۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۰۹۸۶۳
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

دشمن می خواهد روحانیت و مردم را از نظام جدا کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم گفت: دشمن می خواهد روحانیت، حوزه و مردم را از نظام جمهوری اسلامی جدا کند.
آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در جمع مسئولان کانون فرهنگی و هنری مساجد تهران درباره فعالیت های کانون فرهنگی و هنری مساجد گفت: خوشحالیم که در نظام جمهوری اسلامی از شورای انقلاب فرهنگی یا نهادهای دیگر و هم روحانیت روشن و آگاه ما به ویژه نسل جوان روحانیت در صحنه حضوری جدی و روشنی دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم افزود: تشکیل کانون فرهنگی وهنری مساجد پیام های زیادی برای جوانان دارد به ویژه اینکه روحانیت و مسئولان از باب احساس تکلیف و دلسوزی برای جوانان و دغدغه برای آینده کشور در میدان حضور دارند و در این راه اقدام می کنند.
 
وی پیرامون تبیین برنامه ها و اهداف کانون مساجد در جامعه عنوان کرد:علاوه بر اینکه باید حوزه های علمیه، مراجع بزرگوار، روحانیت و اساتید حوزه در جریان برنامه های فرهنگی و هنری کانون های مساجد قرار بگیرند مردم نیز باید از این برنامه ها آگاه شوند همچنین رسانه ها وظیفه دارند برنامه های این کانون را برای جامعه معرفی کنند و سرمایه اصلی روی مسائل هدایتی و تربیتی جوانان باشد.
 
آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: مسئولان کانون باید در برنامه های خود از مردم نظر خواهی کنند تا ارتباطی دو سویه میان کانون و جوانان باشد یعنی از طرف کانون طرح ارائه شود و هم جوانان طرح بدهند که اگر از آن نتیجه ای گرفته شود و به میدان عمل بیاید موثر است.
 
وی ادامه داد: مساجد دارای جایگاه مهم تربیتی و هدایت جوانان هستند که تا حدودی این جایگاه مورد اغفال قرار گرفته است در حالی که  می توان از جنبه های مختلف مساجد بهره گرفت مساجد مرکز جریان های انقلابی بوده اما هنوز جنبه های معنوی و تربیتی مساجد روشن و واضح نیست و مردم مسجد را فقط پایگاه نماز و یا مرکزی برای برگزاری عزاداری ها و مجالس می دانند و از بسیاری از ابعاد معنوی مسجد غافل هستند در صورتی  که اگر این جایگاه را باور کنیم حضور جوانها در مساجد بیشتر خواهد شد.
 
آیت الله فاضل لنکرانی توجه دادن به جایگاه مسجد در جامعه را گوشزد کرد و گفت: باید آداب و احکام مسجد را در جامعه تبیین کنیم و به آنها متذکر شویم که حتی حضور در مسجد ارتباط با قبر انسان دارد و اگر مردم در عمران و مسائل مسجد حضور پیدا کنند آثار فراوانی در قبر دارد همچنین این آثار معنوی و تربیتی مسجد برای نسل جوان باز کنیم درست است از مسجد به عنوان پایگاه استفاده می کنیم اما هیچ راهی برای شناخت جوانان به جز از طریق مسجد نیست.
 
وی در ادامه با اشاره به توجه به آثار تربیتی مسجد و بازگو کردن آن برای جوانها افزود: مسجد آثار گرانقدری در تربیت انسان دارد و حتی می توان برای شناسایی مشکلات خانواده ها نیز از ظرفیت مساجد استفاده کرد.
 
این استاد حوزه تشکیل اتاق فکر در کانون برای جذب جوانان را ضروری دانست و تصریح کرد: ما مشکلات خانوادگی زیادی در جامعه داریم که راه اطلاع و راه حل آن در مسجد نهفته است کتاب هم به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند مثل بالا رفتن سن ازدواج که نگران کننده است از این رو باید تلاش شود خانواده ها و جوانها جذب مساجد شوند زیرا فاصله گرفتن از مساجد زمینه ساز مشکلات در جامعه می باشد.
 
وی گفت: مشکلات جامعه را از طریق مسجد بشناسیم و برایش در مسجد راه حل پیدا کنیم کاری کنیم جوانها دغدغه حضورر مسجد داشته باشند فاصله گرفتن از مسجد و نماز جماعت موجب ایجاد مشکلات در خانواده هاست.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم یادآور شد: حضور ماهواره ها، اینترنت و وسایل الکترونیکی در داخل خانه ها مانع از خروج خانواده ها از منازل شده است پس باید دید با چه نیرویی می توان خانواده را جذب مساجد کرد زیرا خانواده با این ابزارها ارتباط با هر فیلم و جلسه و فردی می توانند پیدا کنند پس جذب کردن این گونه افراد به مساجد کاری دشوار است.
 
