برگزاری همایش علمی بررسی آراء و اندیشههای امام خمینی
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان تبلیغات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت و همکاری انستیتو شرقشناسی آکادمی ملی علوم ارمنستان، همایش علمی «بررسی تأثیرات آراء و اندیشههای امام خمینی(ره) با رویکرد معنویت در جهان معاصر» را به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 15 خراد و در محل تالار اجتماعات آکادمی ملی علوم ارمنستان برگزار کرد.
در این همایش یکروزه یوری سواریان، معاون آکادمی ملی علوم ارمنستان، محمد رئیسی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان در ایروان، اسقف هواکیم مانوکیان، رییس روابط بین کلیسای اچمیادزین مقدس، نرسس تروارطانیان، معاون وزیر فرهنگ ارمنستان، حجتالاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ایران، آرام سیمونیان، رییس دانشگاه دولتی ایروان و جمعی از اساتید، محققان، نخبگان و دوستداران جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
این همایش با پخش سرود ملی هر دو کشور آغاز و با سخنرانی یوری سواریان، معاون آکادمی ملی علوم ارمنستان رسمیت یافت. وی در سخنان خود اظهار کرد: آراء و اندیشههای امام خمینی(ره) افکاری و عقایدی مؤثر در قرن بیستم هستند که توانسته است ایرانی نوین با آیندهای روشن را خلق کند.
در ادامه محمد رئیسی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، با قدردانی از رایزنی فرهنگی و آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان برای برگزاری این همایش علمی، درخصوص ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) سخنانی را ایراد کرد.
اسقف هواکیم مانوکیان، رییس روابط بین کلیسای اچمی ادزین مقدس اقدام به قرائت پیام اسقف اعظم ارامنه، گارگین دوم کرد. دربخشی ازاین پیام آمده بود: در دنیای معاصر که انسانیت با پدیدههای فاسد مختلف در چالش میباشد، اندیشههای مختلفی ظهور میکنند که ریشه در معنویت دارند. در چنین جهانی برگزاری همایشهایی که به استحکام ارزشهای معنوی میانجامد، بسیار بااهمیت است. همچنین بررسی میراث پرارزش رهبران دینی که در تاریخ بینالملل تأثیرگذار بودهاند، مهم و قابل تأمل است.
در بخش دیگری از این پیام آمده بود: من برگزاری این همایش را تحسین میکنمو چنین همایشهایی نه تنها یک قدم برای توسعهی روابط دوجانبهی دولتها است؛ بلکه یک مناسبت زیبا برای تحکیم ارزشهای معنوی و فرهنگی دو ملت ایران و ارمنستان تلقی میشود و نقش امام خمینی(ره) در تحکیم ارزشهای معنوی در
جوامع جهانی بیبدیل است.
پس از آن نرسس تروارطانیان، معاون وزیر فرهنگ ارمنستان، پیام وزیر فرهنگ این جمهوری را قرائت کرد. در این پیام آمده بود: همایش علمی «بررسی تأثیرات آراء و اندیشه امام خمینی (ره) با رویکرد معنویت در جهان معاصر» یکبار دیگر این امکان را به جامعه میدهد تا با فعالیتها، اندیشهها و دستاوردهایی که ایران با وجود امام خمینی(ره) کسب کرده است، آشنا شوند.
امام خمینی (ره) با شخصیت انسانی منحصر به فرد خویش، اندیشههای دینی و روشنفکری شاخص یک رهبر را با روح و روان خون آمیخت تا بتواند با افکار و اندیشههای خود، میلیونها انسان را تحت تأثیر قرار دهد. تاریخ نشان داده که دارنده چنین مشخصههایی اثر چشمگیری بر فرهنگ، سیاست و حوزههای مختلف میگذارد و شاهد این مدعا، عشق مضاعف ملت ایران به بنیانگذار انقلاب خود امام خمینی (ره) است. امام خمینی(ره) شخصیتی قدرتمند و جهانی بود که با تأکید بر دو اصل ملت و ارزشهای الهی در عرصهی سیاست نوین جهانی، مفهوم انقلاب اسلامی را ثابت کرد.
وزیر فرهنگ جمهوری ارمنستان در پیام خود بیان کرد: احترام عمیق و حسن سلوک امام خمینی(ره) به اقلیتهای دینی کشورش ا جمله ارامنه، انکارناپذیر است.ایشان در سخنرانیهای خود، ارامنه را با استعداد و شهروندان فداکار میدانست و در دوران انقلاب خود را ضامن حفظ امنیت ارامنه در کشور معرفی کردند.
با آغاز بخش علمی همایش، حجتالاسلام و المسلین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سخنرانی خود را با عنوان «نگاهی اجمالی به مفهوم آزادی از منظر امام خمینی(ره)» ارائه کرد. وی در آغاز سخنان خود این فراز از صحیفه امام خمینی(ره) که: «آزادی یک مسألهای نیست که تعریف داشته باشد،مردم عقیدهشان آزاد است، کسی الزامشان نمیکند که شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید» قرائت کرد و به بررسی ابعاد مختلف آزادی در رشد و تکامل انسان و جامعه پرداخت.
وی در باب تأکید قرآن به آزادی انسان و رسالت انبیاء برای آزادی انسان ازخمود، جمود و بردگی گفت: در اسلام به آزادی عقیده تأکید شده است؛ چون انتخاب عقیده در فضای آزاد و به دور از اجبار و اکره امکانپذیر است و نمایاندن اندیشهی منطقی و برهان قوی در فضای آزاد و هنگام وجود آزادی بیان میسر است.
دکتر خاموشی افزود: براساس اندیشه امام خمینی(ره) آزادی، عطیهای است الهی و اسلام آن را فطری میداند و در اوج شکلگیری نهضت اسلامی ایران، حضرت امام(ره)بزرگترین جرم شاه را سلب آزادیهای اجتماعی میداند، لذا خطاب به شاه میفرماید: «خود این کلمه جرم است که بگویند اعطا کردیم آزادی را، آزادی مال مردم هست، خدا آزادی داده به مردم، اسلام آزادی داده، قانون اساسی آزادی داده به مردم، «اعطا کردیم» چه غلطی است؟ به تو چه که اعطا بکنی؟ تو چه کاره هستی که بگویی«اعطا کردیم آزادی را به مردم.»
خاموشی به اندیشه امام راحل درخصوص آزادی عقیده واقلیتهای مذهبی اشاره و اعلام کرد: امام خمینی(ره) میفرماید که « اسلام بیش از هردینی و بیش از هرمسلکی به اقلیتهای مذهبی آزادی داده است. آنان نیز باید از حقوق طبیعی خودشان که خداوند برای همه انسانها قرار داده است بهرهمند شوند، وبه بهترین وجه از آنان نگهداری کنند.» در جای دیگر امام(ره) تأکید دارند که «اندیشهی انسان از طریق قلم و نوشتن به دیگران منتقل میشود، اگر تفکرو اندیشه آزاد است، قلم نیز باید در چارچوب شرع و منافع ملی آزاد باشد، اسلام نهتنها محدودکننده چنین آزادی نیست، بلکه تشویقکننده آن است.»
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص موضوع مردود بودن آزادی غربی از دیدگاه امام(ره) گفت: امام در جای دیگری فرمودهاند که «آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران میشود از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و کتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور، حرام است و بر همهی ما و همهی مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است و از آزادیهای مخرب باید جلوگیری شود.»
در ادامه پرفسور آرام سیمونیان، رئیس دانشگاه دولتی ایروان، به ایراد سخنرانی پرداخت و در ابتدای سخنان خود رهبران و اندیشمندان جوامع الهی را ساکنان آسمانی خواند و گفت: برای انسان عادی دشوار است که تصوری دنیوی از رهبران دینی داشته باشد. چندی پیش بنده کتابی با عنوان «سبک زندگی امام خمینی(ره)» به زبان انگلیسی را بهعنوان هدیه از رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان دریافت کردم که با مطالعهی آن مسیر تازهای در راستای شناخت امام خمینی(ره) پیش روی من قرار گرفت. این کتاب، امام خمینی(ره) را یک انسان ساده و بیتکلف؛ ولی شخصیتی بزرگ، متفکر و رهبری دلسوز معرفی میکند و از نگاه خانوادهدوستی به بازخوانی شخصیت ایشان میپردازد. برای مثال من قبل از اینکه این کتاب را بخوانم حتی فکر نمیکردم یک رهبر کبیر و پرمشغلهای همچون امام (ره) فرصت پیدا کند با خانواده خود لحظات خوشی را بگذراند؛ ولی فهمیدم که ایشان در هنگام حیات با چه احترام و حرمت با چه بیان محبتگونهای با همسر و فرزندان خود صحبت میکردند.
پروفسور آرام سیمونیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: درعصرحاضر که مواجه با بحرانهای اخلاقی و رد معنویت هستیم و میبینیم چگونه دروازههای اخلاقی درهم میشکند و دژهای معنوی به لرزه درآمده است، اینگونه ارزش قائل شدن برای شخصیتهای اخلاقی و الهی همچون امام خمینی(ره) و سرمشق گرفتن از زندگانی نورانی آنان تنها راه رهایی و تنها امید روزگار کنونی است که میتواند انسانیت را به سوی آینده روشن سوق دهد.
