۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۱۹۷۵۹۶

نه سوئیس به اتحادیه اروپا

خبرگزاری رسا ـ بر اساس همه پرسی، تفاهم‌نامه آزادی تردد میان سوئیس و اتحادیه اروپا لغو می شود.
اتحاديه اروپا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: رای دهندگان سوئیسی به محدود شدن مهاجرت شهروندان اتحادیه اروپا رای داده‌اند.


به گزارش این شبکه؛ در پی برگزاری یک همه‌پرسی در سوئیس در روز یکشنبه، کمی بیشتر از نیمی از رای دهندگان به اعمال محدودیت در پذیرش مهاجر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا رای دادند.


بر این اساس، تفاهم‌نامه آزادی تردد میان سوئیس و اتحادیه اروپا لغو می شود. موفقیت این همه پرسی به رای مثبت نیمی از رای دهندگان نیاز داشت که 50 ممیز 3 درصد به آن رای دادند.


بیشتر موافقان اعمال محدودیت‌های مهاجرتی در نواحی روستایی و عمده مخالفان در نواحی شهری ساکن هستند.


سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست ولی قوانین مشابه به ضوابط این اتحادیه را به اجرا گذاشته است.


این همه‌پرسی در حالی برگزار شد که اقتصاد سوئیس در حال شکوفایی و رقم بی‌کاری در حال کاهش است و بسیاری از ساکنان این کشور نگران تبعات مهاجرت هستند.


یک‌چهارم جمعیت سوئیس مهاجر خارجی هستند و سالانه 80 هزار نفر بر تعداد آنها افزوده می‌شود.


بر اساس یک همه‌پرسی که در سال 2000 انجام شد، شهروندان اتحادیه اروپا از 9 سال پیش از شرایط برابر با ساکنان سوئیس در بازار کار این کشور برخوردار بوده‌اند.


ائتلافی از احزاب راست‌گرا در سوئیس با این تصمیم مخالف است و مقدمات برگزاری همه‌پرسی را فراهم کرده است.


هواداران محدود کردن مهاجرت به سوئیس بر این باورند که تفاهم‌نامه تردد آزاد میان این کشور و اتحادیه اروپا بر بخش‌های مسکن، حمل‌و‌نقل، آموزش و بهداشت تاثیر منفی داشته است.


اما دولت سوئیس و مدیران تجاری در این کشور این تفاهم‌نامه را از عوامل موفقیت اقتصاد این کشور و جذب نیروی کار ماهر عنوان کرده‌اند.


تحلیلگران بر این باور هستند که نتیجه همه‌پرسی یکشنبه در سوئیس، دسترسی این کشور به بازارهای اروپایی را محدود می کند. نیمی از صادرات سوئیس به اتحادیه اروپا فروخته می‌شود.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات