۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۳
کد خبر: ۲۱۲۰۰۹
سلسله مباحث زیارت جامعه کبیره(8):

ائمه اطهار خزائن علم حضرت باری تعالی هستند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری با بیان این که خداوند حد و نهایت ندارد و فیاض علی اطلاق است، خاطرنشان کرد: زمانی که گفته می شود علم خدا نزد ائمه اطهار است، یعنی آن مقدار که در حد امکان بشری است در وجود ائمه اطهار نزول کرده است.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، سحرگاه یک شنبه، پانزدهم تیر ماه، در هشتمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که به مناسبت ماه مبارک رمضان از سیمای مرکز خوزستان پخش شد، با اشاره به عبارت « وَخَصَّکُمْ بِبُرْهَانِهِ وَانْتَجَبَکُمْ لِنُورِهِ وَأَیَّدَکُمْ بِرُوحِهِ وَرَضِیَکُمْ خُلَفَاءَ فِی أَرْضِهِ وَحُجَجا عَلَى بَرِیَّتِهِ وَأَنْصَارا لِدِینِهِ وَحَفَظَةً لِسِرِّهِ وَخَزَنَةً لِعِلْمِهِ وَمُسْتَوْدَعا لِحِکْمَتِهِ وَتَرَاجِمَةً لِوَحْیِهِ وَأَرْکَانا لِتَوْحِیدِهِ وَشُهَدَاءَ عَلَى خَلْقِهِ وَأَعْلاما لِعِبَادِهِ وَمَنَارا فِی بِلادِهِ » اظهار داشت: ائمه اطهار خزائن علم حضرت باری تعالی هستند.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که خداوند حد و نهایت ندارد و فیاض علی اطلاق است، خاطرنشان کرد: زمانی که گفته می شود علم خدا نزد ائمه اطهار است، یعنی آن مقدار که در حد امکان بشری است در وجود ائمه اطهار نزول کرده است.

آیت الله موسوی جزایری سر منشأ تمام علوم اهل بیت(س) را خداوند دانست و افزود: نزول علم الهی به میزان نیاز عالم است؛ چرا که این نزول از عالم وجود به عالم امکان صورت می گیرد.

وی با اشاره به متواتر بودن حدیث پیامبر اکرم(ص) مبنی بر « أنا مدینه العلم و علی بابها » تصریح کرد: خطیب بغدادی در کتاب تاریخ، ابن اثیر در کتاب اسدالغابه، متقی در کنز العمال، مناوی در فیض الغدیر، ابن حجر هیثمی در مجمع الزواید به شیوه های گوناگون این حدیث را ذکر کرده اند.

امام جمعه اهواز با اشاره به کلامی از عمر خلیفه دوم پیرامون جایگاه امیرالمؤمنین(ع) در کتاب ذخائر العقبی، نوشته محب الدین طبری اظهار داشت: عمر در این مطلب به نقل از پیامبر اکرم(ص) می گوید: « ما اکتسب مکتسب مثل فضل على، یهدى صاحبه الى الهدى و یرد عن الردى یعنی هیچ کس مانند على (ع) فضیلتى به دست نیاورد که صاحب و همنشین خود را به هدایت رهنمون سازد و از گمراهى باز ‏دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان داشت: معاویه که انسانی زیرک بود و خود را خلیفه مسلمانان تصور می کرد، هر گاه سؤالی از او پرسیده می شد به افرادی پول می داد تا به نزد حضرت علی(ع) روند و سؤال مطرح شده را از حضرت بپرسند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که ائمه رحمت عامه داشتند و از این رو حضرت با این که قصد آنان را می دانست اما به سؤالاتشان پاسخ می داد، اظهار داشت: زمانی که خبر شهادت امام علی(ع) به گوش معاویه رسید، او گفت « با مرگ علی فقه هم مرد».

وی با بیان این که اهل سنت معاویه را جزء خلفای راشدی نمی دانند، خاطرنشان کرد: آن ها معتقدند که جنگ معاویه با حضرت علی (ع) اشتباه بود و می گویند که معاویه در این زمینه اجتهاد کرد و اجتهادش اشتباه بود و به سبب این که این اشتباه به صورت عمدی اتفاق نیافتاده عیبی ندارد.

آیت الله موسوی جزایری در پایان سخنان خود ماه رمضان را فصل توشه اندوزی دانست و افزود: در این ماه هر اعمال مباح روزه دار همانند خواب و نفس کشیدن نیز ثواب دارد./9464/پ202/ب

ارسال نظرات