۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۰۱۳۶
استاد دانشگاه تهران:

مقایسه همسر با دیگران آفت زندگی مشترک است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سرلک، با اشاره به شدت گرفتن مقایسه همسر با دیگران در دوران پس از ازدواج، گفت: این که واقعیت همسر خود را با خیال فرد دیگر بسنجیم، مهمترین و بدترین آفات زندگی مشترک و حاصل فاصله گرفتن فرد از واقعیت است.
حجت الاسلام علي سرلک نماينده سابق ولي فقيه در دانشگاه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی سرلک، استاد حوزه ودانشگاه  در مراسم «پیوند آسمانی» ویژه دانشجویان مزدوج شرکت کننده در «طرح ملی همسفر تابهشت» که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: خداوند چشم انتظار شبیه شدن ما به خود است و برای رسیدن به این هدف، زندگی در شعاع نگاه ائمه اطهار(ع) ضرورت دارد چرا که خواست وهدف آن ها خدایی شدن انسان ها است.

 

وی با بیان این که امام منتظر هستند تا ما را مانند خود بنده خدا پرورش دهند، خطاب به زوج های جوان افزود: حضور شما در این مراسم، به دعوت امام بوده و شرکت شما در این مراسم یعنی می خواهید سر سفره امام زندگی تان را آغاز کنید اما توجه داشته باشید که اصل، رضوی شدن است نه مشهدی شدن.

 

آمده ایم که آیینه تجلی خدا شویم؛ اصل بر رضوی شدن است نه مشهدی شدن

 

حجت الاسلام سرلک ادامه داد: خداوند انسان را برای این که آیینه تجلی خدا باشد، خلق کرده است نه برای دکتر، مهندس، روحانی و.... شدن لذا تلاش کنید زندگی و رابطه همسری شما آیینه ای از جمال و جلال الهی باشد.

 

این استاد دانشگاه اظهار کرد: عقد آسمانی و بسته شدن عقد در آسمان یعنی زندگی زن و مرد با یکدیگر را خداوند بنا نهاده تا در پرتو رابطه همسری بتوانند بیشتر تجلی گر خدا باشند از این رو انتظار خداوند از ما پس از ازدواج خیلی بیشتر است.

 

با کنار گذاشتن منیت ها، صحنه زندگی را عرصه بندگی خدا کنیم

 

وی تصریح کرد: در پرتو همسری صحیح، به بندگی خدا دست می یابیم و این که در روایت امده است« مرد در خانواده مانند پیامبر در قومش است»، برای این است که صحنه خانه و زندگی، عرصه بندگی انسان است، بیاییم در این پهنه بندگی، منیت ها را کنار بگذاریم و رحمت و مودتی که پیامبر(ص) داشتند در خانواده ایجاد کنیم، در این صورت است که ازدواج و زندگی مشترک، زمینه ساز رشد انسان و پله ای لازم وضروری در سیر بندگی اوخواهد بود.

 

حجت الاسلام سرلک با بیان این که حتی روابط زناشویی در زندگی نیز  جزو گام های قرب به خدا است، افزود: ازدواج انسان را از قید و بندهای مادی رها کرده و رشدی به انسان می دهد که هیچ کار دیگری نمی دهد.

 

مهمترین ویژگی همسر از نگاه قرآن، دل آرام بودن او است

 

 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که هر که برای خدا ازدواج کند، ولی خدا است و به دوستی خداوند برگزیده شده است، ادامه داد: با این نگاه، مهمترین ویژگی همسر، همانطور که قرآن کریم فرموده است، دل آرام بودن او است.

 

وی یادآور شد: مهمترین نیاز زن این است که بداند محبوب شوهر است و زن وقتی محبوب و دل آرام شوهر خواهد بود که برای او برنامه ننویسد وتصمیم نگیرد بلکه بگوید تو و تصمیمات تو را قبول دارم؛ وارد شدن زن به حطیه تصمیم گیری در زندگی، اشتباه بزرگی است.

 

 حجت الاسلام سرلک گفت: ضعف ها را باید به تدریج و در طول زندگی برطرف کرد؛ ایده آل نگر اما واقع بین باشید و از هم انتظار بیش از توان نداشته باشید.

