۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۰۲۹۲۶

واکنش معاندان ملت سوریه علیه انتخابات ریاست جمهوری

خبرگزاری رسا ـ دوره ریاست جمهوری در سوریه هفت ساله است که از زمان وفات آقای حافظ اسد در اختیار پسرش بشار اسد بوده است. بشار اسد اولین بار در سال ۲۰۰۰ و بعد در سال ۲۰۰۷ با رأی مردم رئیس جمهور شد.
سوريه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: آمریکا، اتحادیه اروپا و دبیر کل سازمان ملل برنامه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را که روز دوشنبه در پارلمان این کشور اعلام شد محکوم کرده اند.

به گفته بی بی سی؛ آمریکا برنامه دولت سوریه برای برگزاری انتخابات در روز سوم ژوئن را به عنوان تلاشی برای "به مضحکه گرفتن دموکراسی" رد کرده است.

در همین حال بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز این طرح را محکوم کرد و گفت: می تواند تلاش ها برای میانجیگری توافقی جهت پایان جنگ سه ساله را بی اثر کند.

تخمین زده می شود که در جنگ علیه ملت سوریه 150 هزار نفر کشته شده اند.

به اذغان رسانه های معاند ملت و دولت سوریه، نیروهای دولتی اخیرا در جنگ دستآوردهایی داشته اند اما شورشیان هنوز مناطقی را کنترل می کنند و بعید است که بگذارند رای گیری در آن نواحی برگزار شود.

دوره ریاست جمهوری در سوریه هفت ساله است که از زمان وفات آقای حافظ اسد در اختیار پسرش بشار اسد بوده است. بشار اسد اولین بار در سال 2000 و بعد در سال 2007 رئیس جمهور شد.

در سال 2012 متمم هایی به قانون اساسی اضافه شد که امکان شرکت چند نامزد را فراهم می کرد. دولت اخیرا قانونی انتخاباتی را وضع کرد که می گوید کلیه نامزدها باید ده سال اخیر را در سوریه بوده باشند.
احمد القصیر از مخالفین، آقای اسد را به "برگزاری انتخابات بر روی خون سوری ها" متهم کرد و گفت فقط هواداران آقای اسد رای خواهند داد.
همچنین یکی از نمایندگان پارلمان گفت: در نواحی تحت کنترل شورشیان رای گیری انجام نخواهد شد اما دولت تاکنون در این مورد سکوت کرده است.

بان کی مون هم اخطار داد که این رای گیری "به فرآیند سیاسی آسیب می زند و چشم انداز یک راه حل سیاسی را با مانع روبرو می کند."
اتحادیه اروپا همانند آمریکا برگزاری انتخابات در این شرایط را "به مضحکه گرفتن دموکراسی" خواند.

خبر برگزاری انتخابات را محمد لحام رئیس مجلس سوریه اعلام کرد و گفت: سوری های خارج از کشور می توانند از روز 28 ماه مه رای بدهند.
بیش از 2.7 میلیون سوری به عنوان پناهنده در کشورهای همسایه زندگی می کنند.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات