۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۲۰۸۲۰۹
عضو شورای عالی حوزه مطرح کرد؛

قرابت عملی به افکار و اندیشه های امام معیار سنجش ادعای افراد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که هر کس به افکار و اندیشه ها و شاخصه های حضرت امام نزدیکی بیشتری داشته باشد، به ایشان نزدیک تر است، گفت: حضرت امام تمام وجود خود را وقف اسلام و مردم کرده بود.
حجت الاسلام سيدمحمد غروي عضو جامعه مدرسين حجت الاسلام والمسلمين غروي، عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه کشور

آیت الله سید محمد غروی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، تاکید کرد: حضرت امام صاحب این انقلاب بوده و هستند.

 

وی گفت: درست است که نهضت سال 41 توسط همه بزرگان کلید خورد و حضرت امام نیز یکی از آنها بود، اما بدور از هر گونه مبالغه ای نقش ایشان از همه بزرگان بیشتر و قوی تر بود.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که محور تمام فعالیت و حرکت حضرت امام، اسلام بود، اضافه کرد: برخورد ایشان با مسائل مختلف از جمله قضیه انجمن های ایالتی ولایتی بر اساس اسلام بود.

 

اگر امام نبود مبارزات مردم و علما به نتیجه نمی رسید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مسیر اسلام همه چیز از زندانی شدن، تبعید و دیگر خطرات را به جان خرید، اظهار داشت:‌ در سال 42 اگر حضور مراجع و علمای قم و نجف و فشارهای آنان به دستگاه های حاکمیت نبود چه بسا حضرت امام را اعدام کرده بودند.

 

وی با بیان این که حضرت امام خمینی(ره) هیچ گاه از حضور در عرصه مبارزه با نظام شاهنشاهی کوتاه نیامدند، تصریح کرد: در تبعید نیز حضرت امام همین روحیه را داشتند و به روشنگری و انجام رسالت و وظایف خود ادامه دادند تا این که شرایط برای پیروزی انقلاب اسلامی فراهم شد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: در عین حال که اگر مراجع و علما نبودند انقلاب به این زودی به پیروزی نمی رسید و کار برای حضرت امام سخت بود؛ اما اگر امام هم نبود به هیچ وجه مبارزات مردم و علما به سرانجام نمی رسید.

 

وی افزود: آن کسی که نیروی درونی را داشت و در مردم تاثیرگذار بود حضرت امام بود و لاغیر، اگر ما سهم امام را در اصل نهضت و انقلاب ملاحظه کنیم سهم بسیار شاخصی بود؛ پیروزی انقلاب درصد اصلی آن مربوط به حضرت امام بود و دیگر شرایط زمینه ساز این پیروزی بودند.

 

تدبیر امام نبود فرجام امروز انقلاب های منطقه در انتظار انقلاب اسلامی بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: حضرت امام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در نخستین فرصت، پایه های نظام را استوار کردند، از رفراندوم برای اصل جمهوری اسلامی، قانون اساسی، خبرگان قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، ‌تشکیل نظام قضایی و امثال این ها؛ حضرت امام ارکان نظام را با سرعت پیش بردند و اگر این مهم نبود ما به سرنوشت امروز انقلاب های منطقه دچار می شدیم.

 

وی با اشاره به مشکلات حاد کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ما در آن بحبوحه مشکلاتی در کشور داشتیم که اگر امام نبود هیچ کس نمی توانست آن را حل کند.

 

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم نخستین شاخصه حضرت امام را مرجعیت ایشان دانست و گفت: مرجعیت نهادی است که در شیعه نهادینه شده و سابقه بیش از هزار و دویست ساله دارد؛ بنابراین اگر مرجعیت امام نبود انقلاب به پیروزی نمی رسید و تا الان نیز ادامه نمی یافت.

 

عضو جامعه مدرسین افزود: شخصیت جامع علمی حضرت امام بی نظیر بود، ایشان فیلسوف متاله، شخصیتی عارف و‌ اخلاقی برجسته بود؛ حضرت امام در همه زمینه های مذکور اساتید برجسته ای دیده بودند و با توجه به شاخصه های بی بدیل ذاتی که در ایشان وجود داشت توانستند به این جایگاه برسند.

 

وی خاطرنشان کرد: رهبر کبیر انقلاب عمری تهذیب نفس داشتند، ایشان در مرحله بالایی از تقوا بودند و به همین دلیل از هیچ چیز هراس نداشتند، یک سیاستمدار معمولی و حتی دینی به راحتی نمی تواند این ریسک ها را انجام دهد و خطر کند.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که حضرت امام اراده لازم را برای تغییر داشت، افزود: اگر ما عمق و وسعت حرکت و نقش آفرینی حضرت امام را ملاحظه کنیم مانند چنین تحولی را شاهد نیستیم، البته در گذشته نیز بزرگانی با این خصوصیات داشته ایم اما این توفیق برای دیگران نبود که زمینه های مساعد را داشته باشند.

 

بعد از ارتحال مرحوم آقای حکیم، مرجعیت حضرت امام در ایران غالب بود

وی با تاکید بر این که جنبه فقاهت امام به صورت معمولی نبود، تصریح کرد: برخی ایشان را اعلم می دانستند، حتی اگر از این صرفنظر کنیم امام جزو مراجعی بودند که احتمال اعملیت ایشان قوی بود و بعد از ارتحال مرحوم حضرت آیت الله العظمی حکیم در سال 48 مرجعیت مرحوم حضرت امام در ایران غالب بود.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: ایشان تمام وجود خود را برای اسلام و انقلاب گذاشته بودند و این مساله در تبدیل شدن شخصیت بی نظیر و بی بدیل مؤثر بود.

 

آیت الله غروی بیان داشت: برای حضرت امام دین،‌ تقوا، اخلاق و اسلام و دنیا گریزی مثبت محور بود، به همین دلیل ایشان ذوب در اسلام و خدمت به مسلمانان و شیعه شده بودند.

 

معیار صداقت افراد در تبعیت از خط امام

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره این که معیار و ملاک در خط امام بودن چیست؟ بیان کرد: در چارچوب دین هر کسی که از این ویژگی ها و افکار و اندیشه هایی که حضرت امام داشتند بیشتر تبعیت کند بیشتر به امام نزدیک است.

 

آیت الله غروی افزود: من اعتقاد ندارم که امر دائر بین صفر و صد باشد، همان گونه که ایمان مراتب مختلفی دارد کسانی که در خط امام هستند نیز متفاوت‌اند و هر کس به این شاخصه ها نزدیک تر باشد به مکتب و خط امام نزدیک تر است.

 

آیت الله غروی اضافه کرد: کسی که به شیوه امام، به دین، اخلاق و این شاخصه ها اعتقاد نداشته باشد و بلکه در مقابل موقعیت و مقام برای او مطرح باشد، یقینا در خط امام نیست. /924/ت302/ج

 

ارسال نظرات