۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۰۸۰۲۴

افغانستان برای حمله نظامی به پاکستان آماده می شود

خبرگزاری رسا ـ در یک هفته گذشته بیش از هزار موشک از پاکستان به ولایت کنر افغانستان شلیک شده که منجر به مرگ ۶ نفر و زخمی شدن ۳۸ نفر شده است
پاکستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: وزیر دفاع افغانستان پاکستان را به "تجاوز" به کشور خود متهم کرده و گفته رئیس جمهوری دستور داده که نیروهای نظامی برای پاسخ‌گویی "آماده" شوند.


پیش از این مقام‌های دولتی افغانستان از شلیک حدود هزار موشک در یک هفته اخیر از خاک پاکستان به ولایت کنر در شرق افغانستان خبر داده بودند که منجر به کشته شدن شش نفر شده است.


در همین حال مجلس نمایندگان افغانستان بسم‌الله محمدی وزیر دفاع، محمدایوب سالنگی معاون وزیر کشور و معاون اداره امنیت ملی را برای توضیح این موشک‌پرانی‌ها امروز فراخواند.


آقای محمدی گفت: "آخرین تصمیم" رئیس جمهوری در خصوص این موشک‌پرانی‌ها این است که به وزارت دفاع دستور داده که "شما آمادگی لازم را اتخاذ کنید".


وزیر دفاع افغانستان از پاکستان به عنوان "دشمن" نام برد و افزود: "ما آمادگی لازم را داریم و امکاناتی داریم که به دشمن جواب بدهیم." ولی او تاکید کرد این که ارتش عملاً به مقابله بپردازد، از صلاحیت او نیست، بلکه رهبران سیاسی باید در این مورد تصمیم بگیرند.


آقای محمدی افزود: شخصاً به رئیس ستاد ارتش پاکستان گفتم که با این موشک‌پرانی‌ها حوصله دولت افغانستان به سر رسیده و ادامه آن مناسبات دو کشور را خراب می‌کند.


آقای محمدی با اشاره به اجلاس سه‌جانبه اخیر رئیسان ستاد ارتش افغانستان و پاکستان و فرمانده کل ناتو در کابل، گفت: "حرف تشریفاتی فایده‌ای ندارد". او تاکید کرد که هنوز هیچ گام عملی برداشته نشده و "کوچکترین نشانه‌ای دیده نمی‌شود که پاکستان در مورد آمدن صلح با ما همکاری کند".


مقام‌های محلی در ولایت کنر گفته‌اند که از بامداد تا حوالی ظهر روز شنبه (10 جوزا/خرداد) 130 موشک از پاکستان به ولسوالی دانگام ولایت کنر شلیک شده و این حملات با حمایت هلیکوپترها صورت گرفته است.


شجاع‌الملک جلاله والی کنر به خبرنگاران گفت که تا حال پنج غیرنظامی کشته و 10 نفر زخمی شده‌اند.


او افزود که در یک هفته گذشته بیش از هزار موشک از پاکستان به این ولایت شلیک شده که منجر به مرگ 6 نفر و زخمی شدن 38 نفر شده است. او افزود بیش از 300 خانواده مجبور به ترک خانه‌های خود شده، ده ها خانه ویران و صدها دام از بین رفته است.


اما بسم‌الله محمدی در مجلس گفت بامداد امروز پنج شش نفر عضو ارتش در اثر این موشک‌پرانی‌ها کشته شده‌اند.


ولی نیروهای پاکستانی گفته‌اند که در پی حملات شورشیان به پاسگاه‌های ارتش این کشور در نزدیک مرز افغانستان، 14 شورشی کشته شده‌اند.


یک افسر ارشد ارتش پاکستان گفته که شماری از شورشیان مسلح از داخل خاک افغانستان به منطقه باجور در پاکستان گذشتند و یک سرباز را کشتند و دو تن دیگر را زخمی کردند.


به گفته او، در واکنش به این اقدام ارتش پاکستان با استفاده از هلیکوپترهای توپدار مواضع شورشیان را بمباران کرده‌است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات