۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۲۱۲۰۲۱
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

روزه داری تمرین عفت در بعد انسانی و معنوی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی با اشاره به فواید فراوان روزه گرفتن، گفت: روزه داری تمرین عفت و دقت در ابعاد انسانی و معنوی زندگی است.
کارگاه سبک زندگي اسلامي در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام مجید حسین پور، استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی صبح یکشنبه در کارگاه سبک زندگی اسلامی که با حضور بانوان تشکل های دینی و مذهبی شهرستان جاجرم برگزار شد، ماه مبارک رمضان را فرصت بسیار ارزنده ای برای تعالی جسم و جان از متعلقات دنیوی به سوی زیبایی های اخروی دانست.

 

وی که سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جاجرم نیز هست؛ با اشاره به آثار و فواید فراوان روزه داری، اضافه کرد: روزه داری تنها به اجتناب از خوردن و آشامیدن خلاصه نمی شود بلکه می بایست تمامی اعضا و جوارح آدمی روزه دار باشند و در این صورت روزه گرفتن از مرحله انجام تکلیف فراتر رفته و نقش سازندگی منحصر به فردی خواهد داشت.

 

به گفته حجت الاسلام حسین پور روزه گرفتن همراه با التزام به رعایت مؤکدات روزه داری فواید زیادی دارد از جمله این که روزه داری علاوه بر این که انسان را مقید به رعایت عفت شکم می کند؛ عفت زبان، عفت فکر و اندیشه، عفت شهوت و ... را نیز به انسان می دهد.

 

وی با بیان این که بر این اساس روزه داری تمرین عفت و دقت در ابعاد انسانی و معنوی زندگی است، اظهار داشت: همه باید سعی کنیم از این فرصت ذی قیمت برای سازندگی بیشتر جسم و جان خود استفاده کنیم چرا که ماه رمضان؛ ماه برکت و رحمت ویژه الهی به شمار می رود و خداوند در این ماه درهای توبه و بازگشت به سوی خود را بیش از سایر ماه ها گشوده است.

 

حجت الاسلام حسین پور در ادامه با اشاره به مسأله سبک زندگی اسلامی و تأکید مقام معظم رهبری برای احیای این مهم در جامعه، گفت: خانواده نخستین و مهم ترین جایگاه و خاستگاه شکل گیری و تحقق سبک زندگی دینی در جامعه به شمار می رود و اگر این نهاد نقش خود در این زمینه را به خوبی ایفا نکند؛ وظیفه و مسؤولیت سایر نهادهایی که در آینده با فرزندان سر و کار خواهند داشت؛ به طور فزاینده ای سنگین تر می شود.

 

به گفته وی والدین می توانند در نهاد خانواده با ترک محرمات و انجام واجبات بهترین آموزگار سبک زندگی اسلامی و رفتارهای دینی برای فرزندان خود باشند و آنها را به صورت عملی با معنویات آشنا کنند.

 

حجت الاسلام حسین پور یکی دیگر از شاخص های سبک زندگی اسلامی در خانواده ها را وجود محبت و مهربانی بین اعضای خانواده دانست و افزود: در سبک زندگی اسلامی روابط بین زن و شوهر و نیز فرزندان بر پایه صمیمیت و احترام متقابل استوار است.

 

وی تصریح کرد: در سبک زندگی مورد نظر اسلام اعضای خانواده باید به عقاید، سلایق و خواسته های شخصی همدیگر احترام گذاشته و آنها نباید با برخورد تند و زورمندانه سعی در به کرسی نشاندن خواسته های خود بر دیگران داشته باشند.

 

حجت الاسلام حسین پور تلاش برای کسب رزق و روزی حلال را یکی دیگر از شاخص های سبک زندگی اسلامی دانست و اظهار داشت: برای تحقق فرهنگ کسب رزق حلال در خانواده باید انسان به رازقیت باری تعالی اعتقاد قلبی و عملی داشته و در عین حال برای کسب روزی حلال نیز تلاشی حداکثری، مدبرانه و متوکلانه داشته باشد.

 

وی قناعت داشتن و تشویق اعضای خانواده برای قانع بودن، پرداخت خمس مال، پرهیز از منکرات و امور حرام، صلح رحم و اخلاق نیکو را از دیگر شاخصه های کسب رزق و روزی حلال و سبک زندگی اسلامی در خانواده ها ذکر کرد.

 

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی در پایان با اشاره به این که ماه رمضان ماه برکت و رحمت است، افزود: بر اساس روایات اسلامی خانه و خانواده ای بابرکت است که در آن پنج امر اذان گفتن، قرائت قرآن، میهمانی دادن، نظافت و روشن کردن چراغ خانه در ابتدای شب و سلام دادن بر اهل خانه وجود داشته باشد؛ چرا که با اجرای این پنج مورد برکت به آن خانه وارد شده و فقر خارج می شود./9314/پ202/ب

ارسال نظرات