 

پیچیدگی ها و دردسرهای زندگی، تمرین بندگی خدا است

 

وی خاطرنشان کرد: بلاها و مشکلات زندگی برای این است که ما را از انحصار و بن بست توجه به خود نجات داده و به گستره توجه به خدا برساند بنابراین پیچیدگی ها و دردسرهای زندگی، تمرین بندگی خدا است.

 

این کارشناس علوم تربیتی و مشاوره یادآور شد: زندگی مشترک برای تأمین هدف بندگی خدا امکانات بسیاری دارد که باید آن ها را شناخته و بهره مند شویم. اصولا عرفان یعنی در کشاکش زندگی با همدلی و دل آرامی، رضای خدا را کسب کنیم.

 

مقایسه همسر با دیگران، مهمترین آفت زندگی مشترک و حاصل فاصله گرفتن از واقعیت است

 

حجت الاسلام سرلک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شدت گرفتن مقایسه همسر با دیگران در دوران پس از ازدواج، گفت: این که واقعیت همسر خود را با خیال فرد دیگر بسنجیم، مهمترین و بدترین آفات زندگی مشترک و حاصل فاصله گرفتن فرد از واقعیت است.

 

وی به زوج های جوان تأکید کرد: تردید نکنید که زندگی شیرین، زندگی است که همسرتان نفر اول زندگی شما باشد. در این صورت خانه و خانواده شما محبوب ترین بنای الهی خواهد بود.

 

واقعیت خوشبختی در واقع بینی است

وی با اشاره به پایین بودن قابل توجه آمار طلاق در ازدواج های دانشجویی، افزود: محکم ترین بناهای ازدواج، ازدواج دانشجویی است چرا که توقعات و انتظارات طرفین، واقع بینانه است و واقعیت خوشبختی نیز در همین واقع بینی است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از تنوع طلبی و عدم قناعت را از معضلات جدی نسل امروز دانست و گفت: این مسأله برای این است که هدف ازدواج به فراموشی سپرده شده است.

 

حجت الاسلام سرلک ضمن تقدیر و تحسین حاضران در مراسم به دلیل ازدواج در دوران تحصیل علیرغم وجود مشکلات و مخالفت های خانواده، افزود: این که بسیاری مسؤولیت پذیر نیستند و با وجود سن بالا حاضر به ازدواج نیستد به دلیل این است که هدف زندگی را گم کرده اند و اصولا نمی دانند برای چه زندگی می کنند لذا تصمیم و انتخاب درست هم ندارند.

 

ازدواج هدف زندگی و خلقت انسان را تأمین می کند

 

کارشناس علوم تربیتی و مشاوره با بیان این که هدف زندگی را یک امکان بزرگ، معنوی و الهی به نام ازدواج تأمین می کند، اضافه کرد: همسر وقتی می تواند همسرش را به این هدف برساند که دل آرام او باشد یعنی همسرش در کنار او بتواند با همه غم ها و اضطراب ها مقابله کند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: زندگی دریای مشکلات است اما مهم این است که نحوه مواجهه ما با مشکلات درست باشد چنان که امیرمرمنان علی(ع) در مقابله با مشکلات، اقیانوس صبر و کوه عظمت بودند.

 

مشکل اصلی زندگی های امروز چشم و هم چشمی است

 

حجت الاسلام سرلک تصریح کرد: مشکل اصلی زندگی های امروز چه در مرحله تشکیل و چه در ادامه آن، چشم و هم چشمی است؛ ثروت و رفاه خوب است اما باید توجه کنیم که برای این ها به دنیا نیامده ایم، از این رو کسی که به عظمت ها توجه می کند از غم ها نجات می یابد.

 

وی به زوج های جوان توصیه کرد: تلاش کنید خانه شما خیمه گاهی در اردوگاه یاران حضرت مهدی(عج) باشد؛ هرگز اسیر هم نشوید بلکه هر دو هدفی بزرگتر در زندگی داشته باشید؛ هر چه معنویت و توجه به خدا در زندگی تان پر رنگ تر باشد، بنیاد زندگی و آرامش تان نیز قوی تر خواهد بود.

 

یادآور می شود، هفدهمین دوره طرح ملی ازدواج دانشجویی(همسفر تا بهشت) به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از بهمن ماه سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه93 به میزبانی مشهدالرضا(ع) ادامه خواهد داشت./930/پ202/س

 

ارسال نظرات