ازدیگرسخنرانان این همایش، پروفسور روبن سافراستیان، رییس انستیتو شرقشناسی آکادمی ملی علوم ارمنستان بود که در سخنان خود گفت: افکار، رفتار، سلوک و آراء امام خمینی(ره) آنچنان تأثیر بزرگی بر جهان و منطقه داشته است که هر بار سعی میکنیم مفهوم اندیشه های امام(ره) را بیشتر بفهمیم، تازه درمییابیم که چقدر ندانستههای ما پیرامون متفکر بزرگ قرن بیستم زیاد است.
وی در خصوص تأثیر اندیشههای امام خمینی(ره) در حوزهی سیاست خارجی تصریحکرد: موضع امام خمینی(ره) در خصوص آزادی فقط یک تئوریپردازی نبود؛ بلکه درعرصهی عمل هم به این امر پایبند بود. امام(ره) با این رویکرد یک سیاستخارجی مستقلی برای ایران تداعی و اجرا کردند که ریشه در عدالت، مقابله با زورگویی، ظلم و مخالفت با افراطیگری داشت.امام خمینی (ره) توانست درسیاست خارجی، آشتی و وحدت را برای همگان به ارمغان آورد و در واقع سیاست خارجی ایشان بر پایهی فرهنگ برادری بنا نهاده شد. من مطمئنم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اندیشههای امام خمینی(ره) است، توانسته دولت و ملت ایران و ارمنستان را بهعنوان دو دوست و دو برادر در کنار هم نگه دارد.
در ادامه همایش، پروفسور واهان بایبورتیان، رئیس بخش ایران انستیتوی شرقشناسی آکادمی ملی علوم ارمنستان و اولین سفیر امنستان در ایران، مقالهی خود را با موضوع پدیدهی امام خمینی(ره) ارائه داد و گفت: امام خمینی(ره) با طراحی روشهای جدید برای انقلاب خود که تا حدود شبیه به قیام مهاتما گاندی و ساتیاگراها در قالب مقاومت بدون خشونت نوعاً ایرانی، توانست یک کشور را بسیج کند و با قوای حکومتی تا دندان مسلح و رژیم دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی مبارزه کند.
وی به جهان نشان داد که میتوان با دست خالی و با ایمان و همبستگی بدون حمایت قدرتهای بزرگ جهانی، به پیروزی رسید. حماسهی ایشان چنان تأثیری بر جهان داشت که میشل فوکو فرانسوی که در زمان انقلاب در ایران بسر می برد، شخصیت امام خمینی(ره) را حماسی توصیف کرد.از دیگر مقالات ارائه شده در این همایش، «شعر امام خمینی در حیطه سنن
ادبیات کلاسیک فارسی» بود که توسط پروفسور آرمانوش کوزمویان پژوهشگر ارشد بخش ایران انستیتو شرق شناسی آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان ارائه شد. وی ابتدا به توصیف دیوان اشعار امام خمینی(ره) پراخت و در ادامه سخنان گفت:امام(ره) شعر معاصر ایرانی را به خوبی میشناخت؛ ولی ترجیح میداد از سبک کلاسیک استفاده کند.
پروفسور آرمانوش کوزمویان با قرائت برخی اشعار امام(ره) به مقایسه اشعار ایشان با سرودههای رودکی، رومی، حافظ و سعدی پرداخت. پس از آن وارطان دوریکیان، معاون انستیتو ادبیات آکادمی ملی علوم ارمنستان، مقالهی خود را با عنوان «تأثیر اندیشههای نوعدوستانه در اشعار امام خمینی(ره)» ارائه داد.
در ادامه نیز نازلی ناواساردیان، پژوهشگر انستیتو شرقشناسی آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان با ارائهی مقالهی «دکترین مذهبی ـ سیاسی امام خمینی(ره)؛ پایگاه ایدئولوژی انقلاب اسلامی» به ایراد سخنرانی پرداخت. آخرین مقالهی ارائه شده با عنوان «ایدئولوژی امام خمینی(ره) ضامن ایجاد اقتدار در نظام جمهوری اسلامی ایران» بود که توسط مهر باغداساریان، پژوهشگر انستیتو شرقشناسی آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان در همایش قرائت شد.طراحی و نمایش نماهنگ با موضوع امام خمینی(ره)، برگزاری نمایشگاه عکس امام خمینی(ره) و نمایشگاه تألیفات ایشان از برنامههای جانبی همایش «بررسی تأثیرات آراء و اندیشه های امام خمینی(ره) با رویکرد معنویت در جهان معاصر» بود که با استقبال وسیع رسانههای ارمنستان از جمله شبکههای تلویزیونی مختلف این کشور مواجه شد.
براساس این گزارش، برگزاری این همایش علمی یکروزه در رسانههای دیداری، شنیداری، مکتوب، خبرگزاریها و پایگاههای خبری فضای مجازی با بازتاب گسترده همراه بود./978/د101/س