۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۰۱۵۰۸

گاز روسیه چماقی بر سر اروپا

خبرگزاری رسا ـ تهدید روسیه نسبت به متوقف کردن صادرات گاز به اوکراین به بهانه لزوم افزایش قیمت و بدهی های این کشور، برای کشورهای اروپایی که گاز را با واسطه اوکراین دریافت می کنند نیز تهدیدی جدی به شمار می رود.
گاز روسيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از شبکه یورونیوز، تهدید روسیه نسبت به متوقف کردن صادرات گاز به اوکراین به بهانه لزوم افزایش قیمت و بدهی های این کشور، برای کشورهای اروپایی که گاز را با واسطه اوکراین دریافت می کنند نیز تهدیدی جدی به شمار می رود.


شرکت گازپروم از بدهی 2 میلیارد و 200 میلیون دلاری اوکراین در زمینه بهای گاز وارداتی خبر داده و اعلام کرده درصورت عدم پرداخت این بدهی، انتقال گاز به کشورهای اروپایی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

سابین برجر، کمیسیونر اتحادیه اروپا می گوید: “انتقال گاز روسیه که به سمت اتحادیه اروپا و از طریق راههای معمول صورت می گیرد، در حال حاضر نیز بدون هیچ مشکل و محدودیتی ادامه دارد. انتظار ما این است که روسیه به تعهدات خود در زمینه انتقال گاز به اوکراین و این کشور نیز به تعهدات خود برای انتقال این گاز به اتحادیه اروپا عمل کند.”

ولادیمیر پویتن، رئیس جمهوری روسیه در آخرین اظهار نظر خود خطاب به رهبران 18 کشور اروپایی هشدار داده بود که واردات گاز آنها از روسیه ممکن است درپی بدهی های اوکراین با مشکل مواجه شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز ضمن واکنش نسبت به تغییر موضع اتحادیه اروپا پس از اتفاقات اوکراین با اشاره به لزوم تجدید نظر در همکاری میان روسیه و اوکراین گفت: “ما برای همه چیز از جمله آنچه رئیس جمهوری خطاب به رهبران کشورهای دریافت کننده گاز روسیه از خاک اوکراین گفته، آماده ایم.”

بسیاری از رهبران اروپایی می گویند، درپی افزایش تنش میان روسیه و کشورهای اروپایی بر سر اوکراین، مقامات کرملین از انرژی به عنوان سلاح استفاده کرده و با استفاده از آن دیگر کشورها را تهدید می کنند.

کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد معتقد است: “روسیه باید از تجربه سالهای 2006 تا 2009 میلادی درس بگیرد. این به معنی استفاده از انرژی همچون سلاح است که البته تنها برای مدتی کوتاه کارآمد خواهد بود. اما در بلند مدت چنین سیاستی به ضرر روسیه است. درست است که روسیه یکی از مستقل ترین کشورها در زمینه انرژی گاز است و درصورتی که تصمیم به قطع صادرات گاز خود بگیرد، کشورهای اروپایی در کوتاه مدت با مشکل مواجه خواهند شد اما در بلند مدت مشکل قطع صادرات برای روسیه بیش از ما اروپایی ها خواهد بود.”
بسیاری از کشورهای اروپا گاز وارداتی خود را از روسیه و از طریق خط لوله ای دریافت می کنند که از اوکراین می گذرد. با این حال این کشورها می گویند، در حال حاضر برای مقابله با هر نوع بحران به اندازه کافی ذخیره گاز دارند./1409/ح

ارسال نظرات