استاد حوزه و دانشگاه:
حق طلبی و حق پذیری از ویژگی های عجیب و منحصر به فرد جوان است
خبرگزاری رسا ـ حجتالاسلام قاسمیان با اشاره به ویژگیهای جوانان از دیدگاه قرآنی اظهار داشت: جوان روحیه حقطلبی دارد که حق را در همه حال رعایت میکند و برای آن حاضر به دادن هر هزینهای هم هست و اکثر جوانان «بادیالرأی» هستند که به راحتی دعوت حق را میپذیرند و این از ویژگیهای عجیب جوانان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان، استاد حوزه و دانشگاه در جشن میلاد حضرت علی اکبر(ع) که شامگاه دوشنبه نوزدهم خردادماه در حسینیه شهید حاج همت تهران برگزار شد، با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه که امیرمومنان(ع) در بازگشت از جنگ صفین به امام مجتبی(ع) نوشتهاند و در آن توصیههای تربیتی جامع و کاملی آورده شده است، گفت: یکی از اصول کلی اخلاق که بسیاری از ضوابط اجتماعی را پوشش میدهد و پیامبر(ص) نیز مرتب به آن توصیه میفرمودند، توجه به این مسأله است که بهترین راه برای سامان دادن به روابط اجتماعی آن است که انسان خدا را میزان و معیار میان خود و دیگران قرار دهد.
وی افزود: در این صورت است که انسان هر چه را برای خود میپسندد، برای دیگران هم دوست دارد و آن چیزی که خوشش نمیآید، برای دیگران هم خوش نخواهد داشت و این قاعده بیش از 90 درصد روابط اجتماعی، روابط میان دوستان و روابط بین همسایگان را تصحیح میکند.
حجتالاسلام قاسمیان سپس فرازهایی از نامه 31 نهجالبلاغه را قرائت کرد و گفت: حضرت در این نامه میفرمایند، به دیگران احسان و خوبی روا دار، همچنانکه دوست داری به تو احسان کنند؛ آن چیزی که برای دیگران زشت می دانی، برای خود هم زشت تلقی کن؛ از مردم راضی شو بدان چیزی که مردم از تو راضی میشوند، در خرید و فروش و تجارت همان کن که دوست داری مردم با تو رفتار کنند؛ چیزهایی که دوست ندارید در مورد شما گفته شود، به دیگران نگویید. به کسی ظلم نکن، همانگونه که دوست نداری به تو ظلم شود.
وی به تشریح فرازهای مذکور پرداخت و خاطرنشان کرد: ظلم بزرگترین گناه است، به ویژه اگر به کسانی روا شود که تنها یاورشان خداست. اینها مظلومند و ظلم به مظلوم، بدترین ستمهاست و آه مظلوم، دودمان ظالم را به باد می دهد. از آن طرف اگر کسی به مظلومی یاری رساند، دعای مظلوم در حق او در مظان استجابت است.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر مطالعه این نامه بلند و ارزشمند ابراز داشت: فرازهای موجود در این نامه به عنوان اخلاق معاشرتی، سبک زندگی انسانی را ساماندهی میکند و اگر رعایت شود، سبک زندگی ما اصلاح شده و اخلاق اجتماعی تصحیح میشود که زینتی برای مومنین است.
وی در ادامه با بیان وظایف افراد متدین و مذهبی و به ویژه هیأتیها گفت: همه افراد به ویژه متدینین در قبال رفتارها و اعمال خود مسؤول هستند و باید مراقب باشند که با رفتارهای خود زمینه بدبینی و سوءنظر نسبت به دین را در افکار عمومی فراهم نکنند، زیرا از امام صادق(ع) نقل شده است که اگر شما (دوستداران اهل بیت) بد زندگی کنید، عموم مردم چنین برداشت خواهند کرد که لابد این اخلاق را از امام خود گرفتهاید و ننگ و بلایش دامن ما را می گیرد و بالعکس اگر خوب زندگی کنید، میگویند این ادب جعفری است و پس این فرد، جعفری است، در نتیجه مرا مسرور و شادمان می کنید. در حقیقت نمیتوان رفتار شخصی افراد خاصه افراد مذهبی را در اذهان مردم از دین و امام تفکیک کرد و رفتار مناسب مذهبیها، دیدگاه عموم مردم را نسبت به دین و ائمه مثبت خواهد کرد.
حجتالاسلام قاسمیان با اشاره به اینکه شیطان همواره در کمین همه انسانها است و جوان و پیر بودن انسان مانع از نفوذ شیطان نمیشود، تصریح کرد: قرآن درباره اغواهای شیطان درباره انسان نکات جالبی دارد، از جمله اینکه میگوید، زندگی انسان پنج مرحله دارد و در هر مرحله از عمر، انسان با عوامل مختلفی مثل لهو و لعب، زینت و زیبایی، تفاخر و فخرفروشی و برتریطلبی و تکاثر در اموال و اولاد در حال امتحان شدن است.