وی با بیان اینکه ذهن جوانها باید به نظام گره بخورد اظهار داشت:نظام بر پایه اعتقادات دینی محکم به روی کار آمده است اما آیا ذهن جوانان ما با این اعتقادات دینی گره خورده است؟ باید ذهن ها به نظام گره بخورد امروز به نظام فقط به نگاه حکومت نمی کنند چون این نگاه ضایعه بزرگی است اما اگر بتوانند مسئولان حکومت و نظام دغدغه دین دارند و این را جوان ما باید باور کند برخی می گویند این یک حکومت است برای ابقا خودش شرایط خودش دارد دشمن می خواهد با چنین تفکری حکومت را از مسائل دینی جدا می کنند و برای این امر نقشه های زیادی کشیده است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم ایجاد فضای باز برای پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان را مورد توجه قرار داد و گفت: باید فضا به گونه ای باشد تا جوانها بدون هیچ دغدغه ای، جرات پیدا کننند سوالات و شبهات خود را در مسائل دینی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی با روحانیون در مساجد در میان بگذارند که ایجاد فضا برای پرسیدن مردم از مسائل جذاب برای جوانان در مسجد باشد.
 
آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: جدا کردن مسائل در نظام جمهوری اسلامی از توطئه های دشمن است دشمن در صدد است از ابتدای انقلاب روحانیت، حوزه و مردم را از نظام جمهوری اسلامی جدا کند یکی از ترفندها و وسوسه ها این بود که می گفتند قبل از انقلاب نیز متدین و غیر متدین جدا و روشن بود امروز دین آنقدر توسعه یافته است که تدین در دو رکعت نماز خلاصه نمی شود قبل از انقلاب می گفتن تدین نماز و روزه و حج است در حالی که تدین یعنی اگر در جایی از دنیا به مظلومی ظلم می شود کسی در این سوی جهان سکوت نمی کند.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: باید به جوانها فضای سیاسی روشن بدهیم تا مسائل خود را مطرح کنند،برای نمونه اگر مسئولی رعایت حقوق نمی کند مطرح نمایند چگونه 8 سال در مملکت ما مجلس نتوانست جلوی تخلفات قانونی دولت 8 ساله را بگیرد زیرا ما به مردم، به اهل فکر و به جوانها فضا و میدان ندادیم تا مسائل را مطرح کنند.
 
وی تاکید کرد: تخریب در هر زمانی درست نیست اما باید در فضای باز سیاسی، مسائل را مطرح کرد این کانون فضای باز در مسائل اعتقادی بگذارد خانواده هایی موفق هستند که فضا را برای مطرح کردن مسائل باز بگذارند اما اگر یک شبهه ای دارد او را سرزنش کنند نتیجه این است جوان ملحد می شود پس فضا را باز بگذاریم برای جوانها و آسیب ها و مشکلات را بشناسیم و جان را جذب جوهر دین کنیم.
 
آیت الله فاضل لنکرانی به برخی از آسیب ها در این عرصه اشاره کرد و گفت: یکی از اشکالات در دوره ما این است که می خواهیم مردم را با ظاهر دین گره بزنیم و بگوئیم فقط حضوریافتند کفایت می کند به حسب ظاهر در مسائل بود معیار برای دینداری مردم نشود این ها مقدمه است برای رسیدن به باطن دین و کاری کنیم حقیقت دین باید در نفوس مردم رسوخ کند.
 
وی بی سوادی را یکی دیگر از آسیب ها برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه رسانه ها اعلام کردند که 10 میلیون نفر بی سواد در کشور وجود دارد که پس از 35 سال از انقلاب این امار خوبی به نظر نمی رسد زیرا بی سوادی فساد و دور شدن از دین را موجب می شود و انسان را به وادی های عجیب و خطرناکی می کشاند.
 
 
عضو جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم خاطرنشان کرد:رهبر انقلاب در فرمایشات خود بارها تاکید کردند که جوانهای ما باید افق های گشوده نشده را با دست خودشان باز کنند جامعه به سراغ علم برود و آن با شتاب زیادی انجام شودباید زمینه ای فراهم شود تا جوانان به سراغ علم و دین بروند. /926/پ202/ج
 
ارسال نظرات