحانیون، دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها باید پای تبلیغ و دفاع از این حکم الهی و سنت حسنه بیایند./9598/د102/ع
ارسال نظرات