این واعظ برجسته به توصیف ویژگیهای جوانان از دیدگاه اسلام پرداخت و اظهار داشت: جوان روحیه حقطلبی دارد که با تمام پیچیدگیها و شیاطینی که وجود دارد، حق را در همه حال رعایت میکند و برای آن حاضر به دادن هر هزینهای هم هست.
وی اضافه کرد: پیامبر(ص) میفرمود، خداوند مرا مبعوث کرد و جوانان با من پیمان میبستند و یاریام میکردند و شیوخ در مقابل من برخاستند. تاریخ هم نشان میدهد که جوانها بیش از پیران دین را یاری میکنند، هزینه زیاد برای دین پرداخت میکنند و از جان گذشتگیشان از شیوخ و پیران بیشتر است. جوانان ما نیز در بحبوحه انقلاب به راحتی امام راحل(ره) را پذیرفتند و برای آن خون و هزینه هم دادند؛ از اینرو جوانان باید به خود ببالند که در مقطعی از زندگی قرار گرفتهاند که راحتتر از بقیه حرف حق را جذب میکنند. اینکه حضرت علی اکبر(ع) نماد جوانان شده است به خاطر روحیه «اولسنا من الحق» بود که ایشان را جاودان کرد.
وی به ویژگی دیگر جوانان اشاره کرد و گفت: جوانان، برعکس پیران که با بالارفتن سن، حرص و طمع برای انباشت مال و ثروت در آنها زیاد میشود، به راحتی از دنیا و وابستگیهای آن رها میشوند؛ همچنانکه عموما تودههای مردم که مستضعف بودند، پیامبران خود را یاری میکردند و در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم غالبا همین وضعیت دیده میشود ضمن اینکه اکثر جوانان «بادیالرأی» هستند که به راحتی دعوت حق را میپذیرند و این از ویژگیهای عجیب جوانان است. لذا توصیه شده است که رزق را به کفاف بخواهید نه زیاد، زیرا ثروت بیش از اندازه مانند آبی که اگر بیش از اندازه نیاز باشد، ریشه گیاه را از بین میبرد و دین انسان را نابود میکند.
حجتالاسلام قاسمیان در بخش دیگری از سخنانش به دنیا و قواعد موجود در آن اشاره کرد و گفت: قاعده ماندن در بستر دنیا، نوعی چسبندگی به حیات دنیوی میآورد. قرآن چنین تعبیر میکند که وقتی مدت (عمر) بر کسی دراز شود، دل خسته میشود و میپوسد و این خاصیت دنیاست. در سوره معارج هم آمده است که خدا انسان را حریص خلق کرده است و اگر شری به او برسد، فریاد میزند و اگر خیری به او برسد، به کسی نمیدهد.
وی در بیان چرایی وابستگی به دنیا ابراز داشت: علت آن است که خداوند وجود انسان را ارزشمند و گرانبها خلق کرده و در خلقت آن به قدری هزینه شده است که اگر به حال خود رها شود، به فساد کشیده شده و به زمین میچسبد. در واقع، انسان مثل هواپیمایی است که بالهایش در آسمانهاست و سرعت اصلی آن هم در آسمانهاست، اما اگر این هواپیما در باند (روی زمین) حرکت کند، با سر و صدای زیاد و با سرعت پایین حرکت می کند.
این فعال فرهنگی یادآور شد: طبیعت انسان به گونهای است که اگر بخواهد در زمین حرکت کند، خود و دیگران را نابود میکند؛ مگر اینکه با نماز و دعا و توکل توانسته باشد بر این طبع اولیه خود مسلط شده و به ارزشهای والای انسانی خود دست پیدا کند؛ و چون انسان چنین است، همه باید حواسشان را جمع کنند تا مقهور دنیا نشوند.
وی در پایان به دو سبک دینداری بر اساس آموزههای قرآنی اشاره کرد و گفت: بر اساس آیه 95 سوره نساء، مومنین از لحاظ دینداری به دو دسته تقسیم میشوند، گروهی که دیندارند و اهل نماز و روزه و .. هستند، اما برای دینشان هزینه نمیدهند و تنها به همان ظاهر دین اکتفا میکنند و دسته دیگر کسانی هستند که در راه خدا با اموال و جان و هر چه دارند جهاد میکنند و بیتردید اجر گروه دوم بسیار بالاتر از گروه اول است./9591/پ202/ص
ارسال نظرات